Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: tips-råd-problemlösning
Läst 4332 ggr
tonyy
0

Bygge av tunnelbanevagn

Hej!

Har tänkt att dra igång ett litet projekt med att bygga en SL-tunnelbanevagn, den "nya" modellen och har lite funderingar som ni kanske kan hjälpa mig med då jag är rätt färsk på det här.

Har suttit och funderat igenom vilka material man kan använda sig av för stommen av vagnen då den inte är helt plan utan lite utåtbuktat, ungefär så här: (  ) (ni förstår säkert :))

Har gått igenom lite olika förslag med mig själv och det enda jag kan komma på är någon sorts hårdpapp, dock inte så hårt som wellpapp, för att kunna få till formen.

Vet ni något som skulle kunna vara mer stabilt? Eller på något sätt få till böjningen av vagnen?

ElLobo
0

Först vill jag be dig att vara snäll och gå in och aktivera ditt konto, så kan du skicka PM (personligt meddelande) till andra medlemmar och de som vill ha kontakt med dig kan också göra det via PM.
Och ännu roligare att kika på medlemsinformationen blir det om du fyller i var du bor i din profil. Tack!

se Aktivera eran sajt - inlägg #10.

När det sedan gäller din fråga om material så finns det ark av styrenplast som går att forma och böja till viss del. Det finns från olika tillverkare under namnen Evergreen, Plasticard, Plastruct m fl.

Finns hos många hobbyhandlare med hyfsat sortiment. Bland våra länkar hittar du ett antal nätbutiker.

Lycka till!

tonyy
0

Tack för hjälpen, ska genast aktivera!

Styrenplast ska jag absolut kolla upp. Tänkte först försöka bygga en fyrkantig stomme och sen försöka få till utbuktningen med gips eller liknande, fast det kanske blir mkt mer jobb.

JaguarMkVII
0

Några praktiska scratchbyggartips för ditt bygge:

-Finns någon detalj att köpa färdig, använd den även om den är dyr.

-Plasticard i styren är en gudagåva. Använd så tjock som praktiskt möjligt för att undvika att det slår sej. Gör ett skelett om möjligt som du sen klär på.

-Inga lösa fönster om möjligt då det är svårt att få snyggt. Gör alla fönster i en stor bit och bygg på spröjsar och ramar i lager.

-Dubbelkrökta ytor som runt förarhytten bygger du av flexibel Plastic Padding. Gör ett skelett av plasticard som du klär på med Plastic Padding. Fila sen till rätt form.

-Ingen stomme av trä som kläs med plast. Trät rör på sej med fuktigheten men det gör inte plasten=sprickor.

-Man kan lägga plasticard i kokande vatten och forma över en träform. Jag skulle använda den tekniken till taket.

-Gräv inte ner dej i smådetaljer. Fokusera på att de stora viktiga dragen blir rätt. Det är bättre med bra finish och färre detaljer än att allt är med men sådär…

-Blir det inte så bra du vill så gör om. Jag har börjat om flera gånger på samma sak i bland bara för att det inte blev bra.

-Blir det ändå inte bra så lägg undan den delen ett tag och gör nåt annat så länge, du löser alla problem med tiden.

-Fråga om råd. Den samlade kunskapsbanken på det här stället är enorm….

-Envishet, envishet och envishet….

Sen vill vi gärna se bilder på bygget när du kommer igång. Vilken skala jobbar du i?

/Jens

starhawk
0

Tunn plasticard är väldigt lättböjlig nästan som ett papper, bygg en ram av plastprofiler och limma på plastarket, borde vara det enklaste för sidorna och taket. Visst, nosen går att göra med plastic padding eller liknande men skall du bygga ett helt set vagnar så vore nog varmdragning över en träplugg att föredra, då får du dessutom samma form på dom vilket kan vara lite knepigt med plastic padding metoden

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Orso]
0

Om du vill se sortimentet på Plaststruct och Evergreens plast så leta här t.ex. http://www.mjhobby.se

Jag upplever Evergreens plast som lite mjukare så den är lättare att böja utan att den spricker men Plaststruct har andra saker som kopletterar Evergreens sortiment så jag använder båda

PonCar
0

Intressant projekt! Hoppas du hittar en metod som funkar. Du har ju redan fått en hel del tips här ser jag. När jag långt tillbaka i forntiden höll på med Märklintåg hade ja en vild idé (som aldrig förverkligades) om att göra nåt slags underjordisk modelljärnväg -där man kunde se landskapet i genomskärning och tågen gick i tunnlar i olika nivåer.. Inte helt genomtänkt kanske, men å andra sidan är det ju bra med lite galna projekt också

Ett alternativ till att bygga av plastark/plastprofiler skulle ju helt enkelt kunna vara att tälja, snida, sandpappra ut vagnens grundform i ett lagom stort stycke lämpligt trä -förslagsvis lind som är tätt och lätt att slöjda i. Den metoden används ju bl.a av en del som bygger fartygsmodeller i lite mindre storlekar. Sedan får mn ju förstås spackla och finslipa till en "rätt" ytfinish.

tonyy
0

Oj, tack för så många svar! Ska kolla upp samtliga av era tips!

Kanske borde berätta lite mer om projektet. Jag studerar konst i skolan och den här tunnelbanevagnen är en del av ett projekt. Tanken är att det ska sitta en högtalare i en tunnelbanevagn där inspelade ljud kommer komma ifrån.

Det är alltså ingen modell som kommer rulla och den behöver inte vara såååå hållbar, att någon ram kommer "töja" sig om ett par år spelar därför inte jättestor roll.

Återigen, tack för alla tips! Ska sätta mig ner och kolla igenom samtliga.