Kanalbåt
Nu har den äntligen kommit upp ur källaren och fått en hederssam plats där jag kan jobba med den! Först p åatt göra listan står: hitta allt material som jag en gång har sågat till, plocka ihop verktygen, maskinerna och allt annat som jag har i gömmorna. Allt finns kvar- men jag får leta lite……..
Nåväl, några bilder på den som den ser ut där den står på sin stapelbädd. Håller ett glasbord för 40 kilo tror ni?

Och så en sista bild då. Efter att ha sett alla era fina modeller så har jag lärt mej många saker, men speciellt en som har fått mej att tänka på ett helt annat sätt. lacken ska INTE vara så här blank och fin, den ska mattas ner ordentligt och poleras sidenmatt istället. blir mycket bättre och ser mer realistiskt ut. Samt framhäver detaljerna bättre på det färdiga resultatet.
SKREV OBELIX
Skönt att se att du är igång igen
Maffigt bygge ! Vad är det för skala?

Hej Pentti01,
Skalan är 1:20 och det är en model helt utan förebild. Men alla detaljer har jag fått ispiration från många olika båtar. Skrovet och första våningen har jag haft GUSTAVSBERG III som förebild för, översta våningen kommer från nån av kanalbåtarna, styrhytten högst upp kommer att se ut som den gjorde på SAXAREN innan den sjönk och byggdes om! Fördäcket från en annan båt, skorstenen kommer se ut som den gjorde på waxholmsbolagets båtar osv osv….
Men måttmässigt stämmer den med Göta Kanals maxmått för passagerarbåtar som låg på 100X25 fot. Dvs, ca 30X7 meter. modellen är således 150 cm lång.
SKREV OBELIX