Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 2596 ggr
tzwaj
0

Airbrushfärg

Hej

Har precis fått min Badger 155 från USA och undrar villken färg ni andra kör med ?
Faskolor,Tamiya mm.
Hur stora burkar köper ni, går allt åt ?
Vad rekommenderas, märke,storlek mm ?

Mvh

Thomas

Hompe
0

Jag kör med humbrol och förtunning för att tunna ut färgen man behöver nog två burkar till en bil men 1/25 militärgrejer räcker det nog med en burk. Beror på lite. Men jag tycker humbrol funkar fint.

tzwaj
0

Hörde något om att Humbrol konkat, stämmer det ?

Vad lackar ni med ?

StefanW
0

Hej och välkommen till modellbygge!

Sitter på en hög Humbrol som jag kommer att göra slut på, sedan är det Tamiya en del. Har provat Vallejo som jag kommer att gå över till i större utsträckning, då jag bland annat blev glad över deras förpackningar.

En del "bas" färger ser man till att det finns hemma, för det är inte kul och sitta en lördag kväll och upptäcka att det saknas en färg för att komma vidare!

Vad är det du bygger?

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Hompe
0

Vallejo är dett såna man köper i warhammer butiker games workshop osv? Vad kostar dom burken?

StefanW
0

#4 stämmer bra! Det finns även Vallejo Air som är klar att blåsa med! Hobbybokhandeln har för 20:- flaskan, det är det billigaste jag har hittat. Säg till om du vill beställa något, så kan jag ta med det på min betsällning, så slipper du frakten!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

PeterMorck
0

Om du är rädd om hälsan ska du nog köra Tamiya eller Vallejo. Dessa kan spädas med isopropylakohol respektive vatten. För humbrol behöver du nafta, och det är inget roligt att sitta i en aerosoldimma med sådant. Dessutom är det så otroligt mycket behagligare att bara behöva använda alkohol och vatten för rengöring av penslar (om man nu använder det) och sprutan osv än att sitta och slaska med nafta. Jag har själv Humbrolburkar jag köpt på mig men kommer använda dem så lite som möjligt. Det bästa med humbrol (och andra lackfärger) är att de sitter mycket bättre. Akrylfärgerna har en tendens att flagna av lättare.

Det är sant att koncernen Humbrol ingick i gick i konkurs, men de har nu blivit uppköpta av den engelska tågtillverkaren Hornby. Administrationen skall ligga i England medans produktion skall "outsourcas", då det blir väl Kina eller något.

tzwaj
0

Så Vallejo är nog bäst då man kan späda med vatten.
Hur mycket rymmer Vallejos flaskor ?

För att lacka det man målat. Vad använder ni ?
Fått höra om auto-k, vad säger ni ?

StefanW
0

17 ml, se även deras hemsida: Vallejo

Är det flyg pansar eller bilar?

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Hompe
0

Stefan därifrån du köper färgerna har dom still water och snow som finns på hemsidan där? och vilken affär pratar du om vart?

tzwaj
0

Det är bilkarosser till att börja med.

/Thomas

StefanW
0

#9 det är Hobbybokhandeln i Stockholm, kolla på hemsidan eller ring! De är bra att tala med i telefon..Glad

Stefan - Modellbyggare

StefanW
0

#10 Ok! Skall prova på några karosser med lite olika färger och lägga på fabrikantens blanka och matta så får vi se. Vet inte hur det blir med t.ex. Auto-k klarlack på Vallejo! Återkommer när jag provat, så får vi se vad det blev för reaktion mellan färgerna.

Har du några färdiga modeller?

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

tzwaj
0

Kanske ska förtydliga att det gäller bilkarosser för radiostyrt. Så alla är plastkarosser.

/Thomas

StefanW
0

Då vet jag lite bättre vad du målar! Glad

Stefan - Modellbyggare