Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfartyg-båtar
Läst 5808 ggr
zander
0

Bandirma kap.II

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För att slippa skrolla så mycket blir det kapitelvis.

Nu har jag klätt alla hytterna med valnöt.

Fint material, det ser ut att inte böhövas nån vädring på dom detaljerna. Eller?

På insidan har jag fixerat med furulister för att plattorna inte ska krokna. Jag kommer inte att ta bort all valnöt i dörrhålen på dom mindre hytterna. På så vis kommer limytan för dörrarna att bli större.

ElLobo
0

Och för de som vill läsa från början, så hittar vi kap I här.

Glad

zander
0

Tack ElLobo.

Jag försökte men lyckades inte länka.Skäms

Hur gör man?

ElLobo
0

#2: Titta på infofilm nr 5 så ska du se att det kommer att fungera.

Infofilmer

Och kika gärna på de andra trådarna i Bra-att-ha-tråden.

zander
0

Dörrarnas karmar ditsatta.

Limmade ihop några furulister som blev till en tolk för att få fönstren lika stora o vinkelräta. Tolken ska sen kläs med tape för att limmet inte ska fastna på den när den ska användas som stöd vid montering av fönsterlister.

zander
0

Två hytter färdiga. Handtag till dörrarna finns inte så jag får väl klura på det medan jag bygger bryggan som påbörjats o syns en bit av på bilden.

zander
0

Däcken lagda nu e det dags för bordläggning. Dom första brädorna på plats. Som vanligt hoppar jag från det ena till det andra utan inbördes ordning. I inlägg 5 syns min nya skärbräda av bambu. Stenhård yta men skadar ändå inte eggen på knivarna.

zander
0

Brygga o däcksbyggnader klara sånär som handtag på dörrarna o ett par koögon (portholes) som inte fanns med i byggsatsen. Ca 400 plankbitar o lister har det gått åt. Mäta,mäta kapa, kapa, limma, limma, justera med filen……..slipa, pust.

Jonssonligan
0

Ser fin-fint ut.

zander
1

Tackar.

Nu till bordläggning. Det blev fel med brädorna från början. Jag hyvlade inte av så därför får jag kila i akterpartiet. Man ska inte va lat som jag är för det straffar sig alltid i slutänden. Jag Skäms lite men e Glad ändå.

Fanders
0

Ser skitbra ut!

Kaffekoppen gör sig jäkligt bra på den bilden föresten Flört

Jonssonligan
0

Äsch, det där fixar väl du. Lite kilar och spackel, så är det klart. Tungan ute

Roca
0

Mycket fint byggt zander och vilka detaljer! Jag blir nästan sugen på att bygga träfartyg jag med, plastjunkie som jag är. I varje fall skulle det vara intressant att prova husbyggen i trä.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

zander
0

# 10. Fotografen kom mitt i fikarasten. Därav koppen som jag inte hann späda till 25/50Flört.

# 11 . Visst fixar det sig, det syns ju inte sen. Att riva upp o börja från början e ingen höjdareGlad.

#12. Ja varför inte prova på? Det enda som kan hända är att du fastnar i trä-träsket o njuter av att sitta o slipa små träbitar o lyssna på soundetGlad.

Fanders
0

#13 Ah där ser man! Flört

zander
0

Bordläggningen klar sånär som på  dom två översta brädorna mot akterdäcket. Så har jag gjort handtag till dörrarna av 0,8- mässingstråd. Koögon till dörrarna har jag inte fått tag på ännu. Så små öljetter växer inte på träd precis. 

Lite räckverk har det åxå blivit, pilligt värre. Nu ska jag ge mig på soltaket på bryggan o det ska byggas med 1 mm träpinnar o med en liten lutning. Svordomsframkallande, tror jag. Det kommer nog att gå åt många kaffelattar under tiden.

zander
0

Glömde! Under bordläggningens fortskridande blev det på sina ställen för lite lim mellan brädorna. När man sen tryckte på brädorna kunde man känna lite svikt.

Det fixade jag till genom att slipa av skrovet o dutta dit små droppar attacklim utan att först damma av. Attacklimmet kryper nämligen in i minsta lilla skrymsle o starkt blir det.

zander
0

Varvet öppnat igen.

Nu e det dags för riggning o fastsättning av diverse pinaler.

Till stag för master använder jag mölnlycke svart tretrådig som e tjockare än vanlig sytråd. Trådarna bleker jag i klorinbad. Olika länge beroende på vilken färg jag vill ha. Efter det impregnerar jag, tvinnar sen o spänner upp i gigg för at torka i sträckt läge. Då behåller dom sin tvinnade form.

Så är ställningen till solseglet också färdigt.

Jonssonligan
0

Ah, skönt att se att allt kommer igång igen. Spännande bygge.

zander
0

#18. I.o.f.s har jag småplockat lite i somras o tagit en del foto. Men dom flesta fotona har linslusen kanske ätit upp eller gömt i nåt förrådFlört.

Förr fanns det boklöss som åt upp trycksvärtan i böcker o det var lika illa det.

Men några bilder finns kvar som t.ex. listigt arbete med det som ska bli svets- skarvar på skrovet.

zander
0

Och här e svets- skarvarna fast på skrovet.

zander
0

Jag undrar om kameran e en hjälp eller en stjälpObestämd?

På bilder tagna med macro syns misstag väldigt tydligt o när man ser dom bilderna kan man ju i värsta fall bli alldeles för petig och bli sittande o peta med penslar filar o annat tills fan avlöser en.

Ett exempel här: På lejdaren syns målarmissarna mycket väl.

Jonssonligan
0

#21, ja, du. Antingen vet jag inte vad en lejdare är, eller så behöver jag glasögon (förmodligen båda). Jag ser då inget fel på nåt på bilden.

Det skulle väl i så fall vara bungyjump-gummisnodden. Eller är det en nymodighet?

Kölhalningsexpressen? Tungan ute

zander
0

Jo, lejdare e en stege. Gummisnodden e till för att hindra båten från att bli en flygbåt som flyger ut genom fönstretFlört.

Hittade ett par bilder till.

zander
0

Och den andra där pinalerna ligger lösa på däck.

Jonssonligan
0

Ser hur bra ut som helst, jag har inget att klaga på i alla fall.

zander
0

Solsegelställningar

Ingredienser:Kinesiska ätpinnar, pianotråd 0,5mm, krympslang 1mm, mahognybets.

Först hyvling ner till 2x2 resp. 1,2x1,2 mm.

Sen experiment med pianotråd o krympslang till stolpar. förut har jag kört med mässingstråd men inte längre. Med pianotråden får jag mer exakta bockningar som jag i.o.f.s. inte behöver i nuläget. (Infälld bild).

Med den andra infällda bilden vill jag visa hur jag gjorde för att stolparna ska bli stående lodräta när dom väl sätts på båten.

Borrade hål genom pinnarna vinkelrätt mot plattan o en bit ner i densamma. Limmade stolparna i stallaget.

zander
0

Varvsrapport:

Nu e det snart färdigt. Lite bommar o annat smått o gott kvarstår dock.

zander
0

Först provade jag krympa slangen med cigarettändare men det blev ingen jämn värme över hela så stolparna såg krokiga ut.

Sen fick jag ide´n hårfön på högsta värme o nära slangen. Perfekt. Krymte precis så mycket som behövdes.

Den transparenta slangen däremot krymte för mycket så den fick jag inta loss från pianotråden.

zander
0

Så e den klar. Här några bilder.

Foto1

zander
0

Foto2

zander
0

Foto3

zander
0

Foto4

zander
0

Foto5

zander
0

Foto6

ElLobo
0

Jag tycker det ser väldigt stiligt ut! Ett fint fartygsbygge.

Jonssonligan
0

Och du som sa att du inte ens ville bygga den… Tur att du inte lyssnade på dig. Den blev ju hur bra som helst. Jättefin båt.

Ps, de ser ut som att det börjar bli trångt i fönstret, men du ger inte upp va? Varvet ska väl inte lägga ner ?Flört

Azgaron
0

Attans tjusigt bygge Zander!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

StefanW
0

Mycket fint bygge!

Stefan - Modellbyggare

Exelon
0

Mycket snyggt bygge, blir avis varje gång man ser snygga träbåtar. Skrattande

zander
0

Jag tackar er för de fina betygen.

#36. Varvet läggs troligen ner när jag fyller 70. På väggarna kan jag kanske bereda lite plats där jag kan tränga in nån liten hylla med båt på.

Det saknas nämligen en båttyp som t.ex. "Mariefred" e.d. i samlingen.

zander
0

Lite om byggsatsen.

När jag packade upp den stämde antalet brädor inte med innehållsförtackningen. Det hade modifierats av "Turkmodel" fick jag reda på av generalagenten. Dom hade lagt dit längre brädor istället. Brädorna var dock av hög kvalitet.

Mahogny till däcksläggningen var så snålt tilltagen att det inte räckte till trots att jag snålade.

Tillbehören av vitmetall (tennlegering) var ingen höjdare, mycket skägg o blåsor i gjutningen.

Lasersnitten var av högsta kvalitet om man bortser från att måtten inte stämde. Detta gjorde att akterdäcket hamnade 3-5 mm för högt o däcket midskepps blev också lika mycket för kort. Ideliga modifieringar under hela bygget. (Flyttning av däcksbyggnader, lastluckor, skylight, skorsten o mast)

Byggbeskrivningen var knapphändig o enl. mig i fel ordning.

Ingenting om när man bör måla för att det inte ska bli så jäkla omständigt o svårt att komma åt med slip o pensel t.ex i det nersänkta däcket.

Det var trots detta roligt att bygga båten o det svåraste var solsegelställningarna med sina vinklar.

Jonssonligan
0

Nu framgår det dessvärre/dessbättre inte hur gammal du är, men jag hoppas att det där bara var för att skrämmas. Man måste ju ha något att göra oavsett ålder.

Min morbror slutade bygga båtar runt 70års åldern, men man kunde allt komma på honom ibland med lite båtbyggen ändå. "Renoveringsarbete" hette det då…Skrattande Han hade bevisligen svårt att släppa det, men till slut tog synen och darrigheten ut sin rätt, misstänker jag. Intresset för båtar släppte dock aldrig.

Så jag hoppas att vi får se mer av dina byggen, under många år till. Jag tycker att det är en fröjd att se dem. Kämpa på.

petzon
0

Vädlidgt tjusigt bygge av en tjusig båt. Blir llite sugen på att bygga den själv.

TommiN
0

Snyggt bygge!

zander
0

Tack igen.

Nu ska jag varva ner lite till o vänta tills det kliar ordentligt i fingrarna.

rikardengdahl
0

Lika grymt bygge som vanligt. Bra jobbat :)