Statistik w 007-040

Jämn och fin statestik av besök och sidvisningar. Lite grovt räknat så är det mer än ett besök/minut dygnet runt och nästan två sidvisningar/minut dygnet runt.
Stefan - Modellbyggare

Vet du om det är unika besök eller om det är en totalsumma?

Vet ej, tror att det är total!
Stefan - Modellbyggare

OK. Ja, det är en trevlig läsning i alla fall.

Hur ser detta ut jämfört med andra iFokus-forum?

Det är ju alltid svårt att jämföra statistik, det finns ju så många olika grundparametrar som ingår. Antal medlemmar, hur aktiva de är och mycket annat.
Jämför vi vecka 20 på Modellbygge med Proveniens, så har Modellbygge färre medlemmar (652 mot 954), har fått lika många nya medlemmar (5 - 5), men Modellbygge har fått fler nya inlägg (26 - 13), fler nya kommentarer (327 - 140), fler nya artiklar (4 - 0), fler besök under veckan (7 741 - 5 338) och fler sidvisningar under veckan (12 699 - 7 721).

Det var inte menat som någon uppmaning till tävling, men det är ju alltid kul att ha något att jämföra med. Man kan ju t.ex. kolla in på Vilda Västern i Fokus, där det sällan kommer mer än 5-10 kommentarer i veckan. Och jag tror inte de är så ledsna över det. Varje inlägg eller kommentar uppskattas kanske t.o.m. mer.

Ja, hellre kvalitet än kvantitet! På en del sajter har det ju funnits räknetrådar som inte gör någon glad, och antagligen bara för att få lite aktivitet på sajten. Sådana trådar gör förmodligen inte ens sajternas egna medlemmar glada.

Nä, det är ett riktigt ofog.

#26 Intressant läsning. 102 nya medlemmar på c:a 4 månader, inte illa. Trots att det är sommar (nåja…) så är det ändå en stadig frekvens av besökare etc.
/Stefan

Ja, det är alltid kul när det är aktivitet på sajten. Man önskar bara att alla medlemmar skulle skriva ett par inlägg var, då du … 

Jag har fixat en medlem! 
Vilket forum har flest medlemmar?

#36: Ingen aning! Men det kan du ta reda på om du går in på varje sajt och´klickar på medlemmar - då får du upp antalet medlemmar som sajten har. 

Erik på iFokus meddelar följande om statistiken:
Vad gäller siffrornas betydelse så kan jag svara på vad de nya siffrorna betyder. De gamla rapporterna är i alla avseenden inte direkt jämförbara (för de fält som ändrats), och jag misstänker att den gamla datan i ett fall till och med varit felaktig (den siffra som var runt tre gånger högre än besök kan i själva verket ha varit "unika pageviews", d.v.s. pageviews fast där en och samma sida räknas max en gång per besök).
Pageviews - visade sidor. En person som "surfar runt" på sajten genererar nya pageviews för varje omladdad sida.
Antal besök - antalet gånger som någon varit på sajten. Exakt hur "besök" definieras vet jag faktiskt inte, men jag misstänker att det är så besök i en och samma webbläsarprocess, eventuellt med en timeout. En person som bara ser en sida på sajten och sen försvinner ger ett besök och en pageview. Alla andra ger ett besök och flera pageviews.
Tid på sajten per besök - Är precis vad det låter som. Total tid som folk varit på sajten (tid från första till sista sidan de besökt) delat på antalet besök.
Vi kan tyvärr inte få fram information om antalet unika besökare per sajt på grund av hur Google hanterar informationen. Unika besökare spåras per trackingkod, och vi har bara en sådan för hela iFokus.

Har ni lagt märke till att vi trots relativt liten aktivitet på sajten har kommit över 70 000-strecket vad gäller kommentarer?

…och tid per besök är också riktigt bra! Tycker att det ser väldigt stablit ut.

Stefan - Modellbyggare

#49: Det måste ju betyda att det finns en del läsvärt på sajten. 

Det finns alltid läsvärt på denna sajt.

Statistiktråden blir lång och det är ett antal veckor kvar tills årsskiftet, så det är dags för en ny del.