Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettutanför-ämnet
Läst 1096 ggr
ROBBAN68
0

Airbrusch

Hej på er, finns det någon i närheten av Östergötland som är duktig på att måla med Airbrusch och kan tänka sej att åta sej ett lite jobb?

Jag håller på och bygger nyckelharpor, och den senaste i raden skulle väl kunna kallas för en väldigt modern sån! Den är lackad silvermetallic, Biltemas bättringsfärg har jag använt! Men saken är den att jag vill att det ska se ut som om den är tillverkad av plåt, och nitad ihop. Så vad som ska lackas är en rad med nitar utmed kanten på locket, lite plåtskarvar på några ställen- gärna med lite rost i skarven så den ser lite "härjad" ut!

Saken är den att mina harpor retar gallfeber på andra byggare- jag håller mej inte till "gällande regler" för hur en nyckelharpa "ska" byggas och se ut, och ändå är mina harpor erkänt bra i ljud och spelbarhet.

Tanken är att komma med ytterligare en bastard till harpa och visa var skåpet ska stå vad det gäller ljud och spelbarhet, samtidigt som den ska passa på vilken hårdrocks-scen som helst!

Om nån känner att det verkar vara nåt för er- så hör gärna av er!

MVH//ROBERT CARLSSON

ElLobo
0

Det låter som ett härligt projekt! Hoppas du hittar någon som kan hjälpa dig.

pentti01
0

Gillar din inställning i frågan; "hur en nyckelharpa ska se ut"!

Stå på dig Flört !!

//Pentti

starhawk
0

Härlig idé Robban! skulle inte själv våga mig på en dylig målning men vill gärna se resultatet

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

StefanW
0

Skön inställning! Hoppas att vi får se resultatet!Glad

Stefan - Modellbyggare

petzon
0

Gillar verkligen idéen. På dem bara, nita kulturetablissemanget!

ROBBAN68
0

Det är ju det som är kul! Jag byggde min första harpa runt -83, och sen har det bara rullat på. Och jag har idag järnkoll på exakt vad som är viktigt för att få ut bra ljud ur dom. Och jag skäms inte för att jobba med lite "udda" material heller. Stränghållaren är en grej där alla strängar sitter fast i- och den ska hålla emot ca 200 Kg:s dragkraft från strängarna! Den har i alla tider varit ett problem för byggarna att den går sönder och blir böjd av kraften. Så jag tillverkade en gjutform där jag la in en massa kevlartrådar, och sedan fyllde jag formen med epoxi! Varje fiber håller för 50 Kg:s dragkraft- och det är väl ett hundratal i min stränghållare! Där kommer inget ljud att försvinna på vägen till stallet! Jaja, nu känner jag mej tvungen att ta lite bilder på den och lägga ut. ska göra det. Ni får väl kolla på några tidigare projekt så länge i min Pixbox.

http://www.pixbox.se/alb_show_id1128491_page0.html

Dessa harpor är alla lite olika- en "normal" harpa, och sen en harpa med temat grankvistar över hela harpan, och sen en slimmad sak byggd helt i mahogny! Den sistnämnda totalt ospelbar enligt "expertisen" men jag har aldrig hört en harpa med så mjukt och fint ljud…..

SKREV OBELIX