lack & whash-fråga...
Min S17 BS är nu snart klar för dekaler. Har förstått att jag först bör klarlacka modellen innan dekalerna åker på, för att sedan mattlacka. Men om jag vill lägga skuggningar (typ whash) i skarvar, vid höjd o skevroder osv -skall jag då göra detta före klarlackning, eller gör jag detta i sista momentet, samtitigt som övrig "vädring" o slitage vilket jag antar man fixar allra sist, dvs efter avslutande mattlack?
Känner mig verkligen som en novis i flygplansbygge-sammanhang, men som tur är finns det ju erfarna flyg-byggare här att fråga. Tacksam för hjälp med tips om arbetsordningen så här i slutänden…

Wash i skarvar o dyl är väl fråga om smuts så det skulle egentligen på sist, men det är ju frågan om dessa skarvar egentligen existerar längre om man dragit på några lager lack. Vi får se vad wash-experterna säger
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Ja -man får förlita sig på expertisens erfarenheter… När jag ändå är i frågetagen kan jag passa på att fråga om ni därute skulle vilja rekommendera någon viss matt-lack för flygplanets slutfinish? Jag har en liten flaska Microscale matt-lack, men antar att den helst skall appliceras med airbrush och det kommer jag nog inte ha möjlighet till, så alternativet är pensla på eller att få fatt i en bra mattlack på sprayburk. Till klarlacken har jag en spryburk "Testors 1814 High Gloss enamel overcoat" som väl borde kunna funka?
En sak beträffande slutfinishen är ju också att man kanske helst inte vill ha en helt matt och "död" yta (som det ser ut efter att ha målat med Humbrols matta enamelfärger), utan ändå ha kvar en viss "siden-glans". Inredningen i cockpit penselmålade jag över med Microscale mattlacken, och den blev sådär lagom halvmatt.
Som alltid tacksam för alla tips och förslag…
Personligen föredrar jag att "washa" på en blankare yta, eftersom det är enklare att torka bort bort överflödet då. Min favvolack för ändåmålet är Microscales Satinlack, men den vill helst bli applicerad via airbrush…
Miguel Jimenez har skrivit en bra artikel som delvis tar upp matt kontra blank yta gällande washes: http://www.migproductions.com/minisite/lavados/washes.htm (scrolla till botten av dokumentet)
#3 Ok. Bra tips! Jag tror jag har Microscales Satinlack på flaska också. Behöver man tunna den något och i så fall -med vad? Jag har i och för sig en gammal Aztek-spruta med tillhörande Clas Ohlssonkompressor. Bara att det är lite bökigt att rigga upp alltihop och jag kan inte stå hemma i lägenheten o göra det, utan måste fixa det på jobbet i så fall.
Ska läsa M.Jimenez artikel också.
Jag späder satinlacken med Tamiyas X20-thinner 50/50. Det funkar säkert med andra vätskor också, men X20 vet jag funkar bra.
Annars kan det säkert funka med din sprayburkslack också, så länge den står emot lösningsmedlet i din wash. Du kan ju testa på nån skrotbit först för att vara på den säkra sidan.

Har provat Testors lack på sprayburk. Den luktar "#¤%&//(()?=)()/&%¤¤ i flera dgr. Ha mycket god ventilation när du använder den! Sen tyckte jag inte resultatet blev så bra heller. Men man får ju inte lika bra kontroll som med en airbrush heller…
Bra tips & råd har du fått här.
En liten refelektion från min sida, när det gäller flygplan i skala 1/72. På en såpass liten skala är det svårare att få till en "bra" vädring, så mitt förslag är att vara väldigt måttlig med vädring & washer. Det är lätt hänt att det blir för mycket av det goda. Stor skillnad om man bygger exempelvis 1/35 pansar.
Lycka till!
/Stefan
#7: Jo, återhållsamhet är väl en dygd i de små skalorna…
Tack alla för era råd och tips!