Ny Airbrush
Har bestämt att det nu är dags att byta up mig från min billiga kinesisktillverkade nybörjarspruta.
Har siktat in mig på Iwata men vet inte riktigt vilken modell jag ska välja.
HP-C Plus eller Eclipse HP-CS?
Synpunkter och kommentarer är väldigt välkommna.

Har inte provat dem själv, men kan inte dra mig till minnes att jag hört eller läst någon negativ kritik om Iwata.
Väntar du lite så kommer nog denstore m.fl. som har testat olika.
Stefan - Modellbyggare
Personligen gillar jag Eclipse bäst, mycket tack vare det självcentrerande drop-in munstycket. Förvisso har nog HP-C Plus något bättre prestanda, men…mitt val hade fallit på Eclipse.
Vad jag förstår så bor du i USA? Badgers Renegade-serie är inte dum alls och deras Patriot 105 är också ett bra köp. Mycket airbrush för pengarna och framförallt en (Patriot 105) som är makalöst bra på att fungera utan att "clogga" igen eller strejka. Som en Kalashnikov, faktiskt. Prestanda då? Jo, över förväntan. Det går att göra riktigt tunna & tighta linjer med en Patriot 105. Frågan är ju förståss vilken prestanda man söker.
/Stefan

Tack Stefan.
Jo jag bor i USA så utbudet är kanske lite bredare än vad ni har där hemma och så är det nog inga problem med reservdelar vilken modell man än väljer.
Har tittat lite på de två Badgers som du rekomenderade och de verkar vara riktigt bra.
Det är så svårt att välja 
#3 Ingen orsak.
Nä, reservdelar är inget problem för oss i den "gamla världen" heller
Inte om man väljer något av de mer kända fabrikaten, åtminstone. Anledningen till att jag nämde just Badger är att de tillverkas i USA och därför, eventuellt, håller en hygglig prisnivå. Jag har en känsla utav att det går att hitta en Badger i USA till ett riktigt bra pris, om man kollar runt lite. Badger har varit med i branschen länge och personligen gillar jag deras produkter. Men, Iwata är en tillverkare som också har väldigt gott rennomé.
Problemet att välj airbrush är bekant och en av anledningarna, tror jag, är att det finns många som är väldigt snarlika i pris, utförande & prestanda. En annan sak är den känsla som man får för ett visst verktyg med tiden. Vissa prylar trivs man bättre med än andra utan att kunna peka på exakt varför. Känns bättre, ligger bättre i handen etc. Tyvärr, brukar det ta en viss tid av användande innan man vet om man gillar eller inte gillar.
Jag tycker att det är lite knepigt att rekommendera en specifik modell. Det som jag gillar behöver ju inte nödvändigtvis någon annan gilla.
Jag har en Eclipse HP-CS och är väldigt nöjd med den. Avtrycket är väldigt skönt tycker jag och finishen på de olika delarna upplever jag som mycket bra.
Nu är det väl som Stefan skriver att man har sina personliga preferenser när det kommer till att välja en airbrush, men jag tycker i alla fall att den är mycket trevlig och rekommenderar den gärna till andra.
#5 Japp, så är det. Eclipse är en mycket bra airbrush. Har nog aldrig hört/läst något negativt om den.

#4-5 Tack för informationen.
Förstår att det igentligen är svårt att rekommendera något då smaken är som baken.
Har tittat runt lite och det stämmer att man kan hitta Badger patroit 105 till ett något bättre pris än Eclipsen. Men skillnaden är inte så stor så jag vill ha den bästa av de två, vilken nu det är…. 
#7 Vad bygger du mest av? Vilken typ av färg airbrushar du vanligtvis med? Vad vil du att din airbrush ska kunna prestera..?

I min mening så är Eclipsen överlägsen Patriot:en i nästan allt man gör. Badgern har däremot kanske bättre garantier, i och med att de har livstidsgaranti. Personligen tycker jag oftast att långa garantier inte medför så mycket vinst. Grejen är ju att airbrushar är så pass okomplicerade verktyg att det för mig är viktigare att kunna fixa dem själv än att kunna skicka in dem.
Jag hör dock till de som inte riktigt har fallit för Badgers "robusthet". För mig är en airbrush ett precisionsverktyg, och jag vill inte kompromissa. Att man sedan kan måla tavlor med penslar avsedda för att stryka väggar är en annan sak.
En sak som jag vill tillägga är att amerikanerna som bekant är fantastiskt patriotiska. På gränsen till fånigt mycket, skulle jag vilja säga. Kanske framförallt då man väljer saker som marknadsförs som patriotiskt, eller trots att de är sämre än de importerade alternativen. Redan när jag var där, alltså på sent 90-tal och tidigt 2000-tal, alltså innan 9/11, så kunde man se tendenser till detta, och det har ju inte blivit bättre av vad jag förstår. Dubbelmoralen i det är ju kanske att de inte har något emot att fortsätta i sin konsumtionshysteri, så länge de emellanåt kan hävda att de köper amerikanskt. Detta gör i min mening att man inte kan lita på amerikanska forum för fem öre när det gäller airbrushinköp. Man måste hela tiden balansera prestandan mot ifall det är präglat "Made in USA" på sidan. För mig blir diskussionen då ganska meningslös.
#9 Ja, det här med patriotism/fanatism är väl ett drag som de alltid präglats av? Jag tycker inte heller att man ska förlita sig på det som skrivs på nätet - vare sig det härstammar från USA eller någon annanstans. En rejäl "nypa salt" är nog det bästa.
Jag har i snart 25 år jobbar väldigt nära med vårt grannland i söder (nej, inte Danmark…) och en sak är säker; De har en stark förkärlek för allt som det står Made in Germany på. Med all rätt ibland, men inte alltid. Sättet att jobba på, alla resonemang & uppfattningar är bättre i Tyskland. "Jag förstår inte att ni gör si & så i Sverige. Vi skulle inte komma på tanken att göra så i Tyskland. Hade det varit ett bra förfarande, så hade vi anammat det. Men nu gör vi inte det, alltså måste det vara förkastligt…" Typ. Men jag gillar dem ändå 
Diskussionen om det "ultimata köpet" har väl förmodligen ingen ände, ibland känns det som att ge rekommendationer till en person som skall göra sitt allra första restraurangbesök. "Vilken restaurang & maträtt ger mig allra mest för pengarna och garanterar en bra upplevelse?".
Vilket föranleder mig att berätta en alldeles sann historia från de djupa skogarna. Det handlar om mannen som, faktiskt, skulle gå på restaurang för allra första gången. Väl till bords bestämde han sig för en klassisk biffstek och när kyparen frågade om vilken sorts potatis som önskades till, blev svaret;"Öhhh, ja…har ni King Edward?"
/Stefan

Jo, visst är det så. Skillnaden är kanske att amrisarna har en förmåga att göra så stort väsen av det. Och till skillnad från tyskland, så är det inte ofta med innebörden att det skulle betyda bättre kvalitét. Jag vet inte hur många gånger jag hade diskussioner med jänkare om hur meningslöst det är att göra jämställelsen "made in usa" och amerikanska arbetstillfällen. Protektionistisk politik har ofta visat sig vara meningslös eller till och med negativ för de inhemska arbetarnas trygghet.
Nu är det inte så att jag ser patriotism som något enbart negativt. Vi kunde ibland behöva lite mer av den varan här hemma. Tragiskt egentligen när allt som förknippas med kärlek till det egna landet och dess kultur förknippas med högerextremism.
Men oavsett, man ska ta amerikanernas utspel om Badger och Paasche med en nypa salt. Samma sak gäller ju iofs för H&S här i Sverige, och på sätt och vis Iwata lite överallt.

#10: Aha! ja jag vart lite förvånad när det satt lappar på samtliga påsar i min Blackbird-byggsats med "Made in USA" och stjärnbaneret, trodde det var nån Testors-grej men det var alltså en USA-grej
#11: Det där sista får mig att tänka på en story om en familj som av olika skäl hamnade på en extra fin restaurang, kyparen föreslog rysk kaviar till förrätt vilket accepterades, vid frågan hur mycket sa dom: Ah ta in hela tuben!
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

#9-11 Instämmer med de välskrivna inläggen!
Stefan - Modellbyggare
#12 Tja, men i ärlighetens namn så behöver vi inte gå längre än till köttdisken i vilken svensk butik som helst för att uppleva nå´t liknande. Det handlar ju om att spela på människors känsla, identitet och tillhörighet. "Klart att svenskt kött är bättre än allt annat - det måste det ju vara. Eller..?"
Framförallt så är det aldrig fel att bilda sig en egen uppfattning. För är det något som vi människor är bra på, så är det att ha en föruttfattad mening. "Nä, men jag har inga fördomar…inte som jag känner till åtminstone"

Jag tror iofs att anledningen att svenskar vill ha svenskt kött är att man har koll på vad djuren har ätit och utsatts för. Jag har tyvärr inte själv råd att vara kräsen, men syrran, som jaobbar med livsmedelskemi, skulle aldrig köpa danskt kött. Varför, jo det är producerat med bland annat höga doser av antibiotika till djuren. Sånt är faktiskt en ren kvalitétsfråga. Kanske inte när det gäller tuggmotstånd, men troligtvis när det gäller hälsan i långa loppet.
Det där med förutfattade meningar är väl absolut något som går hand i hand med just amerikanernas fixering vid "made in USA". Fina exempel är t.ex. att de ofta rackar ner på japanska bilar, men de inser inte att många av de "amerikanska" bilmodellerna är rent ommärkta eller ibland tillverkade av japanska komponenter.
Ett favoritexempel när det gäller airbrushar inom modellbygge är amerikanerna som rekommenderar Paasche H eller Badger 200. Argumentet brukar vara att de minsann köpte nämda airbrush för 30 år sedan, och de har aldrig behövt något annat. Och dessutom är den "made in USA". Nähä, men hur vet man det om man aldrig har provat något annat?
#15 Jag förstår din poäng och håller med, men just när det gäller t ex kött så kan man fråga sig hur många som vet det som din syster känner till? Går jag till mig själv så kan jag ärligt säga att jag inte vet vilken köttprodukt som är bäst, rent kvalitetsmässigt. Jag går på vad jag hört, läst & tror - men, har jag ren fakta på handen? Nä, det har jag inte. Givetvis är det upp till var & en att informera sig själv, men personligen upplever jag en form av "informations-inflation" dvs svårt att sortera bland alla info som finns.
Jo, det där med japanska bilar är ju en fördom som lever kvar lite varstans. Japanerna har/hade ju tom bilfabriker i USA. Ännu värre är det ju med motorcyklar…Men, det är en helt annan historia 

Fast jag tror att de flesta svenskar är medvetna om att överlag så är svenskt kött pålitligt. Visst smakar argentinsk eller brasiliansk oxfile bra, men ibland finns det en trygghet i att veta vad som är OK eller inte att stoppa i sig. Det har diskuterats på alla möjliga konsumentupplysningsmagasin och liknande, och faktiskt var ursprungsmärkningen framtagen p.g.a. konsumenters vilja. Det blir en kvalit'etstämpel p.g.a. svenska tuffa regler. Ursprungsmärkningen på airbrushar är ingen garanti för en bättre produkt. Överlag är svensk konsumentupplysning väldigt bra, och att handla här är rätt befriande jämfört med just USA's konstiga sätt att beskriva saker. Saker som jag hela tiden reagerade på där var hur man alltid vänder på saker för att få det att låta bra. 90% fat free salladsdressing. Jaha? Är det bra eller dåligt ur ett näringsperspektiv?
Självklart så kan det kanske vara så att även amerikanerna ser saker ur "säkerhets"-perspektivet. Men det är inte det de säger, och det är inte så reklamen görs. Det är snarare tunga anspelningar på patriotism och "the american way", vilket är ganska skumt. Amerikanerna brukar ofta snacka om en fri marknad, men samtidigt är de oerhört protektionistiska. Så fri marknad gäller helt enkelt bara när de själva får dominera den….

Intressant diskussion.
Jag har nu bott i USA i 7 år och jag tycker att Amerikanska grejer generellt har sämre design, finish och mindre finesser, de ser helt enkelt inte så bra ut jämfört med t.ex. Europeiska produkter.
Men däremot så är det generellt väldigt rubusta och lättanvända produkter.
Jag vet inte om jag riktigt håller med angående japanska och amerikanska bilar. De japanska tillverkarna har inte haft det så besvärligt som de amerikanska, du ser massor av japanska bilar på vägarna och anledning är att amerikanarna förstår att de europeiska och japanska bilarna är bättre. De amerikanska bilarna med vissa undantag säljer bara på att de är billiga.
Angående reklam så går det inte att lita på något här.
Allt här är världens bästa!
Vet inte hur många resturanger som har världens bästa hamburgare men det är ju iofs väldigt personligt vad man tycker smakar bäst.
Var t.ex på en pub i helgen som hade "World largest selection of draft beer", de hade ca 30st och jag har varit på flera pubbar i USA och även i samma stad som har fler. Deras värld kan inte sträcka sig mer än ett kvarter.
Och vinnarna av de amerikanska ligorna MLB, NBA, NFL, NHL osv blir ju världmästare…
När det gäller min nya airbrush så har utseende och finish på själva airbrushen av mindre betydelse utan det målningsresultatet som jag kan få med den är det viktigaste.
Jag tackar för alla synpunkter och funderar fortfarande men tror jag kommer bli nöjd. Vad jag än väljer blir ett steg upp från mina kina spruta.

#18: Såg en gång en kille som hade en tröja med en amerikansk grupps "World Tour" alla städer som ingick i den ligger antingen i USA eller Canada
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

#18 När jag tänker på konrtroversen japanska bilar i USA, så är det väl egentligen att de flesta amerikanska märkena har japanska komponenter. Mycket på grund av att de faktiskt är bättre. Dodge är ju t.ex. ett sådant märke. De hade en modell som hette Stealth på 90-talet(?), och om jag inte minns fel, så var det bara en ommärkt Mitsubishi 3000. Men för att den skulle sälja riktigt bra, så satte man Dodge-märken på den, och den sålde bättre helt plötsligt…
Angående airbrusharna, så är väl iofs Badger och Paasche precis det du beskriver. Äldre, omodernare och mindre finesser än de tyska, och sämre finish och precision än de japanska. Kanske hållbarare, och kanske billigare.
I Kalifornien fanns det en konstmaterialskedja som hette Micheals. De hade återkommande kuponger med t.ex. 50% i lokaltidningarna. På det sättet kan man nog få tag i en airbrush till hyfsat pris, även om prislappen normalt är hög. Kolla upp om de finns där du bor.
Lite OT…men, när det gäller fordonskomponenter så tror jag att det framförallt är länder som t ex Kina och Indien som ryckt åt sig andelar. Lågt pris med tillräckligt bra kvalitet.
I USA har europeiska bilmärke som Mercedes, BMW och Audi ett gott anseende men är också dyra. Som Texxas skriver så säljs det väldigt mycket japanska bilar i USA och ett fabrikat som t ex Lexus har både hög status & ett gott anseende. Vet inte exakt hur det ser ut idag, men japanerna har ju haft ett antal bilfabriker i USA.
Att tillverkare som GM, Ford och Chrysler har stora problem beror ju till stor del på att de inte har tillräckligt bra produkter i sina sortiment. De är förvisso billiga, men det är också allt - om man ska hårddra det. Sedan är jag övertygad om att man faktiskt har know-how att kunna bygga bra produkter som t ex bilar. Om man vill.

En kul sak om Lexus är att de har gjort jättemycket för att marknadsföra sig som "ojapanskt". Man lade jättemycket pengar på att få med modeller i filmer och på TV. Och man lyckades. Vid någon marknadsundersökning på början av 2000-talet så trodde ganska hög procent av de tillfrågade att Lexus antingen var amerikanskt eller europeiskt….
#22 Jo, säkert är det så. Fråga vilken MB eller BMW-ägare som helst vad de tycker om en Lexus…De har aldrig provkört någon, men vet ändå att den är sämre än en en tysk bil. Eller varför inte en Nissan GT-R? På nå´t vis ligger det dem i fatet att den är just japansk. Fastän det är en grym bil så får de aldrig den status som vissa andra europeiska märke.
Det handlar förmodligen om varumärke, känsla/image och identitet.
Se´n tycker jag också att den finns en stor okunskap bland gemene man och många gånger stödjer man sina uttalande på typ; "har jag hört och läst". Hur många av bilägarna vet hur en förbränningsmotor fungerar? För ett antal år se´n var det på högsta mode med "16-ventilers motorer". Det var något man bara skulle ha - trots att man knappt visste hur en ventil såg ut. Än mindre vad den gjorde.
Nej, man ska inte "idiotförklara" omvärlden - absolut inte. Men det är lätt att skapa sig en uppfattning som kanske inte alltid stämmer överens med verkligheten.

Det du nämner är väl iofs problem som särskilt finns med statussymboler. BMW och Mercedes är och kommer alltid att vara symboler för framgång.
Lite likadant är "buy american" en symbol för patriotism, något som är fint i USA. Men det jag vänder mig mot är att man rekommenderar med det som anledning.
Bland det mest irriterande jag vet är rekommendationer helt baserade på ensidig kunskap. Klassiskt exempel är just det ovan med Paasche eller Badger-ägare som kan rekommendera mot andra märken, enbart baserat på att de själva använder en sådan. Samma sak ser man ju hur ofta som helst med i stort sett alla kapitalvaror. HD kontra japanska motorcyklar är ju ett liknande exempel.
Att jag nämnde/föreslog Badger har inget med patriotism att göra. Visst, jag kan väl tycka att namnet "Patriot" är lite fånigt, men vad har jag med det att göra? Inte heller är jag speciellt såld på "The American Way" eller någon annan "Way" för den delen.
Jodå, jag drog förvisso upp frågan huruvida Texxas bor i USA eller inte och gjorde en koppling till Badger. Sant. Jag antar att det kan betyda att man kan hitta en Badger till ett bra pris. Kanske är det så, kanske inte. Men det var väl också det jag skrev?
Jo, jag gillar Badger. Bland annat. Men, alla har väl rätt att ha en åsikt?
Att jag nämde just Badger beror inte på ensidig kunskap eller att jag äger en airbrush av det fabrikatet. Jag äger även andra fabrikat av airbrush. För min del får Texxas, givetvis, köpa vilken airbrush han önskar. Det stör inte mig på något vis utan det viktigaste är att Texxas själv blir nöjd.