Hobbymässan 2010, nån som var där?
Hallå, kära vänner,
Var ett bra tag sen jag skrev nåt här, har haft en lååång byggsva'cka över senvår och sommar…
Nån som var på Hobbymässan i år? Hur var det, nåt nytt?
Vore kul med bilder, om man får önska!
Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Lika nyfiken! Tror att PonCar var där (åtminstone så flög han helikopter) Hoppas att han kan ge ett referat…
Stefan - Modellbyggare
Jo, visst var jag där. Och lyckades t.o.m lura med mig frugan upp! Tacka Arlanda Helicopters och helikopterprovturerna för det!
Första gången jag varit på Hobbymässan sedan den flyttat till Frihamnen. Har varit ett par gånger tidigare med då i Frescatihallen. Såhär spontant tycker jag att utbudet verkade något klenare än vad jag minns det från Frescati -men å andra sidan var det en hel del aktiviteter förlagda utomhus, tex modellbåtsracing, RC-båtar (skalamodeller) i bassäng utomhus och RC-banracing (bilar alltså) både inomhus och utomhus. Ganska trångt med mycket folk (mycket barnfamiljer).
För plast- och andra modellbyggare var det nog fr.a Wentzels och Alfa-Hobbys montrar som hade mest att erbjuda. Köpte själv ett set "microborrar" och lite MicroSet klar- och mattlack till bra (?) mässpris av Alfa-Hobby (som är från Sundsvall). Lite intressant var att både Alfa och Wentzels "premiär" lanserade 1/32 byggsatsen av Stridsfordon 90 -Wentzels hade den prismärkt till 650:- meda Alfa Hobby hade den till mässpris 450:-(!). Om inte jag såg fel. Fr.a Alfa-Hobby hade en hel del intressanta byggsatser till försäljning, såväl flyg som pansar och bilar. Men trots att det kliade i fingrarna (bla inför Italeris Mercedes-Benz 540K för 209:-, som ju f.ö Pentti01 har börjat med här på forumet) så fick det vara med byggsatsinköpen denna gång -måste knapra av en del som redan ligger och väntar hemma först…
Fanns en hel del till bra pris för modelljärnvägsentusiaster. Bl.a hade Eskader en ganska stor monter där man sålde massor av fina beg. Märklinlok och vagnar samt märklinskenbitar för 10:-/st (vilket väl är ganska billigt?).
Annars mycket tonvikt på RC-grejor, såväl flyg som båtar och bilar. Roligast på RC-sidan tycker jag var uppvisningen med div "udda" RC-fordon, bl.a flera fina långtradare med trailers, betongbil m blandare, frontlastare och en attans fin veteranbuss.
Jag skall ladda över lite bilder från kameran till datorn, så kan jag lägga ut dem inom kort.

Vi fortsätter i huvudtråden.