Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettgruppbyggen
Läst 4667 ggr
Texxas
0

GB 30: Hurst Olds -69

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har kommer ytterliggare ett bygge av en muskelbil, denna gang en Hurst Oldsmobile -69.

455 kubiktums V8, massor av kraft. 

Denna bil byggdes endast i 912 exemplar och en star i svarfars garage.

Texxas
0

Boxart

Texxas
0

plast

Texxas
0

plast 2

Texxas
0

dekaler

Texxas
0

Mitt byggande har haft valdigt langt uppehall nu under sommaren men nu har jag kommit igang lite.
Har pysslar lite med motorn och inredningen pa denna Hurst.
Har aven primat karossen och ska slipa lite men ar lite fragande infor lackeringen. Jag har hittat ratt farg men den finns bara i sprayburk. Jag har aldrig dekanterat, ar det vart besvaret att gora det for att kunna kora med airbrushen eller kan man spruta pa direkt fran sprayburken?

Exelon
0

Borde väl gå att spruta färgen till någon lämplig burk och sen köra den i airbushen du kanske får tunna ut den lite. Tror att du har bättre koll med airbushen, iaf färg mängden.

ElLobo
0

En läcker förebild! Det här ska bli kul att följa.

Texxas
0

pluttig malning…

Texxas
0

motor

StefanW
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#5 Brett Green: Decanting Spray Paint - Part One

Stefan - Modellbyggare

StefanW
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

….Decanting Spray Paint - Part Two

Stefan - Modellbyggare

starhawk
1

#10-11: Intressant att se hur det går till, har bara hört talas om det förr, men mitt problem är tvärtemot hans, jag får inte alls tag på Testors spray bara den "vanliga" färgen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Texxas
0

Tack Stefan för filmerna.

PonCar
0

Hej Texxas! Kul att du kommit igång med Hurst-bygget igen! Är det så att din svärfars Hurst Olds har en lack/dekor som är exakt som boxarten på AMT:s modell? Det är ju "pretty cool", som man säger. Eller kanske var det så att samtliga Hurst Olds lackades på samma sätt? Apropå lackeringen har jag på mina senaste bilar mest använt Tamiyas sprayfärger och jag tycker det blir helt ok. Man får bara se upp så det inte rinner -lätt att bli ivig o spraya på lite för mycket åt gången…

Texxas
0

#14 Hej PonCar.
Ja all 912 bilar som Hurst Performance byggde lackades med samma färger.

Det ser ut som vanlig vit färg men nyansen stämmer inte riktigt och den som jag har hittat som verkar vara mest lik finns bara i sprayburk. Men jag ska leta vidare, kulören heter Cameo White.
Hoppas också att jag kan hitta eller blanda till Guldfärgen (Firefrost) för det finns ingen dekal till sidorna på vingen.

Proosen
0

En väg till att gå vad gäller sprayburk eller airbrush är att köra båda så att säga.

Tanka ur och lägga alla svåra ställen med airbrush så som hörn, veck, skärmkanter, under huven osv. Om man gör så och bygger upp täckande med färg där så kan man sedan blåsa på alltsammans med sprayburken för den sista täckande finishen. Tycker att burkarna är lite bättre på det då de ger en bredare och flödigare sprutbild. Lättare att få flammig lack med airbrushen så att säga.

Nu har du en relativt täckande färg och ingen metallick eller candy så airbrushen borde funka till hela karossen.

Det för övrigt en urtjusig bil!

Lycka till med bygget!

Niclas

Texxas
0

#16 Tack for tipset Niclas.
Later intressamt att kora bada.
Jag far prova lite pa en skrotmodell innan jag bestammer mig.

PonCar
0

#9: ruskigt snygg motor! Gillar den blå färgen på blocketGlad

Texxas
0

#18 Tack Poncar
De bilder jag har sett pa internet har alla rod motor men svarfar har bla.
Vet inte om han har malat om den, han ar enda agaren till denna bil, kopte den -69.

bosnafly
0

Vilken fin pärla……ska bli spännande o se din när den är klar.

sani

www.bosnafly.n.nu

Azgaron
0

Kul bygge du startat Texxas! Lycka till med lackerandet!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

[Hayabusa]
0

Trevlig bil, Texxas. Tänkte bara nämna att det finns åtminstone ett ex. även i Sverige. Den tillhörde GeKås "Ullared" grundare Göran Karlsson. Står numera på densammes Motormuseum i Ullared. Den ser ut att vara i väldigt bra skick, men det vet man ju förståss aldrig…Jäkligt cool & snygg.

/Stefan

[Hayabusa]
0

Tilhörande info-skylt.

Texxas
0

#22,23 Tack Stefan, trevligt med mer bilder på denna bil.
Skoj att det finns ett exemplar hemma i Svedala.

Texxas
0

Bottenplattan klar. Motorn fick en latt wash innan montering, funderar pa om jag ska washa hela botten?

Texxas
0

Har primat karossen med Tamiya primer, vattenslipat, nytt lager primer och mer vattenslipning.
Två lager färg och det blev väldigt blankt och fint, klart bästa lackeringen som jag har gjort. Dock hittade jag ett dammkorn i lacken så det blir lite mer slipning och målning innan det kommer några bilder.
Har även införskaffat fina slippapper upp till 12000 och Tamiya Compound för att kunna polera riktigt blankt.

Nu funderar jag på om jag polerar lacken bör jag då fortfarande blanklacka innan dekalerna ska på? Och även blanklack efter dekalerna?
Är lite rädd att klanta till resultatet med klarlacken men samtidigt vill jag skydda modellen.

För info så har jag airbrushat med MM Enamel.

Hur gör ni duktiga byggare för att få en blank och fin lack?

starhawk
0

Är den blank och slät så behöver du naturligtvis inte blanklacka den, syftet med blanklacken är ju att erhålla en blank och slät yta för att lägga dekalerna på, när dekalerna är på plats är det ju däremot en vits att lägga blanklack på, för att säkra dekalerna

Texxas
0

#27 Jo det är klart om lacken är blank och slät så behövs ingen blank klarlack innan dekalerna. Men det jag igentligen funderar på är just klarlacken.
Jag vill klarlacka efter dekalerna för att skydda bilen men med tanke på att bilen är vit så är jag rädd att den blir gulaktig med klarlack.
Men det kanske jag inte behöver vara rädd för?

Om jag nu kan klarlacka utan att den blir gul, hur gör jag då för att få den så blank som möjligt med mina nya fina sandpapper och Tamiya compound?
Polerar före eller efter klarlack? eller kanske både och?

starhawk
0

Dom flesta klarlacker jag provat med gulnar inte, med äldre grejor var det däremot ett problem, du kan ju kolla på en provbit om du är osäker. Polering är väl det sista man gör, är dock ingen expert på det området

Proosen
0

Jag skulle strunta i klarlacken efter dekalerna. För de är väl dekaler även på originalet? I så fall blir det bättre utan lack över dekalerna som får mera utseendet av vinyl  med lite mindre glans än lacken.

En bra klarlack att lägga på enamel är annars Modelmasters metalizer sealer, den torkar i ett nafs och går ypperligt att både mellanslipa och polera.

Gjorde så på Calibran här nedan. Den har ännu idag inte gulnat trots att det bör vara över 15 år sedan den blev färdig.

Niclas

Texxas
0

#30 Nej det ar inga dekaler pa orginalet, guldet ar malat.

Jattesnygg Opel !

Proosen
0

Tack!

Målad dekor skulle jag då klarlacka över för rätt lyster och då är klarlacken jag nämnde ett bra alternativ. Räkna med att det går åt ganska många lager innan du har fått upp en yta att jobba med polish på utan att slipa igenom.

Tror jag lade över 30 lager på denna Merca innan jag var nöjd med ytan. Fast då ville jag precis som på Calibran få bort höjdskillnaden mellan dekaler och karossytan, som om det  vore ditmålat istället för en lös vinyldekal.

Niclas

Texxas
0

Jattesnygg Merca!

30 lager!!! Oj det var manga, sa manga skulle jag aldrig lagt pa.
Tack for tipset! ska kolla efter den klarlacken som du namnde.

Texxas
0

Hursten ar lackad!

StefanW
0

#34 Det tar sig! Glad

Stefan - Modellbyggare

PonCar
0

Det ser kanonbra ut!

Roca
0

Snyggt och blankt!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

zoncar
0

En myckert vacker bil! om jag nu inte är helt felkopplad så vart detta en bil som kunde utmana en hemi cuda!!!!!

[Hayabusa]
0

#38 En Hurst Olds är cool och betingar nog ett hyggligt värde, beroende på skick & status, men en Hemi är alltid en Hemi. Nu är det ju amerikanska muskelbilar från slutet 60-talet/början 70-talet som det rör sig om, så frågan är vilken som vart "värst"? Beror nog på hur och vad man jämför. Coola bilar i vilket fall som helst Glad

zoncar
0

#39 tror det! alla amerikanska muskelbilar har idag ett ruskigt värde , inte för vanliga dödliga helt enkelt vad jag menade så ska tydligen denna sorts olds kunnat utmana en hemi bil på strippen (måste säga att jag är väldigt osäker kan ha varit en Buick också), men självklart har du rätt vem kan idag köpa en matching number muscel bil idag, håller helt med dig hayabusa coola bilar är det!

P.s en mycket fin hemi cuda (har kanske fel) ska tydligen kosta runt ca mucho mille kr idag obs en perfekt alltså!!!!Obestämd

[Hayabusa]
0

#40 Svårt att säga vilken muskelbil som var kvickast på strippen. Det är många faktorer som spelar in t ex utväxling, däck etc. På de flesta muskelbilarna kunde man välja på olika utväxlingar (bakaxel), diffspärr etc så det är inte så enkelt att göra en korrekt jämförelse. Sedan får man komma ihåg att rätt små ingrepp/justeringar på insug/förgasare/avgassystem spelar en stor roll på dessa bilar. För att inte tala om bensin & tändning. Det som gör 426 Hemi så intressant i dessa sammanhang är den potential dessa motorer besitter. Med tämligen små finjusteringar, utan att för den skull kallas trimning, så kunde man få betydande effektökningar.

En av "värstingarna" inom denna era är Chevrolets 427 ZL1 vilket var en helaluminium V8 med inriktning på tävlingsverksamhet. Dock fanns den som tillval till t ex Corvette, även väldigt få såldes för gatbruk. Med racingbensin, korrekt justerad förgasare, "headers" och slicks så gjorde denna Corvette c:a 0-200 på drygt 11 sekunder.

Eftertraktade muskelbilar i orginalskick med "matching numbers" etc. kan betinga stora summor pengar idag. 1 mille för en perfekt Hemi Cuda i orginalskick är inte alls ovanligt.

Texxas
0

Det gar inte fort framat med mitt bygge men nu har det antligen hant nagot.

StefanW
0

Tummen upp!Flört

Stefan - Modellbyggare

[Hayabusa]
0

Ser väldigt bra ut. Cool bil Glad

/Stefan

PonCar
0

Oh Shit vad snyggt det blir!!Skrattande Klarlackar du ovanpå dekalerna?

ElLobo
0

Jag tar och startar en andra del av den här byggtråden.

Del 2

Inlägget är låst för nya kommentarer