#1: Trevligt! Lycka till!

Seaking:en såg kul ut o bygga.
Jag köpte en st Viggen och en st Tunnan i 1:72 från Heller och har beställt en Arliegh Burke-jagar i 1:350, samt en CV9040 på ingång. Sen får det vara slut med garderobspåfyllnad ett tag…

#7-9: Trevliga saker!
Och Su-22:an känner jag igen. Håller ju på med en likadan.

#7-9: Fina inköp Tunnan! Gillar särskilt Mig-17 PF, den saknas i min samling.
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Fina modeller Tunnan.
Gillar din Seaking Stefan.
Fina modeller ni har köpt 
# 11 Tack, det ligger 2st i skala 1/72 ute på tradera nu
http://www.tradera.com/item.mvc/viewitem/?auctionId=118428183
http://www.tradera.com/item.mvc/viewitem/?auctionId=120108968
Tack ni andra också 
Jo jag har sett det ElLobo, fiint bygge 

#14.3: Tack!
Just nu ligger man lågt med modeller hehe..
Vi har ju precis flyttat in i ett hus sen skaffat oss en pålle..
Så de går mycke där just nu..
Men de är alltid kul att se va ni köper mm..
Hoppas man får nån tid över och börja bygga igen…

#16: Lycka till med huset! Ser fram emot mer av dina alster längre fram.

#14.1: Tack för tipset!

Gjorde ett besök hos Thomas för att släpa hem en av de häftigast propellerkärror jag vet…en stor en också!
Trumpeters Bearcat i 1/32, vilken schysst låda!
Mängder med detaljer både i nosen och i cockpit. Komplett motor och allt mellan den och brandväggen. Maskingevär i vingarna och en massa godis att sysselsätta sig med en låååång stund.
Någon som kan tipsa om bra referenslitteratur med mycket bilder på just denna typ?

Niclas
#19 Cool maskin.. 
Här är en länk till lite referensmaterial:

När jag kom hem efter två dagars konferens så låg det sex lappar med saker att plocka ut från posten, nåja allt var inte modellrelaterat, men fyra. Två var färg och två var modeller den här vann jag på e-bay från en kille i Hongkong
Och som nån tidigare påpekat, den ser lite annorlunda ut mot Saratoga och är därmed inte "visually identical" som jag läst någonstans, och så har den ju dom ursprungliga kanonerna. Detta innebär att Saratoga blir över, eftersom det var Lexington jag ville ha, nån intresserad? om inte så kränger jag den på Tradera jag hade tänkt mig ett utgångsbud på 100:- så det är priset här om någon vill köpa den direkt
Nästa paket innehöll den här Tack för fin affär Bosnafly!
Ett litet kollage med tre svävare två stridsvagnar två amfibiestridsvagnar två APC två helikoptrar och minsann en björn (Tu-95). Det får väl bli ett litet diorama av det så småningom
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Jag var hemma hos Gismo76 här ikväll och hämtade hem min nya Jagdtiger som smugit sig in i lådan med hans racingfordon från HLJ 
Som vanligt är gjutningen av Tamiyakvalitet. Däremot verkar dom ha frångått sin tradition med metallchassin på sina 1:48 vagnar. Istället ingår det några tyngder som ska limmas fast inne i vagnen. Jagdtigern lär dock vara kvar i bygghyllan tills någon tillverkare släpper etsade motornät och svarvad pipa. Men det lär knappast ta någon längre tid.

#22: Metallchassin på 1:48 orna var en nyhet för mig, har bara sett det på deras 1:16, och aldrig bland 1:35 orna
#24 De flesta av Tamiyas 1/48 pansar har chassi i gjuten metall. Åtminstone en av deras 1/35 modeller har det också. Tanken är att det ska skapa en känsla vikt & tyngd (ja, vikten blir ju faktiskt högre). Personligen föredrar jag isåfall tillvägagångssättet på Jagdtigern.

Tillvägagångssättet i Jagdtigern förefaller definitivt rätt, utom när det gäller 1:16 som ju oftast är RC-modeller med fungerande fjädring
Har stött på dom där tyngderna förut i Tamiyas 1:700 båtar och även Fujimis 1:700 båtar
Hej!
Jag har velat bygga en Tamiya SAS jeep sedan jag var grabb.
Tänkte dessutom göra min första "kitbash" då Tamiyas gamla Williys inte är den bästa. Dagen efter jag hade beställt så upptäcker jag att MMI nr 55 innehåller ett reportage om just SAS jeepar.
Idag kom allting hem i brevlåda och jag tror att det kan bli ett intressant bygge. Reportaget i MMI är på sex sidor och där finns massor med läsning, färgschema, utrustningsalternativ mm.
Känns som att jag har drabbats av ökenfeber!!
Roger
#27 Coolt, Roger
Tamiyas Willys MB är riktigt fin.
/Stefan

Intressant! skall bygga ihop min SAS Jeep så småningom, intresserad om dom verkligen var Dark Yellow som Tamiya anger i byggbeskrivningen
#29 Det finns många olika färgschema i MMI no 55.
Mycket trevlig läsning ifall man skall bygga en SAS/LRDG jeep.
Roger

Letade runt lite på nätet om SAS Jeeps färg, hittade ingen som var typ Dark Yellow, däremot en hel drös som var Desert Yellow, vilket passar mig utmärkt

#27 Fina GPs

#35 Det finns en bild på 1914 i Leif Hellström - J 26 Mustang.
Bildtext (sannolikt fd. 26161)
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
#37, 38 Det är skoj när uppgifterna är samstämmiga. 
26098 --> sold to AMD (no. 1921)
(edit: Boken har © 1989, 1997 så den är inte helt ny)
#36 Fin stege. Köpte du säkert bara för att den är österrikisk. 

#39: Visst är det kul när saker stämmer överens!
FAD 1923
44-72356 -- N721WR
Warbird Central/History.aspx?Page=P-51%20Mustang&Revision=69)
26098 -- 122-38815 -- 44-72356
44-72356 -- N251JC
26115 -- 122-38798 -- 44-72339 -- N51EH, N251JC
FAD 1914
26092 -- 122-31982 -- 44-72123
44-72145
Fina inköp du gjort Peter 

#37-39, 41: Tack! Ska ni ha för denna störtflod av information. Här ska byggas Mustang! 
#40: Aber natürlich, dessa gemytliga Wiener måste man ju stötta
, dom har dessutom väldigt välbesökta, mysiga om än rökiga IPMS Swap meets där nere, måste se till att komma ner och fynda lite Wirtshaus-doftande Matchbox, KP och Heller-lådor igen 
#42: Tack Tunnan! Ja jag är väldigt nöjd faktiskt
vi var nog rätt många som beställde av bara den hos Max häromdagen, hyfsad 2nd handsamling som lades ut! Fin boxart från Airfix, ska klippa ut och göra en tavla/collage av de lådor vars innehåll jag byggt, gamla Heller, Airfix, KP etc…
#44: Där fanns det godsaker! Är det månne turkiska markeringar där under UN-märkena?

#45.4: Nej, tyvärr. Om du menar de som skymtar fram till vänster om UN-märkena så är det dekaler till en Saab 105. Ska väl vara dayglo-markeringar tror jag, även om de kanske är i rödaste laget.