Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfigurer
Läst 2874 ggr
Joppo
0

Konstapel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag tänkte jag skulle presentera ett litet sidoprojekt som jag håller på med.

Efter att ha tagit del av tråden om 3D-printing så bestämde jag mig för att jag skulle göra en 3D-figur och skriva ut denna. Eftersom jag arbetar med att göra VFX till reklamfilm, så har jag kunskapen för att skapa modeller i datorn, däremot har jag aldrig skrivit ut något tidigare.

Det finns tydligen ett flertal olika tekniker och material, vilket innebär att jag kommer att få göra lite research för att se vad som passar detta ändamål bäst.

Jag har valt att göra en svensk polis från 30-talet. Anledningen till detta något obskyra val av karaktär, är att jag från början tänkt ha med honom i dio som jag gått och grunnat lite på. Dock kom jag fram till att många av detaljerna jag skulpterat skulle gå förlorade i skalan jag tänkt skriva ut honom i (1/35), så därför kommer jag istället att printa honom i skala 1/16 som en fristående figur.

I nuläget är han klar till ungefär 95 procent. Jag tänker låta modellen "vila" lite på semestern och sedan fixa det sista när jag kommer tillbaka. Det har inte varit helt enkelt att skulptera honom, exempelvis jackan med alla sina veck tog sina lilla tid, men det har definitivt varit kul.

Joppo
0

Här kan ni se lite bilder som jag sparat under arbetets gång.

Basmodelleringen är gjord i 3D-programmet Maya och den mesta av skulpteringen i ett program som heter Mudbox. Precis som namnet antyder är Mudbox ett program som funkar ungefär på samma sätt som att skulptera i lera.

Joppo
0

Precis som inom vanligt modellbygge är det viktigt med bra referenser för att alla detaljer ska bli rätt. Jag fick en del hjälp av några vänliga medlemmar på http://engelholmiana.ifokus.se med att hitta bra bilder på min polis. Bl.a tipsade de om http://www.stockholmskallan.se/ där det finns massor av fina och intressanta historiska foton.

Nästa gång jag uppdaterar denna tråd hoppas jag att jag har en fysisk figur att visa upp… Tills vidare måste jag dock ligga lite lågt, eftersom jag har dåligt med pengar just nu.

Jag ser verkligen fram emot att testa denna teknik och hoppas att resultatet blir bra. Om jag får sia lite, så tror jag det kommer att bli mer och mer vanligt med 3D-utskrifter inom vår hobby.

En stor fördel som jag ser det med denna tillverkningsform i förhållande till att skulptera "the old fashion way", är att man med några enkla knapptryck kan skriva ut figuren i flera olika skalor. Detta borde göra att det mer lukruativt för tillverkarna och dessutom ge oss köpare ett större utbud av figurer.

Dessutom är detaljnivån som kan åstadkommas i datorn betydligt högre än vad som går att göra för hand. speciellt i mindre skalor. Kolla exempelvis in denna asiat… Tänk är ett såpass detaljerat ansikte med porer och allt…

Dock bör tilläggas att själva utskriftstekniken inte riktigt klarar att alstra extremt små detaljer ännu. I alla fall har inte jag sett det ännu. Dock går väl utvecklingen framåt precis som inom alla andra områden. Spännande tycker Herr JoppoGlad

Har ni några frågor är det bara att fråga på, så ska jag försöka förklara efter bästa förmåga.

/Jesper aka Joppo

Jonssonligan
0

Vilket jobb!

Men så spännande. Det här ska bli kul att se mer av.

Finns det även möjlighet att skanna in i 3D? Dvs att du tex scannar in en färdig figur, tar in den i programmet och ändrar kanske en arms lutning, eller byter ut en huvudbonad och skriver sedan ut i annan skala? Ger ju oanade möjligheter, Jag ska följa detta med stort intresse.

[Hayabusa]
0

Oerhört spännande & coolt, Jeppe! I vilket material blir själva utskriften?

/Stefan

sponny
0

För det första, riktigt snygg konstapel. Hör gärna av dig om du funderar på att göra en affärsidé av detta. Jag tror att det kan vara många som är intresserade. Jag skulle i alla fall vara det i lite större skala.

Det ska hur som helst bli kul att se hur det blir. En fantastiskt häftig teknik som bådar gott inför framtiden.

Tails
0

Häftigt =)

Jag har jagat folk för just detta ändamål. Det bolaget jag kollade upp hade en säkerhet på 0,02mm. tror jag. Ska bli spännande att se resultatet!

Joppo
0

#3 Tack! Jo det har tagit sin lilla tid att fixa ihop honomGlad Jag gissar att jag lagt ner ca. 40 timmar hittills.

Jopp det finns 3D-scanners. För några år sen när jag jobbade med ett långfilmsprojekt där vi fick några skulpturer som vi scannade in.

Resultatet blev dock inte så bra tycker jag, eftersom mycket av detaljrikedomen gick förlorad. Säkerligen går det att få till bättre resultat än de vi fick, dock skulle jag säga 3D-skanning är bättre lämpat för större och mindre detaljerade saker. Mao inte figurer och saker i små skalor.

#4 Jag vet inte riktigt ännu… Först måste jag göra lite research eftersom detta är ett helt ny teknik för migGlad Jag vill verkligen att resultatet skall bli så bra som möjligt och vill därför veta vilket material och vilken maskin som ger den bästa detaljåtergivningen.

Hittills lutar det åt att jag kommer att testa ett material som heter PhotoSilver. Det verkar ge en väldigt bra finish som inte är så grynig, vilket vissa 3D-utskrifter tenderar att få. Men som sagt så krävs det lite research innan jag bestämmer mig.

#5 Tack för erbjudandet! I nuläget har jag inga såna planer, men jag tror definitivt att det finns kommersiell potential i teknikenGlad. Om jag vill sadla om nån gång kanske detta är ett alternativ… Sponny & Joppos figurer ABGlad

#6 Vilket företag kontaktade du? Har du också erfarenhet inom 3D-området?

Tails
0

Kommer inte alls ihåg. Jag gjorde musik/ljudeffekter till dataspel och animerade filmer åt SOFE(school of future entertainment) när jag läste digital ljudproduktion på BTH. Har sett folk som jobbar med 3D. Räcker för mig Cool

Joppo
0

Aha… Jag har jobbat med en del snubbar som gått på SOFE… Verkar vara en soft skolaGlad Jobbar du inom spelbranschen nu? Massive kanske?

Tails
0

#8 Nope Jag försöker komma in i maskinentreprenaderna men det går sådär utan yrkesbevis(4800h. Jag klarar inte av att sitta framför en burk en hel vecka. Bättre i en maskin då.

Har kompisar som jobbar på Dice. Min kusin är tydligen något överhuvud där. Han var stolt som en tupp i julas när Bad company 2 skulle komma.. Och med all rätt Obestämd Ljuden till Bad company och mirrors edge är svårslagna.

WildeSau
0

Snygg konstapel, det där.

Jämför med figuren.de där "bildhuggaren" formar manuellt. Glad

SOFE har jag en f.d arbetskamrat som har gått där.

Håller numera till på Tarsier Studios.

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

sponny
0

Snubblade över en artikel i lokaltidningen i torsdags och kom självklart att tänka på Joppos konstapel. Hur går det med honom?

http://www.sydostran.se/index.92094---1.html

Joppo
0

Fina figs elverna fått till :)

Tyvärr har det inte hänt så mycket på denna front :( Jag var i kontakt med ett svenskt företag som sysslar med såna här grejer, men det gick inte att öppna min fil i deras program pga att filstorleken var för stor. Detta innebar att jag var tvungen att kapa isär gubben i mindre delar, vilket jag just då inte orkade. Sen kom det en massa annat emellan…

Vi får se när jag öppnar upp projektet igen. Det vore onekligen fett att få se honom utskriven :)

/J

PonCar
0

Detta är en teknik jag onekligen tror vi kommer se mer utav även inom modellhobbyn.