Hjälp med MIG pigment
God fortsättning på julen alla.
Fick mig ett par fina julkalppar där jag behöver er hjälp med den ena. Det är pigment från MIG, vad ska jag använda för att blanda ut dessa med. Har provat med vanligt vatten men får inte den effekten jag vill ha och det ser inte ut som att det löser upp sig som det ska. Har inte jobbat med pigment innan där av denna kanske banala fråga.
Tack på förhand
Pelle

Kanske du kan få lite tips i bl a dessa trådar:
Själv brukar jag mixa pigmentpulvret med:
Liquitex Airbrush Medium & Vallejo Matt Varnish #70.520
Alternativt: Vallejo Glaze Medium #70.596 & Vallejo förtunning #70.524 + Vallejo Matt Varnish #70.520
Det finns säkerligen andra vätskor från andra tillverkare som också fungerar, men dessa är de som jag använder. Man får då en flytande mix/färg som kan varieras i konsistens beroende på användningsområde. Vill man ha ett "vått" utseende så kan man använda en blank varnish istället för matt. Pigmentpulver går ju också att användas torrt, på en riktigt matt yta. Man penslar in pulvret på de ytor som önskas och sedan kan man fixera resultatet med en matt "varnish".
/Steff
Hej!
Mig har egen thinner som fungerar fint. http://migproductionswebshop.com/product_info.php?cPath=22_35&products_id=69
Denna thinner säljs av divers handlare i Sverige. Vid ett tillfälle har jag råkat ut för att denna thinner har reagerat med plasten. Det var en sats med band från Bronco. Jag har använt thinnern ihop med Tamiya, Dragon, Miniart, AFV, Trumpeter, Academy utan missöde.
Roger

Tack för alla tips och trådar.
/Pelle