Limma PVC-plast
Jag behöver limma ett pvc-rör med nån form av lim som smälter plasten. Det här är nåt jag haft för typ 20 år sen men kan inte hitta det i handeln idag. Vad jag minns kan det ha varit tillverkat av Bostic och var i en rödlila tub. Har nån i sällskapet limmat pvc på det här sättet? Jag har blivit rekommenderad olika cyanolimmer men jag är lite skeptisk till det då de inte smälter plasten. Om nån undrar vad jag håller på med så är det tryckskrovet till en fungerande typ XXIII ubåt i 1:72….
Hej!
PVC är en svårlimmad plast. Tror även att limbarheten kan variera mellan olika PVC-kvaliteter. PVC är en plsat som som modifieras en hel del med hjälp av olika tillsatser varav vissa är riktigt otrevliga.
Det finns speciellt PVC-lim i bygghandeln, det används vid limning av PVC-rör. Jag använde Normi Rörlim (ljusblå tub) när jag installerade min centraldammsugare med PVC-rör. Tycker dock inte att detta lim smälter plasten på samma sätt som lim för polystyren (vanlig plastmodellplast) Föreslår att du testar på några skrotbitar innan du limmar skarpt.
Silvertejp?

#5: Där var den…. Jag tackar sällskapet för hjälpen.

Den brukar finnas på rörmokarfirmor,jag hadde glömt bort tangiten trots att jag jobbat som rörmokare

Hej!
Jag har oxå erfarenhet från tangit, funkar kanon, men luktar f*n om jag minns rätt.