Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 2137 ggr
zander
2010-11-01 12:19
0

Öglebultar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dom fanns inte att köpa så jag gjorde egna.

Material: 0.2 mm koppartråd från en uttjänt ljusslingetransformator. 1st avbrutet borr 0,5 mm.

Så tvinnade jag som på bilden. Det viktigaste var dom första fyra varven där jag drog i trådarna i v-form med fingrarna för att få öglan helt rund, sen tvinnade vidare med peangen.

Bilden får tala.

Emo
2010-11-01 12:54
0

Jättefina. Sådana skulle man kunna göra i silver också.

Vad ska dina användas till?

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

TommiN
2010-11-01 13:47
0

Snyggt Zander.

zander
2010-11-01 16:44
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tackar.

Dom ska användas till att hålla fast fånglinorna på livbåtarna. Se testbild. Innan slutlig montering ska dom glödgas så att dom blir mörka o inte blänker

Emo
2010-11-01 17:53
0

Tack för förklaringen. Snygg bild och visst är det roligare att själv göra detaljer. I synnerhet när detaljerna blir så fina.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

petzon
2010-11-01 22:03
0

Snyggt jobbat.

Att scratcha sina detaljar är halva nöjet vid träbåtsbygge. Kräver en del krurighet och ibland oortodoxa metoder. Jag har ständigt ögonen öppna på ställen som Bauhaus, Clas i Sjön, Jula, Panduro mm för att se vad som finns att köpa, med lite fantasi kan man md enkla medel bygga om pryttlarna till användbara båttillbehör.

Jag körkte mina senaste öglebult kring skaftet på en popnit, precis lagom diameter för Oseberg

Jag föredrar att måla mina mässingsdetaljer, tycker inte att jag får till rät svärta vid glödning, Just nu är favoritmetallfärgen Humbrol 53 Gun Metal. Lagom sober metallkänsla.

Problemet när man scratchar små detaljer såsom öglebult är att mattmonstret alltid blir så hungrigtGråter