Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettutanför-ämnet
Läst 1712 ggr
starhawk
0

Lite OT: Jagdtiger?

Tittade på Discovery Worlds serie Great Tank Battles igår, det handlade om Ardenneroffensiven den här gången. Dom tidigare avsnitten som handlade om Gulfkriget, Oktoberkriget och El Alamein var rätt bra men här fixade dom en blamage, amerikanska styrkor hamnade i bakhåll från Jagdtigers, och som Jagdtiger-illustration användes Jagdpanzer IV Förvånad och dom kan inte skylla på brist på foton eftersom det var grafiska illustrationer det var frågan om inte foton. Visste inte att Jagdtigers användes i Ardenneroffensiven över huvud taget

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

denstore
0

Jag tror inte det användes några Jagdtigers i Ardennerna alls. Troligtvis faktafel eller förväxling.

starhawk
0

En av stridsvagnscheferna som överlevde bakhållet noterade särskilt att även en rikoschetterande 128 mm gjorde ett rejält hål i tornet på hans vagn, han borde väl veta vad det var fråga om, fast man vet aldrig, också tveksam till om Jagdtigers verkligen användes i Ardenneroffensiven, bränslebrist var ju en faktor i planeringen och en Jagdtiger är ju synnerligen törstig

Greenhorn
0

Det finns inga uppgifter om att Jagdtigern användes i Ardennerna, det finns tex inga foton (ännu) på dessa vagnar från den offensiven. Mig veterligen var det däremot meningen att Jagdtigern skulle sättas in i Operation Nordwind i Januari -45 men pga transportproblem blev det inte så.

Jagdtigern var som känt mer ett propagandaspektakel, och trots ett antal framgångar blev den inte ett reellt hot mot de allierade. Vagnen var ett mekaniskt fiasko då drivlinan hade svårt att klara vagnens tyngd.

Exelon
0

Dom kanske menade jagdpanther, För det enda jag hittade var s.Pz.Jäg.Abt.512 med var med i ardenner offensiven. dom var där för att täta till "luckor" i försvaret vid Rhen.

lånat en bit av texten.

During April, s.Pz.Jäg.Abt.512 saw quite a great deal of action. Especially on 1945-04-09, where the first company managed to engage an Allied column of Shermans and trucks from dug-down positions. Four Jagdtigers, four Sturmgeschütz IIIs and three Pz.Kpfw.IVs opened fire at the same time, and managed to destroy 11 tanks and over 30 softskins. Some of the enemy tanks were hit at more than 4,000 m. The combat unit only lost 1 Jagdtiger as P-47s appeared.

det var den enda bakhållet jag hittade.

starhawk
0

Hittade följande i en beskrivning av de båda Jagdtigerförbandens historia:

"Despite accounts that the Jagdtigers were used during the Ardennes offensive, there are no prrof which supports it. There are no photographs of any Jagdtigers during the Ardennes, and crew testimoneys say that they were not."

Kanske samma soppa med felidentifikation som med Pz IV:orna som ofta rapporterades som Tigrar

Tails
0

Som ovan. Jag är också säker på att jagdtigrar inte jagade/sprängde sig själva i Ardennerna. Där var kungstigrar och panthar, jagdpanthar en hope panzer IV chassin. Och också precis som innan nämt så var det? nog transportproblem med jagdtigern på rälsen.

Många/massa bilder på jagdtigern