GB 26: Sk 16 A, Harvard Mk. II

Här har vi lådans innehåll. Det är en mycket enkel men vad jag kan se korrekt byggsats. Den har det långa avgasröret och den bakersta delen av cockpithuven är i och för sig lite odefinierad men borde funka för En Sk 16 A. De klassiska Airfix-piloterna sitter på rätt så generiska stolar monterade på pinnar. Dekalerna i byggsatsen är för två för mig intetsägande RAF-maskiner.
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Bild på UN-dekaler kommer sen!

Lycka till med bygget nu Roca 

Tack Henke! 

Tänk att när jag var liten "plutt" så såg man då och då fortfarande dessa i luften som flygvapnets övningsflygplan. Det var i början på -70-talet. Det var tider det…
#11 Se där ja 
en bit på väg

#12 Det låter härligt..ja det var väl kring -72 som de sista Sk 16A togs ur tjänst. Tack för de etiopiska dekalerna förresten! Jag kommer att använda dom antingen på en F-86 Sabre eller en T-28 Trojan, beroende på hur storkelen osv stämmer.

#13 Jajamen! Blir tyvärr inget byggt ikväll, men snart är man igång igen!

Det där blir nog riktigt bra!
#16 De där ser ju bra ut 
Hur är Tamiya Grundfärg ??
Ja brukar köra med Citadel Grundfärg men den är så dyr..

Tack ska ni ha! Jag tycker den täcker bra och torkar snabbt, Tamiyan.

Det går framåt på flera fronter, även den libanesiska
; jag började med att pensla på med en blank Revell-vit, femman tror jag, men det tog lite väl lång tid så nu har jag skaffat en fin vit sprayburk - snabbare och jämnare resultat! Första lagret ovanpå klart.
Härligt att se hur din "White Lady" tar form!
Ser bra ut Peter!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Du kommer väl ner till C4?
Din SK 16 passar alldeles utmärkt till specialtemat "I basker blå". 
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

#21-23: Tack ska ni ha!
C4; ja det hade varit väldigt kul, men tyvärr tror jag inte tiden tillåter det den här gången
- men ja, temat passar ju som hand i handske
- jag funderar faktiskt till och med på at bygga en liten vit Willys Jeep som tillbehör till denna Sk 16, med ett par FN-officerare som besättning!

Sådärja! Då har min SK 16 fått en del av sina dekaler, saknas gör wing walks och lite annat smått och gott i märkningsväg. Jag ska ta och toucha upp misstag och måla en del smådetaljer ikväll också. Hjulhusen förresten, vilken färg borde dessa ha? Metallrent, Zinc Chromate green/yellow..? Någon som vet?

den där ser väldigt bra ut! Mycket snygg!
Stiligt. Gillar kontrasten mellan vitt o svart. Men håller inte du på att flytta… Men det är klart -byggandet har prio 1 !!

#26: Tack så mycket!
#27: Tackar tackar! Jo, fast själva flytten blir från den 1/12 då huset blir tillgängligt, tills dess blir det nog en hel del modellbygge ändå ja - klart prio 1! 

#28.2: Aha, blir det fortfarande i stan eller hamnar ni någon annanstans nu?

#29: Det blir i stan, uppe på området Brännan/Eriksdal, som av en händelse alldeles bredvid flygfältet Myran
- välkommen på adventskaffe om du har vägarna förbi!

Det låter som ett alldeles utmärkt område att bo i! 
Adventskaffet får jag förmodligen avstå från det här året, men jag lovar att titta in nästa gång jag är i krokarna.

Det ser mycket snyggt ut! Bra gjort, Peter!
Svårt att få helt bra passform på huvar tycker jag. Blev lite glipor på min SAAB 17, fast jag slipade och slipade…
Vad snygg den blir din SK16!!

#34: Tack ska du ha 
#35: Ja jag håller med, det är klurigt med passformen ibland. Jag är ju dessvärre typen som väntar med att montera huven till sist och så penselmålar huvramen. Om man först såg till att "bädda in" huven i flygkroppen, maskerade och målade (airbrushade) allt på en gång skulle det nog gå bättre.. Nåväl, tack för berömmet PonCar! En del smådetaljer kvar nu bara inkl. huvramarna 

Den ser mycket bra ut din FN kärra!
Bra jobbat Roca!

Tack så mycket Texxas! Inte mycket kvar nu!

Nu så är den slutligen klar min Sk 16A! Som sagt, förebilden är en av 4 st Sk 16 som skickades ner till Libanon (2 hölls i reserv hemmavid) och FN-operationen UNOGIL 1958, för att spana efter smugglare. Flygplanstypen blev dock inte framgångsrik i denna roll, då den inte hade några fasta kameror och de stora vingarna skymde sikten. Den ersattes snart av USAF L-19.
Modellen från Airfix är lättbyggd och med helt OK passform. Detaljering i cockpit saknas helt men den ser ut som en Harvard och det räcker för mig. Cockpithven hade kunnat passa bättre.
Dekalerna från Blue Rider var en fröjd att jobba med, funkade perfekt! dekalfilmen syns knappt alls, lite gulnat mot det vita kan kanske skönjas på en del ställen, men på det stora hela inga problem.
På bilden saknas en antenn på ryggen, jag har nu limmat dit den också. Dagsljusbilder ska jag försöka hinna med i morgon!

Läckert! Jag ser fram mot dagsljusbilderna!

Tack! Kommer snarast!
Vilken fin maskin det blev! Det är alltid spännande att se dessa byggsatser med lite annorlunda målning och märkning än de vanliga.
verkligen snyggt bygge
sani
www.bosnafly.n.nu

Mycket snyggt!