GB 26: M2A3 Bradley
Hejhopp!
Har nu dragit igång bygget av Bradley, med en för mig hittills ouppnådd fanatism, då jag tyvärr hittade en sida på nätet där alla små skavanker med Tamiyas M2A2 listades med förslag på åtgärder. Med andra ord har jag inte kommit längre än till första två bitarna som ska limmas fast, men om jag minns rätt så har jag väl tid på mig för gruppbygget, så det ska nog gå bra.
För övrigt är byggsatsen trots sin ålder väldigt fin som Tamiya brukar vara och det ska bli ett rent nöje att bygga den. Den belastas tyvärr av hål för motordrift och sånt fast det blir ju bara lite mer pyssel att fylla igen = valuta för pengarna.
Jag har även beställt frulleband och en svarvad pipa. Ska bli intressant att se om det finns fler missar att göra med banden än alla jag redan gjort!
Lite bilder på plast:

Och sen korrigeringsprojekt 1; Fästen för drivhjulet ska ha stora muttrar runt hela, men Tamiya har bara gjort gjutningar runt ca 1/3. Jag borrade glatt hål och använde varmdragen gjutstam för att åstadkomma muttrar. Resultatet blev väl långt från totalt perfekt, men jag har lagom ambitionsnivå, så är hyfsat nöjd ändå. Bilden visar ena fästet urborrat och andra med gjutstammen fastlimmad. Slipning har följt och ny bild kommer vad det lider.

Trevlig modell, och bra start!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Några timmars frenetiskt byggande senare hade jag inte kommit så långt, jag satt och fipplade med vagnens bakdel för att få den lite mer autentisk, det var det jag mekade med på senaste IPMS-mötet i Uppsala. Det gick inte så fort fram. Efter moget övervägande drog jag efter det ner på fipplandet och satsade på att få färdigt vagnen istället. Då det är en Tamiya gick detta tämligen raskt.
Resultat utan kjolarna för jag hittade inte häftmassan:
På sista bilde syns scratchande jag slogs med på byggmötet lite. Jag vet inte hur autentiskt det blev egentligen, men det är iaf två plåtar istället för en tjock nu vilket bilder på Bradleyn antyder att det ska vara.
Lite putsning och fejning återstår som synes innan målning kan påbörjas.
Jahapp, den blev färdig tillslut iaf, var nästan färdig innan förra deadlinen, men det var ju bra att det blev en ny så jag kunde släpa på det lite till. Ingen gubbe för den var för ful, ska försöka hitta en bättre nån gång.

Snyggt bygge PAK43! Ser bra ut!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

ser mycket bra ut!

Fint bygge!!
Felix

Ser ju riktigt grym ut.
Tack tack :)