Tja, vad ska man säga … Det är väl som Johannes skriver, att allt inte är nödvändigt men det underlättar mycket.
Vad jag själv inte vill vara utan för att bygga en modell är väl avbitare, kniv, filar, flytande lim, spackel och våtslippapper. Då får man i alla fall ihop en modell. Men sedan ska den ju målas och då vill jag ha primer/grundfärg och täckfärger. Dessutom är klarlack/golvpolish och dekalvätskor nästan nödvändiga för att få ett bra resultat.
Det du är osäker på vad man använder saker till är det bara att du sätter dig och frågar om, så ska vi se om du kan få lite vettiga svar.

#0 Fråga på, så skall vi hjälpa dig! 
Stefan - Modellbyggare
#1 Allt det där du nämner vart köper man det? Finns det på hobbex eller panduro eller måste jag beställa? God jul föresten!

#0 Man behöver inte allt som står på den listan för att kunna bygga, utan se den som en önske lista och "bra-att-ha"
Om vi tar det mest grundläggande:
För att få loss delarna från gjutramarna: En avbitare, man kan prova med en nagelsax/tång som kanske finns hemma eller kolla efter en för finelektronik. Det går också att få bort delarna med en hobbykniv.
För att kunna slipa till eventuella ojämnheter så kan man börja med att titta i flickvännens/syrrans/mammas smikgrejor!? Där har de ofta filar för naglarna! Är de lite grova så är de för att fila av längden och så brukar de även ha slipa på ovansidan (polera) de är väldigt bra att ha, då det inte lämnar några märken efter…
Lim för att foga samman: Lim i hobbybutiken som är tunt och gärna med en smal pip är bra att börja med. Vanligt trälim (vitlim) har man till klarplastdelar, eftersom plastlim förstör klarplast!
När man fått ihop delar och vill börja måla! Börja med pensel och färg som du gärna hittar hos din lokala hobbyhandlare / färgaffär
Frågor på det? 
Stefan - Modellbyggare

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här lägger jag in lite filmer som också säger en hel del grundläggande.
Fråga om något verkar konstigt!
Testor's ScaleWorkshop Video No.1 - Around the Workbench
Stefan - Modellbyggare

Getting Started with Tools
Stefan - Modellbyggare

Tools and Techniques for Removing Plastic Parts from Sprues
Stefan - Modellbyggare

Selecting and Using Glues for Plastic Scale Models Pt.1
Stefan - Modellbyggare

Glues for Plastic Models Part Two
Stefan - Modellbyggare
Vill bara inflika utan att ytterliggare "krångla till" frågan:
Du kommer att upptäcka att du utvecklar egna metoder o arbets-sätt och av den anledningen införskaffa verktyg utefter detta !
Och det är bara en av de positva sidorna med "vår" hobby !
Så gör som vi andra: ta på dig "modellbyggar-ögonen" när du är ute o handlar tex. man vet aldrig vad man kan hitta. !!
(själv erkänner jag gärna att jag är en "hittanyafleraskapaegna-verktygs-nörd!!
)
Annars har ju Stefan sammanfattat det hela bra !
/Pentti

Man behöver allt.
Du krev orden i fel ordnig bara 

Vill bara påpeka att en avbitare fnyser du åt så snart du fått pröva på en "sprue-cutter" annars är det väl dom prylar som Vargen tar upp redan i #1, fast han glömde visst klämmorna som skall hålla ihop modellerna medans limmet torkar. Spruecuttern får du tag på hos den välsorterade hobbyaffären, jag köpte båda mina över disk hos Hobbybokhandeln men har sett att dom finns lite här och var, speciellt Tamiyas som är bäst.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#12,,, jaha ja,, då har du "fått i gång" den här prylnörden !
En sådan måste undersökas och ev./säkert inhandlas 
Har i.of.s en väldigt liten o smidig sidoavbitare avsedd för småelektronik men,,,, 
//Pentti

#13: Jodå jag trodde fullt fast att min dyra högkvalitativa sidavbitare var "the ticket", sen köpte jag en sprue-cutter av Trumpeteers fabrikat, mest på kul, men när jag testat den så la jag snabbt undan sidavbitaren nånstans. Det var en viss skillnad i både åtkomst och bett! dessutom kan man bita av mycket närmare delen vilket sparar en del slipande, ibland behövs inget slipande alls. Saken är den att en sidavbitare är designad för att knipsa metall, medans sprue-cuttern är avsedd att knipsa plast och är därför inte onödigt "biffig" och kommer därför åt bättre, och den vassare designen gör att den biter mycket bättre
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus