Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 7168 ggr
pentti01
0

Torktid

Ni som har erfarenhet av Enamelfärger; hur lång torktid rekomenderar ni?

Har lagt Model Master enamel med airbrush.

/Pentti

pentti01
0

Nu har lacken torkat i 3 dygn och verkar fortfarande en aning mjuk, är detta normalt?

//Pentti

Tails
1

Låter lite mycket tycker jag. Står modellen kallt?

När jag har bråkat med humbrols enamelfärger i airbrush har jag kunnat lägga på nästa färglager nästan direkt. Jag spär med lacknafta.

Mvh Hampus

zoncar
0

Är färgen matt eller blank??? Har själv erfarenhet av att vit blank nästan behöver en evighet att bli hård! låter mysko detta???? Kan väl säga att det var i normal rumstemperatur!!// en te som undrar

starhawk
0

Verkar mysko! har själv sprayat MM och det var inga problem, dagen efter var det dags för kamo och jag märkte inget konstigt med den spayade färgen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

petzon
0

Enligt min erfarenhet har Humbrols satinfärger välidigt lång torktid, speciellt den svarta "coal black" tar ibland flera dygn. Färgen täcker dessutom dåligt så det tar många lager ibland upp till fem för att få täckning, men jag gillar verkligen färgen, har snygg glans och djup. Även i förhöjd värme (pannrumm,t cirka 30 grader) är torktiden flera dygn.

NBISaladin
0

Det där kan hända om du inte har rört om ordentligt innan målningen. Det bildas en tjock klump i botten på Humbrols burkar, den måste oftast krafsas loss med tandpetare eller dylikt, och helt lösas upp innan du späder färgen ytterligare för målning. Har du otur så har din färgmix inte haft tillräckligt med härdare, om klumpen ligger kvar i burken.

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

zoncar
0

#6 stämmer säkert, men min egna erarenhet just ang humbrol vit blank är att färgen skär sig när man rör runt, blir oftast ljust beigeaktig osv, sen kan man undra när vit är vit, men det är kanske en annan fråga// Micke

starhawk
0

På min Goofy Klock märker man olikheter mellan olika färger eftersom man har just flera olika kulörer på den, MMs brun målades samtidigt som MMs blå (penselmålning) och idag dagen efter känns den bruna lite lätt "klibbig" medans den blå, som faktiskt las på efter den bruna, är helt torr. Så man får väl helt enkelt vänja sig vid att olika kulörer har olika torkningstid, trots att det är samma tillverkare.

pentti01
0

#2+3 Modellen står i rumstemperatur och är en blank svart Model master enamel.

#4 Jag skulle säkert kunna lägga ett lager ytterligare om behov fanns dagen efter, så pass torr var den. Lackede en annan modell samtidigt med samma svarta färg och märkte efter 2 dygn att det blev fingeravtryck på den vid beröring. Därav min fråga om torktid.

Har kännt på den nu i kväll och är fortfarande osäker om jag kan fortsätta att pyssla vidare med den. Modellen är lackerad i 3 olika kulörer av samma fabrikat och behöver våtslipas.

Säkrast att vänta så att inte all arbete går till spillo Cool!?

//Pentti

PonCar
0

#5: Har precis den erfarenheten av Humbrols "satin black". Har gjort en grundstrykning av min lilla GAZ-AA 1:72 lastbil i just den färgen -tunnad med lacknafta. Täckte bra, men tycks aldrig vilja torka ordentligt… Ska sedan målas över med "olivgrönt".

starhawk
0

En av dom bruna MM-kulörerna jag målat på klockan är fortfarande klibbig så här en tre dagar senare, den andra bruna torkade snabbt och behändigt, skall dra över den med mattlack, den är för blank för min smak