Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpågående-projekt
Läst 1855 ggr
pentti01
0

Kommande projekt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag kom tomten (posten) till dörren med ett paket,.

pentti01
0

Det blir första gången jag bygger i så här pass stor skala ( 1/16)

Har tidigare mest byggt i 1/24.

Om jag räknat rätt blir modellen ca 27 cm lång.

Ska bli skoj att få sätta igång med denna sats,känner mig ivrig som ett barn på julafton !Cool

(någon som känner igen sig?)

pentti01
0

Vill passa på att visa den seriösa paketeringen

Utvändigt:

pentti01
0

Invändigt:

pentti01
0

Visserligen är väl inte italieri av den bästa kvalite´n, (har sett att i.a.f Fujimi tillverkar F40 i 1/16) men jag hoppas att den håller hygglig standard. Lite modifikationer/ bearbetning är skoj (ibland, lagomt mycke, till en viss gräns Flört)

Passar oxå på att fråga: Har sett att just Fujimi tillverkar en fotoets-sats till F40 i skala 1/16. Kan de delarna i satsen (bla. bromsskivor, bakre grillgaller mm) passa till en Italieri-sats? Törs jag chansa,satsen kostar ju lite…?

/Pentti

pentti01
0

Nu har jag plocka med Ferrarin; syns inte så bra på bilden men passformen är inte perfekt,, även mycket gjutrester på delarna.

pentti01
0

Här syns att skarven mellan dörr och bakskärm inte är bra. Även spackling krävs på ovansida dörr/bakskärm.

Kanske är det jag som blivit "petig på gamla dar" ?  Glad

//Pentti

petzon
0

#6 Är inte det själva idéen med modellbygge att man bara blir petigare och petigare och därmed bygger bättre och bättre modeller?

pentti01
0

#7 Ja du har helt ,rätt så är det ! "tänkte inte på det"!    Glad

//Pentti

pentti01
0

Måste redigera mitt inlägg #4,,, kikade runt på nätet och hittade bilder på Fujimis sats av F40; den har inte öppningsbar fronthuv trots detaljerad inredning där inne,,,,

Så det finns alltså olika begrepp av "kvalitet"; det ena är si o det andra är så . Jag var kanske lite snabb att klassa ner Italieri,,Skäms!?

//Pentti

pentti01
0

I kväll lade min airbrush av; slitna o-ringar, så då får jag trösta mig med att jag lyckades fixa till en skev baklucka/motorhuv på min Ferrari. Provade först med kokhett vatten men det lyckades inte. Tog därefter fram hårtorken jag blåser och värmer bort vatten från div. byggen; det gick bättre!

Innan upprätning:

pentti01
0

måste erkänna att jag var lite ängslig inför denna uppgift, har misslyckas en gång förut,, kapitalt Skäms

Men denna gång gick det bra. Man ska vara glad för det lilla !