Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: pågående-projekt
Läst 1386 ggr
VresiBerba
0

F4U-1D Corsair 1/48 Tamiya

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom jag inte kan göra något mer på Spitten på ett tag, beslutade jag mig att vända mig över atlanden och amerikat.

Jag har alltid älskat plan med denna vingprofilen, Stuka en klar favorit, och Corsair är likadan. Den ser totalt brutal ut, och var det också med en hemskans stark motor och det första amerikanska planet som på allvar utgjorde ett hot mot de överlägsna Japanska flygen av den tiden.

Så vi börjar med en forum-favorit, och nu har jag tagit bilderna själv; Boxart ut först.

VresiBerba
0

Sprueshot 1

VresiBerba
0

Sprueshot 2

VresiBerba
0

Sprueshot 3 och lite extragodis

VresiBerba
0

Det är lite skillnad på Quickboosts motor och Tamiyas. Jag behöver väl knappast ens säga vilken som är vilken. Mitt första bygge med resindelar för övrigt. Skall bli spännande.

VresiBerba
0

Här är delarna till cockpiten, som för ovanlighetens skull skall byggas först.

Modellfreak
0

Jaha! Detta blir kul att se. Hoppas detta blir lika bra som Spiten.

VresiBerba
0

Cockpiten är nu sprutat och klar och skall bara limmas ihop. Jag blandade en egen 'interior green' enligt Tamiyas recept; 2 delar XF-3 och 1 del XF-5 istället för att avnända min Gunze H58, då jag tyckte den var för mörk.

Sedan gjorde jag en sedvanlig oljewash och torrborstade med en utspädd interior green för lite djup.

Instrumentbrädan och bältet är dekaler och blev inte särskillt bra, men-men.

VresiBerba
0

Undertiden cockpiten torkade tittade jag runt på de övriga delarna och det fullkomligt kryllar av ejectormärken, två stycken på varje hjulställ som måste spacklas.

VresiBerba
0

Och totalt åtta stycken (!!!) synliga i varje hjulbrunn som måste slipas/skrapas bort. Inget vidare, och detta är ändå Tamiya.