Tamiya+Humbrol?
Har idag grundsprayat min SAAB S17 BS med Mr Surfacer 1000-primer (ljusgrå). Superbra primer!
Har en nu en fundering på att spraya på ett lager Tamiyaspray "gloss aluminum" innan slutmålning (troligen med pensel) med Humbrolfärg.
MEN är det någon som testat hur/om det funkar att måla över en Tamiyaspray-metallicfärg med en Humrol-enamel? Vill inte riskera att sabba hela målningsjobbet genom att göra nåt dumt…
Varför aluminiumfärgen under då? Jo, tänkte att man på så sätt som "vädring" kunde slipa/skrapa fram ett realistiskt slitage på flygplanet.
Tacksam om nån som testat kan dela med sig av erfarenheten…
Normalt är det väl svårt att måla på en blank yta. Jag skulle rekommendera att du gör tvärtom, måla planet som det ska vara och sen så penslar du med aluminiumfärg där det ska vara slitet. ta en lite spretig gammal pensel med väldigt lite färg i och dutta och dra där du vill ha slitaget, med lite övning kan man få väldigt bra resultat.

#0 Poncar, har du Mr. Surfacer på sprayburk eller i en liten glasburk?
Om du har glasburken vad förtunnar du med för att airbrusha?
#1: Jo, det är ju en väl beprövad teknik, som jag också använt förut. Men detta med metallfärgen under och sen slipa/skrapa fram var nåt jag läste på IPMS hemsida. Kanske överkurs på en sån liten modell (1:72).
#2: Det är på sprayburk. Första gången jag testar Mr Surfacer, har förut bara använt Tamiyaprimer på spray. Vet tyvärr inte vad man ska tunna med, men finns säkert andra som använder airbrush oftare än jag som vet.
Har bestämt mig för att skippa iden med att spraymåla hela planet aluminium innan slutmålning. Det känns lite "overkill" och så vill jag spara lite tid. GB:t "Sjöflygplan" har ju Deadline om ett par veckor bara! Kommer köra med den "vanliga" torrborstnings-slitagetekniken.