Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 2689 ggr
Texas59
0

Pensla

Eftersom jag ännu inte har fått igång sprutan så penselmålar jag mina pansarvagnar och till min förvåning…tycker det blir riktigt bra. Är väl inte världens bästa byggare men jag är nöjd. Har upptäckt att med penselmålning så får modellen lite rustik stil, dvs den ser använd ut. Iofs kan jag inte göra det där lilla extra som man kan göra med en spruta men med lite fantasi och uppfinningsrikedom med material och olika tekniker (varvid jag fått en hel del genom detta forum) är det helt ok, men det skall bli skönt när man kan börja träna på airbrush-teknikenSkrattande.

Börje Andersson. Linköping

ElLobo
0

Jodå, med vana och lite övning kan man komma riktigt långt med penselmålning. Visst finns det en del begränsningar men med lite teknik så kan man åstadkomma mycket fina resultat.

pentti01
0

Vad använder du för fabrikat på färgen när du penselmålar ?

Har upptäckt att tex. Tamiya kan man inte penselmåla stora ytor alls med, den verkar yttorka för snabbt.

Eller är det jag som gör fel,,, varken späder eller använder medel för att sakta ner torktiden (retarder?) … Obestämd

//Pentti.

PonCar
0

Jag penselmålade min SAAB S17 BS med vanlig Humbrolfärg, fast grundade först med Mr Surfacer 1000 på sprayburk. Sedan penselmålning med ganska så tunnad färg (lacknafta). Strök 2 ggr. Andra gången med en ganska bred pensel. MEN…jag använde faktiskt den gamla färgsprutan (en Aztec Contempo) till att lägga på först blanklacken innan dekalerna (Microscale Gloss) och sedan till den sidenmatta sista lacken (Microscale Satin). Lackskikten gjorde att de sista spåren av penseldrag "försvann".

ElLobo
0

Jag använder mig enbart av Humbrol enamel (ja, även Revell, Airfix och andra enamel också) på mina byggen. Några sprutmålade byggen har det inte blivit ännu, men det kommer väl.

pentti01
0

Relativt oerfaren som jag fortfarande är, har även jag kommit fram till att Enamelfärger är de bästa/enklaste att arbeta med.Både spruta och pensla.

Som sagt, min personliga åsikt!

//Pentti

BjarneS
0

Tycker också att Tamiyafärgen är ganska hopplös att pensla. Vallejo är mycket bättre. Färgen torkar dock väldigt fort, så jag brukar köra med outspädd färg och doppa penseln i vatten mellan varje "påfyllning".

Bjarne

Så mycket plast - så lite tid

[Hayabusa]
0

Penselmålning har sina användningsområde och att lära sig måla snyggt med pensel är en konst i sig. Men, det går inte att bortse ifrån att en airbrush ger större & andra möjligheter. Vissa saker går helt enkelt inte att skapa med en pensel.

Personligen använder jag nästan uteslutande vattenlöslig akrylfärg t ex Tamiya, Gunze eller Vallejo. De har vissa fördelar som jag uppskattar stort, t ex är det mycket enkelt att rengöra en airbrush efter användning av akrylfärg. Airbrushar aldrig annat än akrylfäg och jag minns knappt när jag penselmålade med enamel…den enda enamelfärg jag använder idag är AK Interactives enamelwash, men det är ju inte riktigt samma sak.

Men, var & en hittar sina favoriter och arbetsmetoder.

/S

starhawk
0

Min erfarenhet är att det mesta går att penselmåla, med undantag för Tamiyas ljusa kulörer, vitt är exempelvis hopplöst, men alla enamel färger funkar fint. Spraymålning tar jag endast till vid två tillfällen, när jag skall täcka stora områden och när man skall ha ex.vis bilkarosser med glaskänsla. Fast när jag misslyckades med att spraymåla Corvetterna med Tamiyas blanka röda så penselmålade jag dom med samma färg (ej utspädd variant den här gången), det blev hur bra som helst! färgen sträckte sig hur fint som helst när den torkade, så ibland är färgen riktigt förlåtande.

Sen är det ju en fråga om vad man målar också, exempelvis en stridsvagn skall ju vara lite "rough" och då är penselmålning att föredra medans ett jetflygplan skall ju vara lite slätare i strukturen vilket kräver en "snäll" färg eller spruta.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Texas59
0

#2 Jag använder Hunbrol Enamel, funkar klockrent för mig och tack vare ultratvätten och en städare på jobbet (som pysslade med motivlack mm, hade inte en aning om hans kunskaper) så har jag fått igång sprutan, här ska övas.

Återigen, suveränt forum, svar direkt.

Börje Andersson, Linköping.