Så har man då blivit blåst på Tradera...
Det tog några år men nu var det dags. Eftersom Tradera är ett kärt ämne i det här sällskapet tänkte jag berätta om detta. Lade bud på en uppsättning nya bromsklossar till en av leksaksbilarna. När de kom hem ser jag att de är använda och skitiga. Jag påtalar detta för säljaren som tycker det är fånigt att klaga då jag ju fått dem för halva nypriset. Jag argumenterar artigt vidare om att han inte hållit sig till sanningen i auktionen och att jag vill ha mina pengar tillbaka. Alltefersom argumentationen fortsätter blir hans ton spydigare och rejält otrevlig med insinuationer om att jag inte skall skicka tillbaka hans utan nån gammal skit i stället.
Nu är vi i ett dödläge där han kräver att jag skall skicka tillbaka grejorna så får han bedöma om det är rimligt innan jag får några pengar. Mitt förtroende är noll för karln så det händer inte utan jag vill se pengar innan jag skickar något. Han tror säkert på tomten också…
Jag är sugen på att ge honom negativt omdöme men det som håller mig i viss mån tillbaka är att jag inte vill ha något själv då det inte är jag som ägnar mig åt att ljuga i auktioner.
Synpunkter någon?

Det är just ett av de skäl till att jag inte själv är sugen på att handla på någon aktionssajt, en del gör klipp och hittar något de önskar till en rimlig peng, men ofta så hörs de också klagomål. Att lämna ett negativt omdöme och sedan få ett själv, gör att man hamnar i ett moment 22. Om man inte lämnar ett dåligt omdöme så tror alla att vederbörande gör justa aktioner, men om du lämnar ett så får du ett dåligt i retur och då tror alla att du är en dålig köpare. Mitt tips får bli att jag hade nog bett någon god vän med skinnväst och brodyr på ryggen komma på sin tvåhjuling och snällt upplyst honom om det olämpliga i sitt agerande gentemot dig…don´t get mad, get even eller skicka ett paket som smäller högre…

Stefan - Modellbyggare

Håller med #1: det där med omdömena är rätt hopplöst värdelöst just av det skälet.
Nä, ska du fortsätta buda o handla, är det nog bara att släppa och gå vidare, hur trist det än låter.
jag känner iofs några sköna killar i västar med hoj…
Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Nu är det av förklarliga skäl inga bekantskaper jag har för avsikt att odla men jag känner lite folk i de där kretsarna som vad jag vet åtar sig att tycka illa om sina medmänniskor mot betalning men det har en tendens att smeta av sig otrevligt på en själv… Jag lutar åt att helt droppa det hela då jag bedömer chansen att bli nöjd i slutänden som i princip noll. Man får välja sina strider utifrån chansen att vinna och om segern är värd striden. Jag är tveksam i det här fallet.
Man får trösta sig med att det är han som har det riktigt stora problemet då han verkar vara ett rejält miffo. Tyvärr ligger det då i sakens natur att han är för korkad för att begripa att han har ett problem. Han lever då glatt vidare i sin lilla inskränkta värld där hans livs samlade tankar förmodligen ryms på en halv A4-sida.
Sens moral är att det är meningslöst att argumentera med idioter då de i slutändan drar ner en i sin dypöl…

Vad säger Tradera då?

En affär (och nån till) jag gjorde på eBay retade upp mej ordentligt. Han tog ordentligt betalt för frakten och på den tiden kollade jag inte upp fraktkostnaderna så noga. Det tog över tre månader innan paketet kom och det var skickat med billigast möjliga frakt. Jag hade då redan köpt samma sak på ett annat ställe. Han fick negativt omdöme av mej med en förklaring och jag fick självklart en tillbaka. Han ändrade sina auktioner efter det negativa omdömet från mej och var mycket tydligare med kostnaderna. Jag trodde självklart att jag skulle få leva med det negativa omdömme jag fått, men det försvann efter en tid eller om det är antalet positiva omdömen som har gjort att det försvunnit.
"den här är en annan, en Airfix"

#4: Tradera säger väl "ho-hum-diddeli-diddeli", i vanlig ordning kan jag tro 

#4 och #6: Jag tittade på Traderas hemsida och det är mycket tydligt att de är totalt ointresserade av att gå in i den här typen av diskussioner. Jag vet inte riktigt vad som skulle få igång dem, förmodligen måste man vara rejält kriminell eller nåt för att de skall intressera sig.
Som sagt, jag tror jag låter karln leva i sin tro att "han vann" dispyten och går vidare. Världen är full av puckon och jag hade oturen att snubbla över ett av dem. Det känns som om det räcker i mitt liv med de konflikter jag har i jobbet emellanåt och jag behöver inga ytterligare i den privata sfären.

Så sant…Argumentera inte med idioter, de drar dig bara ner till sin nivå och vinner p.g.a. sin erfarenhet.
Stefan - Modellbyggare

# 7 & 8: Precis. Ignorera energitjuvarna i våra liv! Ok, om det hade varit en pryl för många pengar så… men frågan är hur stor chans man har att få rätt mot skurk-säljare och Tradera.
Lite OT, men ändå:
Traderas (brist på) policy och gensvar påminner rätt mycket om nåt jag precis varit med om på Facebook: Min 15-åriga dotters konto blev kapat, och det lades in en massa riktigt vidriga statusuppdateringar om att hon var en h*ra, knarkade m.m.
Jag kontaktade både svenska o internationella Facebook-teamet inte mindre än 7 (SJU!) gånger, och har till denna dag inte fått ett enda svar. det har nu gått över en månad, med den här vidriga sidan fortfarande uppe. Det finns ingen som helst möjlighet att komma i kontakt med folket bakom FB via telefon eller nånting. Jag står alltså helt jäkla maktlös inför detta, och Facebook bryr sig inte det minsta.
Tänk på det om du är med på FB, kapas ditt konto, räkna med att du kan bli hur skymfad som helst, och du har inte en chans att få bort eländet…
Vad ska man göra, förutom att gråta och få magsår??

Nån som har nån ide om vad man ska göra när sånt händer?

#10 Jag är själv inte medlem i Facebook, men jag antar att dom måste väl ha någon juridiskt ansvarig person i Sverige? Har du namnet på någon ur teamet? I sådana fall kan man helt enkelt leta upp personen och övertala denna om att åtgärda ens problem. Folk brukar ha en tendens att lyssna bättre om dom inte sitter bakom en internetlina.

#11: dom har ju inte det… har inte lyckats hitta en endaste fysisk person tyvärr, varken här eller utomlands.

#0 har personen du handlat av negativa omdömen sen tidigare?
I sådana fall ser de som handlar med dig vem som är problemet i er affär jag skulle då utan att blinka lägga negativt.
Själv kollar jag alla med dåligt omdöme innan jag läger bud och då på båda parter i affären det framgår som oftast väldigt snabbt vem som inte sköter sina affärer.
Juridiskt sett skulle nog typen komma undan med det hela… men o andra sidan så mannen som tog en masarin på ett kaffé vart dömd.
Mvh Johan

#9 Hasse det där var intressant hur har det gått med detta???
Har självkonto där samt kidsen om de inte sköter det där så gräver de en riktigt djupgrop åt sig själva.
Skulle nog helt klart ge dom en känga genom en fattig mans stämning dvs via pressen… om de inte gjorde något omgånde åt problemet.
Mvh Johan

#9: Ja, kanske det…

#9 Min egen dotter fick ett riktigt otrevligt mail på Facebook för ett par dagar sen har ännu inte fått något svar från person i fråga vad han menar med det…
återstår att se, hittar du någon man kan ställa mot vägen så släng iväg ett pm kan allt vara bra att ha i rockärmen…om tålamodet tryter.
Mvh Johan

#16: Det ska jag absolut göra. Inte hittat nån än, inga svar på mina mail… det här är helt sjukt måste jag ju säga…

Here we go again…. Jag lade ut en reservdelsbil i 1:1 på Tradera för 1kr. Tanken var att slippa allt jobb med att frakta den till skroten osv. Budgivningen kom i gång rätt snabbt och slutade så högt att jag blev misstänksam då vinnande budet las 0300 natt till söndag. Jag skickade ett vinnarmail men fick inget svar. Idag började jag reta mej på den dåliga responsen men när jag kom hem hade jag ett mail från Tradera att budgivaren blivit avstängd och att man rekommenderade att inte göra affärer med honom…
Vad är det med folk? Har man så tråkigt att man måste spexa till det hela med fake-bud på Tradera så lever man ett ofantligt torftigt liv.

Men vilket var det näst högsta budet då? Jag menar, det är väl också ett bindande bud?

#19: Det budet var på runt en tredjedel av det vinnande budet. Jag har försökt att få fram adressen ur budgivningen men får inte fatt på den. Det naturliga vore att släppa den till den budgivaren för det högsta priset innan miffot äntrade scenen.
Sånt j**la pack !!
Men , jag tycker du bör namnge dessa på "våra"sidor , så vi kan sprida informationen vidare !
mvh Håkan !!

#21: Hans alias spelar inte så stor roll då Tradera slängde ut honom och tog bort alla hans bud. Ett omdöme hade han hunnit få. Negativt… Det var förmodligen det sämsta omdöme jag sett under de år jag häckat på Tradera. Jag tänkte låta fjädrarna lägga sej lite och sen lägger jag ut bilen igen. Tänkte även kontakta alla de som skickat mail med frågor och berätta att den ligger ute igen för samma utropspris.
Det finns en tidsgräns inom vilken man måste lämna omdömme. Vänta tills sista minuten innan du lämnar negativt omdöme då hinner inte motparten lägga ett negativt tillbaka. Jag tror det rör sig om 60 dagar och tiden räknas från den minuten då auktionen gick ut. Fast jag är inte hundra på tiden, du får dubbelkolla.

#23: Han är utslängd så det finns ingen att lämna omdöme på…
Det är naturligtvis för bedrövligt när sånt här händer:
Jag har sålt och köpt på Tradera sedan 2002 och endast en enda gång haft problem.Så med tanke på hur många som finns som säljare /köpare så är procenten rötägg väldigt liten.
Bara att beklaga att vissa skall förstöra för andra /Lennart