Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 1891 ggr
pentti01
0

oförsiktighet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick problem med min airbrush; det bara bubblade i koppen hur noga jag än gjorde rent allting,,

Plockade isär sprutan och hittade felet efter en stund; munstycket hade fått ett litet jack längst fram. Detta resulterade i att trycket gick tillbaka in i munstyckshållaren och upp i färgkoppen!

Säkerligen har jag varit oförsiktig vid rengöring och slitit ut munstycket. Har använt ett för detta avsett verktyg, dock tillverkat i metall. (syns mitt i bild)

Nu har jag tillverkat ett nytt verktyg av tandpetare i plast. Dom är 3-kantiga till formen så därför tyckte jag att de passade bra. Förlängde skaftet med en bit tops för att få bättre grepp.

pentti01
0

Så här förvarar jag delarna vid rengöring av sprutan.Även nålen går bra att fästa i svampen,dock med bakändan först!

/Pentti

[marcusjohnson]
0

Köp Evos anpassade rengöringsgrejor så minskar du risken för att spräcka munstycket i fram, de har en spec nål/rensverktyg som är superbra! Jag höll på i många år med tops, mellanrummsborstar m.m Jag har själv spräckt munstycke på detta viset…

Tror Modellhuset Liden har hemma, det brukar Christer ha!

//Marcus

pentti01
0

#2 Är det inte en sån som jag redan har, som finns i bild på första inlägget? (mitten)

Mellanrums-borsten använder jag bara till munstyckshållaren.

Tror inte att en "tillsnidad" tandpetare i plast kan skada munstycket ? Metallverktyg borde vara känsligare att använda?

//Pentti.

[Hayabusa]
0

#2 Frågan är om det inte är just H&S eget rengöringsverktyg? Ser ut så i mina ögon, men jag kan ha fel.

/S

pentti01
0

#4 Jag beställde i.a.f ett set med borste och "nål" till min Evo-spruta,tror det var från Puma Hobby där jag även köpt sprutan.

//Pentti

[Hayabusa]
0

#5 Ja, det kunde jag tro. Då rör det sig om H&S orginalpryl. Personligen använder jag aldrig hårda verktyg när jag rengör en airbrush. Lambi, ska det vara… Flört

/S

pentti01
0

#6 Rätt; aldrig hårda verktyg! Synd bara att man måste lära sig den hårda/dyra vägen..Rynkar på näsan..

/Pentti

NBISaladin
0

Jag har också sabbat munstycke(n) med H&S rengöringsnål.

Det är bra verktyg (bara den specialanpassade "mellanrumsborsten" som kommer åt överallt, t.o.m in i nålgången med sin luriga packning är nästan värt priset), men jag har en tendens att överdriva vid rengöring. Tror det vanligaste felet man gör är att man tar i alldeles för mycket :-)

Låt rengöringsnålen i princip falla in i munstycket, vrid utan tryck, torka av, repetera tills rent, då nålen tittar ut genom munstycket o sluter tätt.
En annan viktig grej: har man stukat rengöringsnålen (jag gör det konstant), måste man RÄTA UT eller köp ny innan man ens funderar på att använda den (lärdom den hårda - kostsamma -  vägen, det med) .

Ett coolt tips: man kan lätt göra en egen rengöringsnål av en gammal kasserad nål. Slipa bara av en sida framtill på nålen till en skarp "U" profil så har du en H&S rengöringsnål minus handtag.

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

[Hayabusa]
0

#8 Oh, ja…det gäller att vara lätt på handen. Jag brukar vara noga med att blåsa igenom rikligt med vatten & airbrushcleaner direkt efter målning. Det funkar bra och tar bort det mesta av färgresterna. Ska det vara någon form av "mekanisk rengöring, så tvinnar jag toa-papper till smala strängar. Det går att göra väldigt smala strängar som når igenom hela munstycket. Tar man t ex Lambi (dyrt, men bra) så är det treskiktspapper och delar man skikten så blir det perfekt att tvinna.

#8 Hmm…slipa ena sidan av nålen till ett skarpt "U"??? Det där förstod jag inte riktigt, kanske kan du visa med en bild eller två?

/Stefan

NBISaladin
0

#9:, ja alltså nålens profil i "tvärsnitt" är ju rund. slipar man en "långsida" så får du en U-profil?

Fasiken vad svårt det var o förklara!

NBISaladin
0

Så här menar jag, fast man slipar lite flackare, ända ut mot spetsen:

[Hayabusa]
0

#10-11 OK, då är jag med på vad du menar. Ingen dum idé. Tack för tipset!

/S

NBISaladin
0

#12: Det ska alltså inte som i bilden ovan (som jag hittade via webbsök, bara exempel!) vara nån knix, utan den slipas plant ut mot spetsen bara. Riktigt fin smärgelduk som avslutning för att få bort ev. grader.

Jag har testat att slipa om nålar jag pajjat, för fortsatt användning i airbrushen och det går faktiskt det med, om de inte är helt knäckta.

Om man har en krökt 0,20-nål, kan den lätt slipas upp för användning i 0,30-0,40 munstycke.

[Hayabusa]
0

#13 Jag förstår.

Ja, det där med att slipa om nålar är ingen dum idé. Det som händer mig, när nålar pajjar, är att det kan bli en minimal krok längst fram på nålspetsen. Skulle man ju då kunna slipa/polera bort och få en nål som åtminstone fungerar hjäpligt.