Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 758 ggr
zander
0

slip o sånt 2

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För att unerlätta slipningen gjorde jag slipklotsar som på bilden.

Material: En vinkelrät träbit, som med fördel kan göras tjockare för att få bättre stabilitet.

Ett kryddburkslock MED SKARP NEDERDEL för att få en rät vinkel hela vägen ned mot arbetsbordet.

Kontaktlim för att fästa slipduken. Eller dubbelhäftande tape som Stefan tipsade mig om.

Arbetsstycket ligger stilla under fingret och verktygen följer bordsskivan.

StefanW
0

Det var bra och prisvärda tips! Är det någon som har mer tips på vad man kan tillverka själv? Eller ett favorit verktyg ni inte vill vara utan?

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

zander
0

Passaren är mitt favoritvektyg när det gäller avståndsmätning. Man får det exakta måttet med den. Innan jag hade passaren mätte jag direkt med skjutmåttet och det blev ofta fel.

Ett annat verktyg är tandläkarverktyget, (vet inte vad det heter) som jag hade stor nytta av när mina söner kom hem med sina störtade segelflygplansmodeller och när jag rotade med gamla urverk mm för längese´n. Kommer säkert till stor nytta när jag ska dra rigg och segellinor.

Borrmaskinen vill jag heller inte va utan trots att det inte är en urmakarmaskin. Köpt på hobbex för 129 kr.

zander
0

Hur man får grejorna runda.

1 spik. 1 slipklots. 1 brädbit med vinkelrät sida.

Gör centrumhål. Sätt i spiket och nagla fast vid brädans kant. Låt slipklotsen följa sidan och du får grejen helt rund.

Jag hade inte råd till en svarv för att rätta till mitt slarv.Glad