Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 1892 ggr
felle-j
0

Model masters akryl

Jag tänker övergå lite från humbrol men inte helt och har kikat runt på några olika färg fabrikat och jag tror att det lutar mest åt model masters akryl färg, men då undrar jag hur den är att airbrusha, penselmåla och vad spär man den med?

Felix

TommiN
0

Skulle jag vara dig så skulle jag testa Vallejo,jag använder själv nuförtiden bara Vallejo för airbrush,allt annat tar jag med pensel. Glad,men smaken e som baken..Flört

starhawk
0

Model Masters Akryl är ungefär som Tamiya eller Gunzes akryler, har väldigt lite erfarenheter av dom bl.a. eftersom dom inte finns att handla över disk här i Sverige, jag har fått dom jag har närmast av misstag. Jag har bara penselmålat och då uppför dom sig ungefär som Tamiyas akryler, förmodligen spär man dom som andra akryler med Isopropanol. Tamiya lär ju vara bra att spraya så då är förmodligen MMs akryler det med. Om du skall penselmåla dom så är mitt råd att hålla dig till dom mörka kulörerna, och ta dom ljusa från Humbrol.

Själv försöker jag alltid i första hand välja MMs enamel, oavsett kulör

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

pentti01
0

#1 " smaken är som baken",,,, VAA !?  är den hårig ?  Skrattande

Jag använder model master akryl ibland. Spär den till airbrush med deras egen förtunning. Tycker att den funkar bättre till att spruta än att penselmåla med. Täcker dåligt vid penselmålning jämfört med humbrol och torkar lite för fort vid målning av större ytor.

Skaplig att spruta med men ytan blir inte så blank i.a. f.  inte för mig,,   (ev. jag som gör "fel"? ) Men jag lägger alltid en klarlack över,oftast Johnsons Pledge klarpolish ( golvpolish).

F.ö handlar jag den över disk hos den eminenta butiken Göranssons färg strax utanför Falun. 

//Pentti

felle-j
0

Ok, tack! Jag vill gärna ha en färg som funkar bra till både pensel målning, airbrush och lätt att renagöra.

Annars får jag väl köpa vallejo model color för penselmålning och humbrol för både och eller något sånt.

Felix

joelkarl
0

Jag använder också vallejo model color och den funkar till airbrush om man spär ut den med massa vatten annars kan man ju köpa vallejo air som redan är späd med vatten.

Och när man ska tvätta penseln efter att ha använt vallejo model color räcker det med att nästan bara att doppa penseln i vatten och sedan torka av på papper.

Och jag tror det inte är lika farligt att andas in luft som blandats med vallejo än humbrol.

Har du köpt airbrush eller ska du?

Från joel

felle-j
0

Tack Joel. Vad jag har läst i de äldre inläggen om Vallejo model color så har de haft problem med den när de airbrushar färgen.

Jag ska köpa en airbrush efter jul tror jag, då blir det lättare att måla min hercules.

[Orso]
0

Jag hade problem med att spruta Vallejo men sedan började jag att spåda ut den med en blandning av vatten och Vallejos airbrush cleaner och då fick jag till det bättre.

Jag har nu köpt Liquitex Airbrush Medium som är till för akrylfärger. Jag använder den nu till Model Masterfärgen på min DC-3 och det gick riktigt bra att spruta den.

felle-j
0

Ok, Tack så mycket för alla svar. Det verkar som om det blir Vallejo model color men vi får se. När jag väl har en airbrush så får jag köpa några färger och test måla en skruttig spitfire eller nåt sånt.

Felix

starhawk
0

#8: Om du inte har någon erfarenhet av Vallejo så köp inte på dig för mycket, med Vallejo så är det så att en del älskar den andra hatar den, om du tillhör den senare falangen after att ha provat på det vore det ju synd om du har en hög färgburkar du inte vill ha. Själv tillhör jag den andra falangen och hade väl en så där fyra burkar att göra mig av med efter "provperioden"

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

felle-j
0

#9 Nä, jag tänker nog bara köpa brun, grön och svart. De räcker nog för en spitfire.

Felix