Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: gruppbyggen
Läst 3670 ggr
starhawk
0

GB 28: Hellers Natter & Reichenberg IV 1:72

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då börjag jag med en tråd på det här bygget så här ser lådan ut

och här har vi plasten

Man kan genast konstatera att den angivna skalan inte stämmer, det finns inga planer på att en "normal" 1:72 pilot skulle få plats i dessa plan no way!

Så det återstår att bygga dom förarlösa, och eftersom dom saknar landningställ så får jag väl lägga upp dom på dom ställ som medföljer

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Azgaron
0

Intressant modell! Ska bli kul att följa!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

starhawk
0

Men Az då! det är ju två modeller! Dom står just nu och limtorkar inredningen, nån som vet vad tyskingar har för inredningsfärg? den ena här är angiven som svart och den andra som grå

Roca
0

Spännande byggen!

När det gäller inredningsfärg så var det nog RLM 66 Schwarzgrau, en mörkt grå färg. T.ex. Humbrol 32 kunde passa.

/Peter

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Azgaron
0

Ja ja, nu ska du inte vara petig! Flört Såklart det är två modeller!

Jo Hu32 är nog ett bra förslag till inredningsfärg.

PonCar
0

Nämen ser man på -precis det där byggsatssetet har jag knåpat ihop i min forna ungdom! Undrar om jag har dem kvar undanstoppade nånstans…

WildeSau
0

#0 Och hur ser en "normal" pilot ut då? Glad

Från vänster en stol från en Corsair med en småväxt typ däri.

Sedan blir de större och större för att avslutas med Airfix hund i 1/76 från Lockheed Hercules m. Bloodhound.

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

starhawk
0

#6: Ja det kan man ju fråga sig, men "normal" för mig är storleken som majoriteten av 1:72 gubbarna har. Det stora flertalet av dom 1:72 gubbar jag har har ganska jämn storlek, undantaget är Revells Catalina där gubbarna är verkliga miniatyrer. Ett verkligt problem det här när man som jag vill ha besättning i förarlösa plan

Hmm skall det vara 1:76 så är det en stor jycke

WildeSau
0

#7.2 Om man kollar närmare så är det nog en Grand Danois eller Engelsk mastiff. Glad

WildeSau
0

#9 Mycket spännande på det forumet.

starhawk
0

Blää!Rynkar på näsan Blev sjuk igår, nåja det började i torsdags eftermiddig men gårdagen var värst, tänkte att när man är hemma från jobbet kanske man skulle limma lite på det här projektet. Men det blev inget av med det! var så trött att jag bara orkade en stund framför datorn och nåt på TV i pauserna mellan slumrandet. Men det var väl bara att vänta, har vart så sedan jag rensade ut alla vegetabiliska oljor ur menyn, är nästan alltid frisk men dom få gånger jag är sjuk brukar första dan bli på minus-kontot. Fast alla dom där "vanliga" förkylningarna man drogs med förut är som bortblåsta så man skall väl inte klaga. Idag limmade jag ihop kroppen på Nattern och dom övre två skrovhalvorna på Reichenbergen + deras ställ så bygget fortskrider

Roca
0

Kul att du kommit vidare trots sjukdom! Krya på dig!

Azgaron
0

Inte kul att bli sjuk när man tänkt sig annat! Kul att du fick nåt gjort ändå. Krya på dig!

Roca
0

Här har du en bild på en byggd Natter från Modeling Madness' nu pågående Heller-tävling!

starhawk
0

Intressant målning och han har hittat några dekaler också, det följer inte med några i den här satsen, var har han gjort av skyddskåpen (genomskinlig) till nosen?

starhawk
0

forts: Kom just att tänka på det, han har ju missat siktkorset på nosen! På min fattas stabben och glasdelarna än så länge, och siktkorset förstås, Reichenbergen är snart färdig, skall bara slipa lite spackel på magen och sen på med huven

Roca
0

Ska bli kul att få se dina framsteg på de båda flygetygen!

starhawk
0

Här har vi en liten bild

Nattern saknar fortfarande hårkorset på nosen annars är dom färdiga för maskning och prime-ning. Får väl sätta upp dom på varsin pinne så dom inte flyger iväg

starhawk
0

German Ghostflyers? Här är dom alltså prime-ade likaså deras ställ så då återstår huvar och målning med slutfärgen, några dekaler ingår inte i satsen och jag har inga i lämpliga storlekar så dom får vara utan

starhawk
0

Huvarna har kommit på och undersidan är nu målad med Lichtblau, två lager, det blev aningen flammigt på vingarna men det är ju camo så det är väl i sin ordning. Här har också ovansidan fått sitt första lager Dark Green eftersom jag inte fick tag i Dunkelgrün

Roca
0

Ser bra ut!

starhawk
0

Dom har nu fått lite mer färg, får se hur dom ser ut efter att det torkat eventuellt är dom klara

ElLobo
0

De ser riktigt bra ut!

Roca
0

Snart klart, ser fina ut!

Azgaron
0

Ser bra ut Starhawk!

[Tunnan]
0

Häftig modell.

Hade en lika dan för något år sedan men den snöt en viss Wilde Sau. Flört

starhawk
0

Nu får dom väl anses klara här är slutresultatet för Natter

Och här är Reichenbergen

ElLobo
0

Fint jobbat! De ser mycket bra ut!

starhawk
0

Nya foton Natter:

åsså Reichenberg

Det blev bättre!

Roca
0

Finfint Starhawk! En dödlig duo, men kanske snarare för piloterna än för de tilltänkta måltavlorna Glad

starhawk
0

#30: Ja speciellt Reichenbergen, piloterna räknade med att dom hade ungefär 1% chans att ta sig ur när dom riktat in den mot målet

PonCar
0

Tänk om nån satt hjul på Reichenberg och dragit till Salt Lake i Utah. Då snackar vi "land speed record". Kanske en ide till ett What If-projekt?

Roca
0

#31: Huga! Förvånad

#32: Cool idé! Skrattande

starhawk
0

#32: Kul idé för ett what if projekt men inte särskilt realististiskt i verkliga livet, dels var den inte särskilt snabb dels gjorde pulsmotorn att det vibrerade rätt mycket

PonCar
0

#34 Äh -lite wobbling får mn väl stå ut med!Glad

ROBBAN68
0

Starhawk,

Eh, vad menar du med att det var en procents chans att klara sej? Var det nån typ av tysk kamikaze-maskin eller?

Undrade Obelix

ElLobo
0

Fi-103 var i princip en bemannad bomb, men där piloten hade en teoretisk men dock mycket liten chans att ta sig ur kabinen när han hade riktat in planet mot målet. Intaget till jetmotorn sitter ju lite illa till för sådana övningar …

PonCar
0

Ja, "It sucks" skulle väl den stackars piloten ha sagt…Obestämd

ElLobo
0

Skrattande

starhawk
0

#37: Jo, chanserna var inte särskilt stora, men alla i skvadronen fick skriva under ett kontrakt där dom intygade att dom var medvetna om att uppdragen kunde kosta dem deras liv, och dom skrev alla under. Under skvadronens korta tid var det bara en som fick sätta livet till, och det var inte under ett uppdrag utan en krasch under en övning/provflygning