Wasa skeppet
Finns någon som bygger eller har byggt Wasa-skeppet eller liknande skepp från Billing boats?
Skulle vilja ha lite tips om bra verktyg att skära/ såga ut alla små detaljer ur plywoodskivorna som är 1-2 mm tjocka.
Skär idag ut med skalpell, men det är så tidsödande.
Har hittat ett "mini jigsaw.set" på alfahobby.se .Är det nåt som nån kan rekommendera?
Lövsåg, finns i närmaste välsorterade järnhandel kostar en femtilapp, en sats blad lika mycket. Ett underbart verktyg som inte får saknas i något lyckligt hem.
Om det är klent med välsorterade hjärnhandlare på din hemort finns det bl.a. hos slöjddetaljer lövsåg.
Ett lövsågbräde är också bra att ha men det sågar man enklet till själv och sparar då en knapp hundring. Lävsågen är också suverän att såga i tunn plåt med, men om du skall såga i metall köp dyra blad, billiga metallblad går sönder välidgt lätt
Jo, jag har en lövsåg, men jag tycker det är svårt när det är små smala grejer som till exempel att såga/skära ut relingsdelarna, som jag håller på med nu. Svårt att komma in i alla små hörn för att få loss biten.
Håller med Petzon o lövsågen e den bästa uppfinningen näst efter hjulet;-).
Med lövsågen får man mer exakthet i skären när man e lite van o slipper därmed en del efterarbete när sågningen e avklarad.
(Maskeringstejp på undersidan vid lövsågning e att rekommendera för att slippa flisning).
Så får jag önska dig lycka till med bygget.
#2 Handsåg är alltid överlägset elverktyg när det gäller precition.
Fint blad i lövsågen och försiktigt sågande tror jag är lösningen. Borra hål på lämpliga ställen så att du kan rotera bladet. För att komma in i trånga hörn får du såga från båda hållen mot hörnet. Sedan är det bara att ta fram nålfilarna för att gnaga bort det sista.
Plywood tycker jag är väldigt fult på synliga detaljer och byter därför oftast ut synlig plywooddetaljer mot massivträ. Kanske skall du fundera på att konstruera om relingen så att den byggas av listbitar istället för plywood. Dock kan plywood vara överlägseet ibland p.g.a. hållfasthet.
#3 "Lövsågen e en bästa uppfinningen näst efter hjulet" Den var bra. Skall lägga den på minnet.

#2: Det finns två alternativa lösningar:
1. Skaffa en uppsättning stämjärn i olika bredder
2. Borra ett litet hål stort nog för lövsågsbladet att vända i
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#6. Snyggt jobbat. Det syns på bl.a spanten att du redan e vän med lövsågen.
Hoppas det blir fler fina bilder på bygget framöver.
Själv hade jag inte vågat fortsätta på överdelen förrän alla brädorna på själva skrovet var på plats för när dom neremot kölen ska läggas får man ju vända uppochner på skutan o risken e stor att man skadar byggnationer på däck. Men alla e ju inte klumpiga som jag är o du har säkert en lösning på den biten.
har byggt wasa från corels, det tog ganska lång tid,det är mycket detaljer och utsmyckning.
Oj, det har hänt grejer på varvet ser jag! Snyggt jobbat!!
jag har byggt wasa men fabrikatet var corel vilket skiljer rätt så mycket ikvalitet jämfört med billing boots. men lycka till med sågandet.
mvh.