Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpågående-projekt
Läst 3994 ggr
VresiBerba
0

Spitfire Mk.I 1/48 Tamiya

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den där Migen blev inge vidare, nej fy för den lede, så därför startar jag ett nytt projekt, och jag antar att ni känner till objektet väl; en Spitfire.

Jag får se hur det blir för nu är jag trött, men boxart är viktigt.

VresiBerba
0

Sprueshots har jag inga, då jag i vanlig ordning och ful ovana klipper bort alla delar så fort jag får modellen i händerna.

Sprushot, sans sprue(s):

starhawk
0

Det kan vara en olycklig vana VresiBerba en del delar kan vara snarlika eller svåridentifierade men det är viktigt att det blir rätt del, om du då klippt bort den från spruen och delen inte själv är märkt med sitt nummer så vet du inte vilken del det är

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

J35B
0

Att du vågar! Jag skulle tappa bort hälften av alla smådelar direkt!

VresiBerba
0

Ja, det är som sagt en ful ovana, en som jag försöker göra mig av med, men det är så lätt att man plockar fram en modell bara för att titta på och vips så har man klippt av varenda del och torrpassat.

Den här modellen är det dock inga problem med att hitta delarna då de är ganska få, och jag har en del kännedom om Spitfire, men jag har en Eduard FW 190-A8 liggandes och den skulle jag aldrig börja klippa i utan att noga studera byggbeskrivning och märka delarna noggrant. Det är säkert en 150-200 delar på den modellen.

TommiN
0

Glad samma här,fast jag brukar dock bara klippa av själva kroppen för att studera"passformen"…Flört

Modellfreak
0

#5 Jag med, även för att få en ide om storleken.

Tamiya 1:48 har jag hört är den bästa byggsatsen! Så nu vill jag följa bygget.

Azgaron
0

Spännande bygge Vresi!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

VresiBerba
0

Jo, det kommer bli lite spännande med tanke på att det är ju trots allt en Tamiya och jag har aldrig byggt en Tamiya-modell tidigare.

Som vanligt börjar jag med cockpiten, men här måste jag säga att stolen hade väldigt dålig passform. Jag fick drällla på bra med lim för att stolen ens skulle sitta kvar, tyvärr glömde jag av att fota elendet, men nu sitter stolen där i alla fall.

VresiBerba
0

Jag sågade även bort 'dörren' och filade till brotten med hemmagjorda filar av glasspinnar och limmad våtslippapper. Dörren kasseras sedan då en extra bit medföljer om man vill posera planet med den öppen. Smidigt och enkelt. Tack för det telever…. öh, Tamiya! När jag kommer tillbaka blir det fler bilder, samma modell, samma tråd. Heeej så länge.

VresiBerba
0

Nu till färgen i cockpit då. Enligt Tamiya skall man blanda 1 del XF5, 3 delar XF21 och 1 del XF65. Jag hade ingen XF5 men X5 fanns i gömmorna vilken är samma kulör men blank istället. Det blev alldeles för grönt, nästan mintgrönt, så jag blandade i lite mörkgrått, vad tycker ni om resultatet. Jag tycker fortfarande att det är för mintigt.

Jag vet att detta är nästan dödfött med tanke på ljusförhållanden, kamera och skärminställningar, men jag ställer frågan i alla fall.

Spitfire cockpit.

WildeSau
0

#10 Lite gråare kanske.

Här är Agama/Xtracolor aircraft grey-green som jämförelse.

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Azgaron
0

Ser bra ut Vresi! Hoppas du får ihop en vettig kulör.

Agamas tycker jag är snygg. Funkar fint i japanska flyg om man inte är för petig! Flört

VresiBerba
0

Tackar för tipsen!

Nu har jag sprutat cockpiten, och jag tror jag har fått till färgen något så när i alla fall. Här är stolen, som jag råder att limma innan sprutningen på grund av den märkvärdigt dåliga passformen.

VresiBerba
0

förresten, vilket bälte skall jag använda? Jag har sett mig runt lite, och jag skulle tippa på att det är det till vänster i bilden, på en tidig Spitfire.

felle-j
0

Intressant bygge! Ska bli kul att följa.

Felix

VresiBerba
0

Jaha, och då var cockpiten plötsligt klar! Det går fort när man har kul, och jag glömde av att fota utveckligen, men jag skall redogöra ändå.

Efter sprutningen av min egenblandade färg tog jag och lade på ett ordentligt lager Future, lät det torka ordentligt, vilket är ett av problemen jag har haft tidigare; tålamod. Sedan blaskade jag på ganska friskt med rätt så tunn oljefärg blandat med balsamterpentin. Jag väntade i ett par timmar ungefär och började sedan torka av överflödig wash, vilket tog en tid då cockpiten på en Spitfire är ganska rörig.

Jag tog lite X-11 silver och duttade med en tandpetare för att simulera slitage här och där i cockpiten med blandat resultat. Det kunde ha blivit lite bättre tycker jag.

Sedan tog jag mig an säkerhetsbältet, och det är första gången jag jobbar med photo etch, puh! Pilligt värre, men jag blev ganska nöjd efter jag kom på att använda Gator's Grip istället för superlim.

Till sist tog jag Tamiya maskeringstejp och gjorde öglor på pedalerna, vilket jag heller inte riktigt blev nöjd med, men de är så jäkla små så man ser dem knappt med nakna ögat.

VresiBerba
0

En bild till.

VresiBerba
0

Och en till.

Azgaron
0

Ser snyggt ut Vresi! Ska bli kul att se den monterad!

J35B
0

Mums! Skrattande

PonCar
0

Supernice!Glad

VresiBerba
0

Jo, jag blev ganska nöjd med cockpiten. Tack för berömmet.

Jag har provat att maskera små detaljer och måla med pensel som egentligen behövde sprutas. Jag maskade syrgastuberna för sprutning, men testade att pensla, och det blev bra. Bara man tar det lungt och använder måttligt med färg så det inte rinner under maskeringen, kommer man undan med pensling.

VresiBerba
0

Jag nästan drybrushade på silverfärgen i ett försök att förhindra att färgen läckte under tejpen, och det gick bra. Man måste inte spruta för att få bra resultat på små maskerade detaljer.

Radion förresten försvann under målningen. Jag hade superlimmat den pyttelilla delen på ett litet spett, men när jag blåste på med sprutan flög den iväg, och återfanns aldrig. Den biten sitter säkert och skrattar glatt i modellhimlen åt mina meningslösa försök att hitta den.

VresiBerba
0

Propellern klar. Kanske sprutar jag den lite blank senare, för den skall tydligen vara blank, men jag tycker att sånt är av ringa vikt. Matt eller blankt, är det inget vansinnigt viktigt kan det faktiskt kvitta.

Just den här nyansen har jag blandat själv; en del Tamiya X-1 blank svart, en del Tamiya XF-1 matt svart och två delar Tamiya X-20A thinner för att få en sidenmatt karaktär att spruta med. Jag sprutar allt svart med den blandningen.

Azgaron
0

Ser riktigt bra ut Vresi!

VresiBerba
0

Tack så mycket Azgaron!

[Henke29]
0

Ser verkligen fram emot fortsättningen.
Det ser kalas ut så här långt.

J35B
0

Vilket tempo! Inte illa att kunna kombinera sådan fart med sådan kvalitet! Följer bygget med spänning.

VresiBerba
0

Nu har jag limmat kropshalvorna samt cockpiten i planet, och jag måste säga att passformen är helt sublim! Jag tabbade mig lite när jag limmade ihop kropshalvorna så de hamnade lite snett och var således tvungen att dabba pytte-pyttelite Mr Surfacer 500 i skarvarna men det var ju mitt eget fel och inget man skall klandra Tamiya för.

VresiBerba
0

Här är en bild som jag tog tidigare i projektet som visar passformen, vilken nästan är idiotiskt bra. Vad jag har förstått är just Spitfire ett synnerligen svårt objekt att få bra i skalamodeller men Tamiya har lyckats mycket bra. Inget spackel kommer behövas vid vingroten.

Azgaron
0

Trevligt när det passar bra! Det brukar ju göra det på Tamiya.

Modellfreak
0

Halledudane mig Glad

Grymt!

VresiBerba
0

Här syns det hur knasigt jag arrangerade kroppshalvorna, det blev skevt på något sätt. Jag skulle lätt kunna skylla på att modellen skevat under tiden, då den är typ 20 år gammal, men det såg bra ut under torrpassningen.

Nåväl, spackel finns ju för en anledning.

VresiBerba
0

Jag skulle också vilja pusha för en liten innovation av mig; köp billiga krokodilklämmor, jag fick tag på mina på en lokal elekronikbutik för två pistoler stycket, och köp sedan grillspett på din lokala butik för 20 pistoler för 100 stycken och violá: en klämma med spett.

Jag tog krokodilklämmorna och nöp till dem i roten tills de var små nog att grillspettet precis fick plats, sedan nöp jag till lite extra när spettet var på plats och droppade en liten droppe superlim i roten så spettet fastnade ordentligt.

Kass bild, men ni fattar säkert.

Azgaron
0

Lätt att göra misstag, men det blev ju bra iaf.

Lysande tips! Glad

VresiBerba
0

Nu har jag sprutat alla smådelar, Tamiya XF-21 på allt som befinner sig på undersidan inklusive hjulställ, XF-56, någon metallic grey-historia på avgasutblås och min egna svarta färg för hjul och lite annan skit.

Tre sprutningar med tre olika färger på en massa delar på mindre än en halvtimma. Inklusive städning av sprutan. Jag fattar inte riktigt att folk drar sig för att spruta med airbrush för att städningen av den är jobbig. Det är det inte, numera sprutar jag hellre än penslar bara man kan maska. Snabbare, smidigare och framför allt bättre resultat. Tamiya's silver serie however drar jag mig från att spruta för pigmenten blåser runt i hela rummet! Hemska är dem!

Azgaron
0

Ser bra ut Vresi!

Gillar att sprutmåla, men tillhör nog de som tycker att det är lite jobbigt med rengöringen, men det kanske jag som gör det mer komplicerat än det är. Värst är akryl!

VresiBerba
0

#37 Jag brukar hälla ur all färg som inte blir använd, om det inte rör sig om större mängder, i en papperskorg. Sedan torkar jag ur koppen med papper två gånger och tar sedan en pipett och suger lite vatten och sprutar lite lätt ner i koppen. Sedan sprutar jag ur innehållet i sprutan ner i papperskorgen igen och torkar en gång till.

Är det något kvar efter det, vilket det sällan är har jag en liten flaska med sprutpip, som jag fick av frugan efter hon färgat håret, fylld med T-Röd och det tar det sista, som jag också sprutar ut i papperskorgen. Om jag använder T-Röd ofta brukar jag ibland köra igenom sprutan med en droppe glycerol, köpt på apoteket. Den kan omöjligt skada sprutan eftersom det innehåller mest vatten, men är väldigt bra mot uttorkande gummidetaljer, förutsatt att du inte har teflonpackningar i sprutan, men glycerol skadar knappast teflon heller.

Allt tar en, kanske två minuter med acrylfärger.

VresiBerba
0

Denna spruta har jag, en "proffsig" Jula-variant. Ja, det är gnagmärken på änden av handtaget. Jag måste skaffa mig en hållare av något slag.

Azgaron
0

Tack Vresi!

Jag har också en sån liggandes och den är väl ganska lättrengjord.

Min Evolution blåser jag igenom med t-röd eller ajax några gånger, men hur jag än bär mig åt så finns det rester kvar på nålen och i munstycket, som måste rengöras genom demontering. Visst, det tar väl ingen jättelång tid, men gör att det känns mekigt att göra ofta. Jag är väl lat! Flört

Sen bidrar nog min biltemakompressor en del då den knappt orkar en session, och tar ibland ett tag på sig innan den tuffar igång, när jag blåser ut färgresterna.
Dessutom hoppar den runt på golvet och slår emot bordsbenet och för ett Allmänt jädra liv.

VresiBerba
0

Hehe, har du inte pli på din kompressor, Azgaron.

Idag, eller rättare sagt igår tog jag mig an glaspartierna, och tänkte att nu skall jag vara smart och såga bort delarna så de inte skadas av brott när delen klipps bort.

VresiBerba
0

Jaha, det var juh… smart! Jag tittade för mycket på sågen och missade helt att låshylsan på skaftet låg emot en annan bit. Den är bortom all hjälp, det är alltför djupa sår i plasten och kan aldrig slipas bort.

VresiBerba
0

Så då tänkte jag vara smart igen och klippte bort den andra rutan, som egentligen inte skall vara till detta flyg eftersom den saknar armerad framruta, med det får gå i alla fall. Då hände det som jag skulle undvika genom att såga; en stor bit bröts loss och ett gapande hål befinner sig nu på rutan.

Varföööööörr!!!

TommiN
0

Kan förstå din frustration,usch…inte kul det där,två gånger om dessutom.Skrikandes

ElLobo
0

#42: Kanske att du kan rädda huven. Du har väl sett den här artikeln?

Att rädda en huv

VresiBerba
0

#45 Jo, jag har läst den men huven var bortom allt hopp. Jag använde mig av den andra ändå och får se om jag inte kan spacka dit en liten bit, skadan sitter som tur är i ramen runt rutan.

Nu har jag lagt på lite primer, och ingenting behövs spacklas, precis som jag trodde. Jäkla fin passform, alltså.

VresiBerba
0

Och undersidan. Den lilla pluppen som syns i mitten är en liten rullad bit häftmassa som jag lagt över positionsljuset i hopp att maskera glaset som sitter där. Jag skall göra den lite mindre innan jag lägger på huvudfärgen.

TommiN
0

Vilken flyt du har,bygget ser bra ut.

VresiBerba
0

#48 Tackar så mycket.

Hjulställ klara. Bara utsidan av hjulen har separat nav och kan således målas separat. På insidan var navet fastgutet i däcket och där använde jag min cirkelskärare. Jag blev klart nöjd med resultatet.

ElLobo
0

Då är det dags att starta en ny tråddel.

Del 2

Inlägget är låst för nya kommentarer