Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettflyg
Läst 4714 ggr
Fanders
0

Saab J29E "Tunnan"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag började ganska nyligen att bygga på en Tunnan, och nu när jag kommit en bra bit så märkte jag att den har helt fel viktfördelning. Modellen lutar liksom bakåt, istället för att luta frammåt mot det främre landningsstället..

Någon som erfarit detta? Det verkar som att jag får slänga in lite bly i cockpitten Glad

Fanders
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

en till bild

Roca
0

Hej Fanders, ja detta är ett vanligt fenomen. Lite vikt under cockpit eller om möjligt innanför luftintaget kan hjälpa till!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

[Hayabusa]
0

Japp, det är som "Roca" säger. Ett annat tips är att korta ner huvudstället med 1-2 mm för att få rätt "stuk". Tittar du på foto av J29:an så ser du att den sitter rätt lågt. Antar att det är Hellers 29:a du bygger?

/Stefan

Azgaron
0

Ser bra ut Fanders!

Jo, den är som sagt baktung, och kräver vikt i nosen.

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

starhawk
0

Flygplan med noshjul har ofta detta problem, i en del fall har tillverkarna själva insett problemet och försett byggsatsen med en genomskinlig stötta att sätta under stjärten, i andra fall finns det angivet precis på grammet var en vikt skall sitta på byggbeskrivningen. Så när du bygger med noshjul får du vara medveten om detta problem.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Kraxmann
0

Japp, J21:an är en annan med samma fenomen. Finns väl en uppsjö plan med detta problem.

Kommer ihåg när ja va liten å byggde så hade ja en "klutt" häftmassa under framjhulet!!! Skrattande

Men nu fyller ja utrummet fram med blysänke, köpte en sats på biltema, en ask med alla storlekar av sänken. Bly är väl det bästa för de e ju tyngst i förhållande till storleken.

Fanders
0

#3 Ja du har rätt Hayabusa, det är en Hellerbyggsats!

Jag får väl helt enkelt lägga lite vikt nånstans där det inte syns. Fiskeintresserad som jag är så har jag en liten burk med ett blyssänke-sortiment som jag kan plocka lite vikt från. Bly har ju som sagt väldigt hög densitet, så det är ju smidigt på det viset. Problemet är ju att jag limmat ihop modellen så pass långt att jag inte kommer åt insidan av planet från något håll..

Det hela är en smula märkligt. Det är ju inte så svårt för modellkonstruktörerna att lägga på mer "gods" i plastdelarna framför de bakre landningsställen. Man skulle ju tex kunna tänka sig att de gjorde cockpiten tyngre, eller åtminstone nämnde något i ritningarna om att man bör lägga till någon vikt i det tomma utrymme som finns i nosen.

[Hayabusa]
0

#7 Nu har ju denna Heller-byggsats några år på nacken, men numera är det (som Starhawk också påpekar) vanligt att tillverkaren redan i byggbeskrivningen anger hur/vad/var som det ska "viktas" med.

Att, vid tillverkningen, göra själva plastdelarna tjockare för den olägenheten med sig att det då finns risk för sjunkmärken.

Annars tycker jag att det är en fin liten byggsats. Som jag skrev innan, så är huvudstället lite högt så korta gärna ner det för att få rätt stuk. Om man vill vara petig, så saknas det även ett litet luftintag (vardera sida) som sitter på kroppen i linje med antennen. På byggsatsen är det markerat med en liten "grop", men det ska även vara ett "scoop". Finns nog bilder att hitta på det jag menar.

Men…det är givetvis helt valfritt. Man bygger som man själv vill och det är viktigast att ha kul Glad

/S

Fanders
0

#8 Jag kollade på lite referensbilder nu och du har helt rätt i båda grejerna! Den ska vara bra mycket lägre! Får göra något åt det!

Nu såg jag också vad du menade med luftintaget, tyvärr är det inget som följer med modellsatsen, så jag vet inte riktigt hur jag ska få till det.. Obestämd

Tack för detaljsynpunkterna! Det är alltid bra att få lite infallsvinklar och tips kring bygget!

[Orso]
0

Sitter och tittar i Flyghistorisk Revy 27 om Tunnan.

På sid 44 finns en bild på en J29E, Gul Helge från F4. Den har inte scoopet över luftintaget.

Fanders
0

#10 Hmm ok, då kanske det är godkänt att skippa det då? Flört

[Hayabusa]
0

#11 Kan nog vara så att på tidiga maskiner, så var inte detta scoop monterat. Vet inte exakt, men skulle nog tro att merparten 29:or hade detta scoop. Går att tillverka själv, men var & en bygger efter egen smak.

Finns kanske någon som har mer info om detta?

/Stefan

Roca
0

Intressant med scoopen, ska kolla lite i min Tunnan-antologi när jag kommer hem, där borde det finnas en del bilder.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus