Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: pansar
Läst 2165 ggr
Pajje
0

122:a äntligen färdig

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag tog jag äntligen tag i det sista detaljerna på min 122:a, så nu är det 100% färdig. Har gjort lite detaljer själv, såsom egna dukar över tornluckorna och NATO-uttaget back som itne fanns med i modellen, dock var den med på målningsskissen (vitt kors baktill).

Har limmat på halkskydd över hela vagnen, vilket var ett "fult ord" pill, men blev riktigt bra.

Blev dock lite less då det enligt ritningen är fel del som ska monteras höger bak (se bild 4), upptäckte detta efter att det var målat och vädrat, så det var bara att sprätta loss och göra om…

Pajje
0

bild 2

Pajje
0

Bild 3

Pajje
0

Bild 4. Här ses den felande sidopansaret på högra baksidan på nedre bilden, det ska alltså vara svagt uppåtsluttande, och inte en "låda"

Pajje
0

Bild 5.

Närbild på halkskyddet. Spraylim och konstgödselSkrattande

widen76
0

Wow! Riktigt snyggt! Vädringen är fenomenal! Tungan ute

cv9040
0

Jag e sjukt imponerad Pajje!

De e ju perfekt! Nu vet jag ju definitivt vem jag kan fråga om råd!

För övrigt Antennen är ju böjd! Det lär ju försämra signalstyrkan me minst en 20 % Dessa Stridsvagnsmänniskor!

Flört

Tails
0

Är detta hobbyboss modellen? Hur tyckte du detaljen & efterlilkningen var?

Mvh Hampus

p.s snyggt bygge

starhawk
0

Dukar över tornluckorna var nåt nytt för mig, när infördes det och av vilken anledning?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Pajje
0

Tack tack för komplimangerna!

Sebbe, vet du hur bökigt det var att lyckas böja antennen utan att den gick av, gick nog åt 5-6st innan jag fick till det…

Tails, ja, det är hobbyboss, och jag är inte jätteimponerad över passform eller exakthet, bla att det fattades lite delar samt att framförallt de vinklade tilläggsplattorna på tornet inte passade så bra ihop. Det fattas även en visirlucka till vagnchefens periskop.

Den är tillräckligt lik, men det är ji ingen dragon eller acadamy precis

Starhawk, 122 har alltid haft det vad jag vet, då det inte är luckor som öppnas med gångjärn, utan skjuts bakåt. det är ett regnskydd helt enkelt. Det följde med någre extermt fula plastbitar som skulle sticka ut framåt på Skyttluckan och bakåt på VC-luckan. Såg helt befängt ut då skynket ligger ihoprullat vid infästningen nä det inte används.

Det var ju delar med till flera olika varianter av leopard, bla 121:an, så det är nog därför de blandat ihop lite vad som ska vara till vilken modell

PonCar
0

Fantastiskt snygg vagn du har fått till där Pajje! Det där halkskyddet är en intressant detalj. Konstgödsel å spraylim? Är du säker på att du inte kollade på ingredienserna till en hemmagjord bomb??Glad

squeezetoy
0
Pajje
0

Haha, jo det är sant! Konstgödsel i form av salpeter an vänds ju som bekant i svartkrut. Men kornstorleken var även lagom för att göra halkskyddet av, lite grovt, men det ska gå att jobba med också

/Pajje

pentti01
0

Snyggt bygge !  Jag bygger inte pansar själv (bilnörd Cool) men är väldigt imponerad av vädrings-teknikerna ni pansarbyggare  behärskar !  Banden (heter det så ?) på ditt bygge tycker jag är väldigt fina !

//Pentti

[Tunnan]
0

Riktigt snyggt bygge

Perfekt vädring…Cool