Bättre airbrush för stora ytor?
Hej,
Jag har en enkel Humbrol all purpose airbrush c.a 300 kr. Det jag vill är att kunna spraya stora ytor bra. Men jag känner mig inte riktigt nöjd efter att jag använt min airbrush. Ytan känns lite grov och man kan se att ytan inte är helt slät.
Jag vet inte riktigt hur idealet ska se ut och kännas, men enligt alla motsvarande sprutor från revell bl.a att det ska gå att få perfekt resultat med en så pass liten airbrush. Behöver jag ändå köpa en bättre en?

Det beror ju på så mycket. Vad målar du med för färg? Blank eller matt? Vad är stora ytor för dig? Hur högt lufttryck?
Jag har provat både akryl och enamel, matt och blank. Justerat färgmängd och vatten/thinner i många kombinationer. Max lufttryck har varierat från 1 - 3 bar som mest.
Stora ytor är väl ytor som kan målas med en färg (från hel bil till skepp) eller mindre, men absolut inga detaljer mindre än 0,5 - 1 cm "airbrushdrag" om det ens går.
Kan också säga att det blir bättre resultat med primer på burk(citadel chaos black) än med airbrushen .

Det känns lite som att du har provat sånt som du ska. Frågan är dock om det ändå inte är en fråga om blandning, lufttryck och avstånd. Ett vanligt fel man gör är att inte lägga på färgen blöt. Hinner den torka lite på vägen till modellen, så får man ofta en ojämn yta. Testa att först spraya på ett tunt tunt lager, för att sedan nästan direkt efter lägga ett tjockare lager, som du ser är blött. Trixet är dock att undvika att få rinningar. Kräver en hel del övning.
#3 Hoppar in i disskutionen och tackar för tipset att lägga på färgen blöt,håller forfarande på att lära mig airbrushen och just den tekniken började kännas rätt
.
//Pentti
Ja den tekniken får färgen att sitta lite bättre tror jag. Men jag har försökt att göra så tunn färg som möjligt och ju tunnare jag får ju mer prickigt blir det. Lägger jag snabbt på ett till lager så blir det antingen att man kan känna grovligheten med fingret eller så blir det ett riktigt blött område. Så jag tycker den airbrushen är klurig och ger olika färgmängd hela tiden. Men jag är ny som sagt (eller inte sagt),

#5 Fast tunn är inte samma sak som att den garanterat inte har torkat för tidigt. Förtunning är oftast flyktigt, så ökad mängd thinner (eller alkoholbas) kan faktiskt göra att färgen torkar i luften.
Jag vet inte men det ser ju inte ut som att något har hunnit torka, även de minsta prickarna glittrar. Å andra sidan är ju även själva färgen blöt utan något medium plus att den inte går att få ur sprutan över huvudtaget. Så hur vet man (live) att det torkat på vägen?

Även jag har problem, samma till och med.
Sen så vet inte jag om min spruta har torkad färg kvar inuti.

Tja, det är nog mest en fråga om vana. Dock så finns det ju fyra stadier, kan man säga. För "blöt", och det är då man får rinningar och liknande. Lagom är väl nästa, och det är när färgen kommer på blöt, men relativt snabbt torkar på plats. Tredje varianten är "apelsinskal", vilket brukar vara pga att färg byggs upp på redan torkade partiklar, alltså lite mitt i mellan. Sen sista är att färgen hamnar nästan helt torr på modellen. Brukar kunna se ganska OK ut om man vill ha en matt yta, men det är lite för mycket sandpapperskänsla, och framförallt har den nästan ingen hållbarhet. Minsta lilla skav gör att färgen lossnar.
När det kommer till utrustningen, så misstänker jag att risken med för billiga airbrushar är att man får lite halvdålig atomisering. Då får man en blandning av stora och små partiklar, varav visa torkar fortare än de andra. Just detta borde kunna vara grunden till grova ytor och apelsinskalsfenomenet.
Frågan är hur långt steget är i uppgradering för mina önskemål? En internal mix sägs ju vara bättre med spridningen?
Nu har jag provat i lite över en vecka med färger och blandningar. Jag har märkt att det krävs lite extra tryck för att bli 10 % mindre prickighet. Men min kompressor klarar inte av 4 bar kontinuerligt och jag tror ändå inte det är ett bra tryck för airbrushar. Valejofärger (akryl) är den bästa färgen än så länge. Men det är fortfarande riktigt prickigt.

Börja med att låna en airbrush ifall du känner någon som har en. Då får du i alla fall en känsla av vad som gäller.
När du sedan väl ska köpa en, så finns det hur många alternativ som helst. Någonstans här på sidan finns en guide jag gjorde.
Jodå den har jag läst.
Men bara för att dra till med något nu i juletider, badgers Renegade Velocity eller iwatas revolutionserier, vet du om de överhuvudtaget kan spraya lite större än hårfina detaljer?

Badgers Velocity är väl framtagen för detaljarbeten, så den är nog inte optimal för större ytor. Då har Badger nog andra, bättre lämpade modeller för det.
Iwatas Revolution CR klarar av att trycka igenom rejält med färg. Bra basic airbrush för den som vill ha fin kvalité, men klarar sig utan trix och finlir.
Sen har vi ju vissa andra märken också….
Ok, ja CR verkar ju bra.
Jag får passa på att fråga. Varför målar de flesta med airbrushen modellen med rätt smala streck, är det inte bättre att bara spraya? Har det med att man inte kan justera in så stor spridning på de dyrare airbrusharna?
Ett alternativ skulle kunna vara att du köper till en större nål och munstycke till den airbrush du tänkt köpa. Så har iaf jag gjort till min Iwata Eclipse.
Som ett komplement till originalnålen som är 0.35 mm har jag även köpt en 0.5 mm nål och ett passande munstycke. Med denna nål installerad blir det ungefär som att använda en mindre sprutburk. Kostnadsmässigt var det inte så farligt heller… Typ 30 pund tror jag det kostade.

#14 Jag misstänker att det är lite både och. Dels så kan det ju vara så att folk ofta skaffar sig en airbrush med mer fokus på detaljer än på stor sprutbild. Men kanske ännuviktigare, så ger en mindre sprutbild mindre spill och färg där du inte vill ha den. Bättre kontroll, helt enkelt.
#15 Revolution blir ju nästan så, fast tvärt om. Den kommer med 0,5mm, men kan utrustas med extra 0,35mm nål och munstycke.
#16 Aha… Då är jag med… Jag trodde de flesta Iwatas "defaultades" med nålar +/- 0.3 mm.

#17 Njae, det finns ett spann från 0.18mm till 0.5 helt beroende på modell.
Däremot är det så att man kan läsa ut lite från beteckningarna. De som heter XX-C är oftaste vad man kan se som allround, med stor överliggande kopp, XX-B mindre kopp, XX-A utan kopp och XX-SB med sidmonterad kopp eller flaska. XX-BC är underliggande flaska.
Cr är ju 0.5. Jag kan inte hitta 0.35 nålen någonstans i sverige i alla fall. Troligtvis kommer jag nog inte behöva den nu ändå.
Men vad följer egentligen med paketet? Vad måste man köpa till, slang och specialskruvar? Jag har den gamla slangen till humbrols lilla, men den verkar för liten för iwatas. Varför behöver dyrare airbrushar större slangar om det är så?

Det är nog egentligen så att Badger är undantaget, med sina små slangar. Majoriteten av airbrushmärkena i asien och europa använder samma.
En CR blev det. Det var en stor skillnad när det gäller prickarna. Att man kan spaya riktigt tunna lager och få till och med enamel att bli lika snabbtorkande som akryl om man vill. Den känns lätt att rengöra, dock inträffade något tråkigt..
Jag provade valejo model color rakt ned i airbrushen. Då blev det helstopp såklart. Jag gjorde min vanliga rengöring, och efter att ha tagit isär hela verkar det som om munstycket är igensatt. Jag skruvar av den och provar att dra in nålen in och ut väldigt försiktigt för att se om den kommer igenom åtminståne. Det gjorde den och jag hade i tanken att inte trycka för hårt då munstycket kanske skulle kunna bli större.
Men påskruvad igen fungerade det fortfarande inte. Sedan gjorde jag om processen men kom fram till att det var själva cappen där fram som behövdes vara iskruvad. Något av det jag rengjorde, gjorde att sprutan fungerade igen. Men nu var problemet att det inte gick att justera färgmängden längre lika bra som innan. Den spottade färg upp till 90 % av spakens hela omfång och även fast den var fulladdad med färg låter det som om den håller på att ta slut.
Jag öppnade chucking-nuten och drog nålen bakåt en nanometer vilket resulterade i att den blev totalt ojusterbar, så fort man tryckte på triggern så kom allt på en gång. Då förstod jag hur otroligt känslig den är och att något gick mikroskopiskt snett i min rengöring.Det måste vara att munstycket blev trots allt lite större. Det resulterade i att nålen kunde komma framåt och gjorde double action - mekanismen ur balans. Den fungerar fortfarande inte som den ska och modellerandet är helt slut nu, jag har en modell kvar att pensla. Det blir alldeles för dyrt att fortsätta.
####
Tråkigt att strular för dig
Jag tycker det låter konstigt att munstycket skulle gå sönder om händelsen gått till som du beskriver, men så är det kanske.
Ett nytt munstycke dock inte så himla dyrt: munstycke eBay
18 dollar inkl. frakt vilket enligt Ekonomifakta är ungefär 120 kronor.
Hoppas det löser sig för dig. Vi får hoppas att vår airbrush-virtous Den Store har några bra tips att ge dig 

Mitt första tips blir nog att först och främst plocka ner hela airbrushen, och minituiöst göra rent den. Lägg munstycke och munstyckeskåpa o.s.v. i cellulosathinner ett par timmar. Gör försiktigt rent munstycket med trådtunt rullade trådar av hushållspapper eller pappersnäsduk. Nässdukarna är bättre, då de inte smular och luddar. Montera sedan ihop försiktigt. Sätt först dit munstycke och de andra sakerna i fronten. Sen när du sätter i nålen, för den fram tills att du ser den komma ut och täta. Vrid den försiktigt på plats. Vridandet brukar göra att nålen tätar bättre mot munstycket.
Ifall munstycket är sönder, så brukar man kunna se det med förstoringsglas eller liknande. Antingen ser man att det är deformerat, eller så blir det sprickor i kanten.
Jag får verkligen tacka för alla era svar och stöd. Jag befinner mig borta nu, det blev lite ivrigt de sista stressiga timmarna igår. Trodde inte att jag skulle ha tillgång till dator, men det fick jag.
Jag tycker egentligen att det är konstigt med munstycket och nålen. Munstycket borde ju klara av litet tryck i och med att den får göra det varje gång man sätter i nålen i sprutan. Då drar man väl den så långt det går tills det tar stopp.
Det ända jag kan göra är att göra som ni säger, och kanske även skaffa en sån där piprensare så återkommer jag efter nyår.

Det beror ju helt på vad man menar med "tar stopp". Hela grejen är att munstycket ska vara lite töjbart, så att det ska forma sig efter nålen. Trycker man in det för hårt, så deformeras det.
Det tog några dagar men nu fungerar den igen. Jag rengjorde många gånger, trådar, nålar och piprensare, vatten och thinner, men inte blev det bättre. Efter att ha lagt munstycket i mycket kallt vatten ett tag verkar det som att det dragit ihop sig lite. Möjligt att det var det som senare fick den att fungera.
Sedan är det ju viktigt att låta färgen eller mixen rinna ner ordentligt och blandas ( om man har kopp ). Annars tar det lång tid innan det blir fin spray. Jag vågar inte ens tänka på hur man skulle kunna få till bara det med den billiga airbrushen.
Men helt nöjd är jag inte i målningen, men det blir några nya trådar för det :).

#26 Vad bra att du fick airbrushen att funka igen. Ska själv skaffa en färg sprutan men det verkar vara en j*kla massa jobb med rengöringen och skötseln. Och jag som redan missköter mina penslar som blir sämre för varge gång jag använder dom.
.
Felix
#26 Gött att det löste sig till slut
#27 Jag tycker inte du ska oroa dig för rengöringen. För min egen del räcker det med att jag lägger ca. 5 minuter på rengöring efter att jag slutat spreja, så fungerar min spruta finfint.
#27 Håller med Joppo-Jeppe. Det är nog bara den första gången som den kan kännas lite knepigt, se´n går det rätt fort. Använder man dessutom vattenlösliga akrylfärger så brukar det vara lättare.
/S
Munstycket är jobbigast tycker jag, man kan inte riktigt se hur ren den är och jag går bara på om nålen går igenom så är den ok.
Nålen och färgröret är väldigt lätt att få helt rena. Sugröret däremot på min gamla är helt omöjlig. Dessutom är ju det interna röret på de nyare airbrusharna gjort av någon slags metall vilket känns lättare att få loss färgresterna från.
En otrevlig liten uppdatering angående munstycket. Den är av på mitten. Resten (som en hylsa) ligger iskruvad i färgröret. Helt omöjligt att få loss själv. Känslan är att den stelnade fast i röret då jag innan experimenterat med klarlacker. Jag skulle bara skruva av munstycket för rengöring av färgröret då den blev två. En ny airbrushkropp kostar ju 1000kr, nästan som en ny. Nu bör det nog vara dödsdömt detta. :(

Man brukar kunna få ur gängbiten. Jag har gjort det på ett par kunders airbrushar.
Då blir min fråga hur du gör det?

Jag har ett särskilt verktyg för det.
Jag antar att du vill hålla det hemligt. Så jag får väl helt enkelt skicka in sprutan igen.
Jag kollade runt lite på nätet om någon haft samma problem som dig. En snubbe på en airbrush-sida gav detta tips:
"Take a Very small file or screwdriver,,, grind it down until you have a sharp edge on it shove it into the nozzle and start un-threading"
Det borde väl kunna funka så länge du inte skruvat i munstycket allt för hårt.
Jag hittade även en sbs med lite bilder: http://www.howtoairbrush.com/content/fixing-broken-airbrush-tip-fluid-nozzle-162/
Jag hoppas det löser sig för dig.
Mvh Jeppe

#35 Nä, det är inte så hemligt. Jag har gjort det själv. Det är en gammal pryl, som jag har slipat in en vänstervriden gänga i. Det gör att man kan dra ur saker som är igängat med vanlig högergäng.
Jag provade det där Joppo sa, men nepp den satt stenhårt i alla experimenten. Så det blev till att skicka tillbaka, och det tog bara två dagar och sedan var den fixad.