Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketterevenemangtävlingarutställningar
Läst 10043 ggr
PonCar
0

Hobbymässan -lite bilder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lovade ju lägga upp lite bilder från Hobbymässan i Frihamnen, Stockholm, som arrangerades den gångna helgen. Jag var själv där i söndags.

Flaskskepp är ju en faschinerande företeelse -även om jag personligen kan tycka att det är att krångla till det för sig…

Länk till info om "Flaskskepparna"

PonCar
0

Föreningen S.U.R (Sällskapet för Udda RC-bilar) visade upp flera otroligt fina fordon. Fattar bara inte hur de vågade köra omkring med dem mitt ibland alla besökare i mässhallen…

Länk till info om "S.U.R"

PonCar
0

Här en klar favorit bland "S.U.R"'s RC-modeller. Tyvärr har jag inte koll på vem byggaren var. Men visst är den helt underbar!

PonCar
1

Jorge Vargas visade dioramor han gjort föreställande cirkusmiljöer. Tyckte personligen att detta Cirkus Maximum dio var mest välgjort. Skalan tror jag var 1:87 (H0).

PonCar
0

Fina skala RC-båtar/fartyg hos Gästrike Skalabåtklubb!

Info om Gästrike Skalabåtklubb

PonCar
0

Per H Jonsson ställde ut flera snygga båtmodeller, bl.a denna sv Stadsjagaren "Norrköping".

PonCar
1

Hans Anell är en annan urduktig skalabåt-byggare. Jag tycker fr.a det är roligt att han gärna bygger "vardagliga" fartyg, som vanliga passagerarfärjor och, inte minst, vägverkets bilfärjor!

Färja 310 är i skala 1:43 -bra med tanke på utbudet av modellbilar man kan transportera på den!

PonCar
0

Och för "modellrallarna" fanns ju mycket att gotta sig åt. Trenden verkar väl luta åt allt mindre skalor. Förr -när en annan "rallade" med sina Märklin var det ju H0 som dominerade (och tog plats…). Nu verkar det vara poppis med skalorna "N" och "Z". Man får helt klart in mycket spår på liten yta!

Notera "de seriösa utövarna" till vänster. MJ är definitivt inte längre en "leksak" för ungar… This is serious business! Fanns flera MJ-klubbar representerade och ett stort utbud Järnvägslitteratur att inhandla för den hågade, såväl "antikvariskt" (typ "tidtabell-reglemente 1927") som nyutgivet.

Ja -det får väl räcka som en liten "resumé" från Hobbymässan denna gång. Kom på att jag inte fotot något från IPMS byggbord! Vilken miss! Men jag kan intyga att det byggdes flitigt bland alla åldersgrupper.

Kanske någon annan också var där och plåtade litet?

StefanW
0

#2 Den är byggd av Bertil Åkesson. Det finns ett repotage om hans bygge i senaste nr av Allt om Hobby (nr 6 2010)

#6 Helt i min smak! Den hade jag velat att se.

Tack för all text och bilder från mässan!

Stefan - Modellbyggare

Denna kommentar har tagits bort.
ElLobo
0

Många trevliga bilder! Tackar!

Och så fortsätter vi i huvudtrådenFlört

Inlägget är låst för nya kommentarer