Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfordon
Läst 3710 ggr
PonCar
0

Triumph eller fiasko?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Frun låg till sängs i sviterna efter en hastig magsjuka hela dan igår, så jag startade upp ett nytt litet byggprojekt eftersom jag ändå var tvungen finnas till hands hemma. Det är en Lindberg-sats i serien "Model King special issue": Triumph GT6+. Direktimporterad i vintras från en hobbyhandel i Canada till ändå förvånansvärt låg kostnad.

en bild på "box-art:en". Trots bilden bara en bil i satsen…

PonCar
0

Så snart jag börjat pilla loss lite delar från gjutstammarna insåg jag att detta kommer bli en utmaning… Karossen består av flera delar och passformen mellan delarna är minst sagt usel. Här kommer det behövas en del spackling o slipning…

PonCar
0

Lägg märke till vindrutan! Vad har de gjort? Den ser inte alls ut som på box-arten, utan är ju förminskat till näranog en siktspringa på en pansarvagn… Ser verkligen helfel ut. Fram med märkpennan o märka ut ny storlek o form för vindruta -sedan premiäranvändning för den lilla "skalpell-såg" med utbytbara sågblad jag införskaffat på IPMS-open. Efter sågning övergår jag till platt- och rundfil (hörnen) och sedan div slippapper…

PonCar
0

Jag hann faktiskt limma lite igår i alla fall… Fick ihop de framflyglarna och "huven" som alla sitter ihop och bildar en "flip-front". Ska verkligen bli intressant att se om det går att få ordning på denna… Blir det Triumph eller slutar det i Fiasko? Vi får se…

jeepsventa
0

Ska bli intressant o se , jag har 2st liggandes ….. !

Håkan !

Joppo
0

Det ser ut som du har en del jobb framför dig Poncar… Det var inga dåliga sidostoplar till den vindrutanSkrattande

En fråga: Skulle du kunna ta en bild på skalpellsågen till nästa uppdatering? Jag blev lite nyfiken på hur den ser ut.

/Jeppe

PonCar
0

# Visst Jeppe! Lovar bild på "skalpellsågen". I morse gav jag mig på bakrutan också. Samma problem där som fram -man har gjutit en "tätlist" kring rutan som i skala 1:1 förmodligen skulle vara grov som en tvåtums gummislang.

starhawk
0

Hur blir det med "glaset" när du sågar upp så där?, det blir väl till att tillverka helt nya rutor

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

PonCar
0

#7: Jag ska försöka få till en ny ruta av en bit sån där lagom tunn klarplastremsa som ligger runt kragen i vissa skjortförpackningar. Verkar lagom böjlig. Får hoppas det funkar. Vindrutebiten som följde med var ändå tjock som pansarglas…

StefanW
0

#8 Annars finns det OH-film som brukar fungera.

Stefan - Modellbyggare

PonCar
0

Ja, overHeadfilm kan nog funka det med… Tänk om man kunde printa ut tonade rutor direkt ur bläckstråleskrivarn…hmmmObestämd

Här kommer förresten bild på "skalpellsågen" jag införskaffade på IPMS-open. Förpackningen är bara märkt "A & L 15-200091". Tror jag köpte den av Puma Hobby, men är inte helt 100.

PonCar
0

Investerade i en sån här Tamiyasåg också. Lite grövre tänder på den. Men stadigare handtag.

Joppo
0

Tack för bilderna PonCar!

Vilken av de två tycker du är bäst? Tamiyan ser riktigt mysig ut… Snygg är den också Glad Den ser nästan ut som en tanto, en sån där snajdig samurajdolk…

PonCar
0

Ja, för dvärgsamurajer! Har faktiskt inte testat Tamiyasågen ännu, men för det jag håller på med nu (Triumphens rut-förstoring) får jag känslan av att den är lite stor att jobba med. Vet att Niclas (Proosen) har erfarenhet av att såga med Tamiyasågen i bilkarosser (dvs i plast då alltså…). Kan ge mig den på att den håller "samurajskärpa"! Skallpellsågens fotoetsade (?) blad är dock betydligt tunnare.

starhawk
0

Var ute efter en sån där Tamiya-såg för att såga upp hålet i Victors mage men den var bara "slut på lager" hela tiden så till slut använde jag kontursågen

PonCar
0

#14: Victors mage??? Är det nåt inlägg du har på G på "Hobbykirurgi iFokus" ? Har han svalt nån väsentlig byggsatsdel?

Obestämd

Joppo
0

#13 Mm… De har väl sina användningsområden båda två. Det blir till att köpa några såna där när kassan tillåter… Tack för titten iaf.

/Jeppe

ElLobo
0

Jag använder en sådan Tamiyasåg som visas i #11, och är klart nöjd med den. Dock saknar jag ibland en såg som ger tunnare snitt varför en sådan med fotoetsat sågblad skulle passa bättre. Måste införskaffas! Glad

starhawk
0

#15: Hehe! nä så illa är det inte, kolla på tråden GB 27: Matchboxs Handley Page Victor B2RS 1/72 så får du hela storyn

jeepsventa
0

A-L ,bör stå för A-L Hobby som jag bla. är återförsäljare för !

Håkan /Lundgrens i Bollebygd !

zoncar
0

Har sett några av dina byggen för, så med lite tid kommer även denna bil bli en höjdare ,Tack för tipset ang Tamiya sågen

PonCar
0

Har inte hänt mycket på Triumph-fronten än är jag rädd… Operation vindrutesågning och bakrutesågnig är emellertid igångsatt och en bit på väg. Vår-sommar är väl tyvärr inte den mest byggintensiva prioden på året… Om inte det blir en såndär riktigt segdragen regn-svensksommar förstås… Inte bara nackdelar med det.

Hoppas ni inte bränner er på brasorna ikväll!Flört Förresten varför gå ut o kolla på brasor när man kan köra med hembränt?

PonCar
0

Lite uppdatering… Karossens tre delar (tak + sidor) har nu blivit ett! En hel del spackling och slipning kommer behövas för att få skarvarna snygga.

"Flip-fronten" består också av tre delar.

PonCar
0

Vindrutan uppsågad o filad till mer ok storlek.

PonCar
0

Liksom bakrutan…

Ja, det var allt för denna gången.

PonCar
0

Märkligt nog tycks faktiskt dörrarna ha ovanligt bra passform gentemot karossidorna. Alltid nåt.

En färgsättningsfråga: Har en ide om att lacka denna metallicblå med vita dubbla racingstripes från front till bak. Kan man använda remsor av vitt dekalark till att göra stripsen, eller kommer det blå lysa igenom? Nån som testat? Annars får man förstås maska och lacka det vita först och sedan den blå färgen.

Texxas
0

#25 När jag lackade min Mazda i GB16 med samma färgsättning så målade jag först det vita på mitten och maskade över det innan jag sprayade på det blåa. Jag hade inga problem, det gick väldigt bra.

Lycka till!

starhawk
0

Metallicblå är ganska intensivt, jag skulle tippa på att det lyser igenom, alltså: Måla vitt och maska!

ElLobo
0

#25: Nu är ju de vita stripsen ganska stora, men annars vet jag en del som sätter på dubbla vita dekaler när de sätter dem på någon mörkare bil, speciellt röd. Då brukar det inte lysa igenom.

PonCar
0

Ok. tack för tipsen. Lutar åt att måla vitt och maska och sedan spraya det blå. Har hittills bara använt "magic" scotch-tape (vanlig konorstape) vid maskning, men är rädd att det kan bli lite taggiga linjer i ett sånt här fall. Vad rekommenderar ni att man skaffar för maskningstape? Är det Tamiyas olika taper som gäller för bra resultat eller? Tacksam för tips. Kommer använda mig av Tamiya sprayfärger även i detta fall.

Kom på att jag på den lilla röda BMW:n jag byggde använde vita dekaler för cirklarna med "startnumren" och det lyste inte igenom det vita. Men jag antar att också kvaliten på deklarena har betydelse.

Joppo
0

Jag har använt mig av Tamiyas tejp till båda min Hetzer och min Gypsy Panther och det har funkat utan problem. Den sitter lagom hårt och lämnar inga märken efter sig. Highly recommended+++++

Proosen
0

Finns tejp som är i princip samma som Tamiyas maskeringstejp, jag hittar mina rullar ute hos Maysula på färgaffären. Man får skära om man vill ha tunna remsor, fast det gör jag även med Tamiyatejpen för att få en rak och fin kant.

Runt en hundring för en rejäl rulle som är c:a 40 mm bred och stor som en pakettejpsrulle. Priset blir duktigt mycket lägre än smårullarna från Japan.

Niclas

PonCar
0

Bra tips. Ofta är det ju så, att man kan hitta ungefär samma material i "vanliga" färg- konstmaterialbutiker som av modelltillbehörsföretag säljs för betyligt högre pris i betydligt mindre förpackningar.

starhawk
0

#31: Sånt där vanligt målartejp har jag också, jag brukar använda det till att maska av när jag skall spackla, Tamiya-tejpen är betydligt rejälare den skall jag använda när jag maskar av inför målning

Proosen
0

Den målartejp jag har är nästan exakt samma sak som Tamiyas tejp, liten aning elakare klister bara än T's variant.

Niclas

starhawk
0

#34: Aha det finns! Jag har emellertid bara hittat den tunnare varianten. Fast ska man maska huvar så behöver man ju smala remsor och då är nog Tamiyas variant att föredra

PonCar
0

Lutar nog att jag beställer hem lite Tamiyatape i olika bredd och testar med det. Sen kan man alltid komplettera med färghandlarns variant. Har inte kommit mycket längre än sist med bygget -bara limmat dit en panelbit som utgör karossens bakdel, med bakljus, nummerplåt o allt gjutet i plastbiten.

Har en idé om att skippa främre o ev även bakre kofångarna på denna lilla bil, för att ge den ett lite mer racingmässigt stuk. Vad tror ni om det? Skulle egentligen behöva ha tag i ett par lite bredare bakdäck också, men var sjutton hittar man däck i "lösvikt" och i rätt dimension både ytter o inner?

Proosen
0

Lägg ut måtten på däcken du behöver så kanske det är något som finns i min eller någon annans skrotlåda.

Tycker din eldspottare ser ut att arta sig fint, Michelotti visste vad han gjorde med ritstiftet när han drog linjerna på dessa små fina Triumpher.

Niclas

starhawk
0

#36: Tycker frånvaron av kofångare är det samma som "redo för skrotrace" men det är en fråga om tycke och smak, så pröva vad du tycker ser bäst ut

Proosen
0

Tycker det skulle se busigt ut med en räser-GT utan fångare, inte mycket till skrotbil över den här pärlan!

Lite buskikare men schysst ändå tycker jag!

Niclas

PonCar
0

Tack för inspirerande bilder Niclas. Den röda Triumphen är ju klart läcker. Tydligen något slags avkortad främre kofångare på den. De förtejpade lyktorna är ju också en bra detalj att ta med. Noterar att den dock har bakre sidorutan kvar -i byggsatsens "racingversion" har denna ersatts med ett ventilationsgaller. Fundrar på att sätta nåt slags svartmålat nät där bara -de medföljande klarplastbitarna som ska sitta där har noll och intet passform ändå, liksom "ventilationsbitarna". Visst är det häftigt med "Historic Racing"! Skulle nångång vilja gå på ett riktigt race…

PonCar
0

P.S. Återkommer med däckdimensioner så småningom. Men visst skulle det passa bra med lite fetare baksulor än de smala originaldito. Skall också efterlysa "racingdäck" till Lotus Elanen som ligger o väntar i asken…

PonCar
0

Byggsatsens däck har följande mått: innerdiameter 14 mm, ytterdiameter 23 mm, bredd 6 mm.

Så om någon skulle ha ett par däck till övers med dessa dimensioner fast liiiite fetare bredd (typ 8 mm vore idealiskt) så skulle jag gärna lägga beslag på dem (givetvis mot rimlig ersättning). Behöver egentligen bara 2 eftersom det är bakdäcken det gäller.

Glad

PonCar
0

Lite mjukstart på byggfronten så här efter sommaren…

Återupptog projekt Triumph GT med att fixa lite extra detaljering till den lilla, lilla 6 cylindriga motorn, som i byggsatsen var väldigt sparsmakat utrustad. I princip all motordetaljer var bara antydda som reliefer i själva motorblocket. Det jag gjort är att fixa en fördelare (av en bit gjutstam), tändkablar (av mässingstråd), ett oljefilter (eller vad det skall vara, av en gjuttapp) och tändspole (?) av en tunn gjutstam. Har hittat en del användbara motorbilder på nätet som förlaga för detaljeringen. Tänkte det kunde vara värt att lägga ned åtminstone lite extra möda på motorn eftersom odellen har "flip-front" och man därför kommer kunna se ganska mycket av motorrummet.

På fotot har detaljerna inte målats ännu. Tändkablarna tänkte jag mig röda den här gången. Och så måste jag bara försöka få tag i lite fetare däck! De som finns med i satsen ser för ynkliga ut. Det ska ju bli en "vintage-racing" bil av det här. Ska kolla med Anders på Virago tror jag…

Chevy-54
0

Ser riktigt bra ut det där:) Otroligt jobb också att ge sig på att såga upp rutorna!!!

Ska bli intressant att följa fortsättningen.

/B

PonCar
0

Jaha,dags för en liten uppdatering i detta projektet…

Chassiet så gott som klart nu. Satsens klena "slicks" ersatta av lite fetare dito, finfina "Pirelli" från Virago Hobby. Tackar Anders!! De kromade fälgarna målade vita. Dagens bakslag: skulle måla "durken"med Revell silverenamel öven Humbrol mörkgrå. Gick inte alls… Den grå färgen krakelerade och allt löste upp sig till en grynig smörja… Fick ägna en kvart åt att ta bort det jag kunde med trasa och terpentin… Nu är durken målad med Humbrols silver "metal" istället, blandad med nån droppe satin-black. Fortfarande lite grynigt här o var, men det får va. Tänkte att en tävlingsbil kanske inte har golvklädsel, utan är ganska "strippad" invändigt?

PonCar
0

Lägger in denna bild där man ser skillnaden mellan byggsatsens medföljande däck och de nya jag beställde från Virago…

Originalfäljarna passade perfekt faktiskt!

Azgaron
0

Ser bra ut! Tråkigt att det strulade med färgen.

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!