Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 2157 ggr
Joppo
0

Fotoetsade gångjärn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tjena pojkar!

Efter lite trial and error har jag kommit fram till ett smidigt sätt att göra puttesmå gångjärn.

Joppo
0

Fäst etsdelen under en metalltråd i din etsvikare.

Joppo
0

Böj byglarna över metalltråden med en skalpell.

Joppo
0

Upprepa samma procedur med den andra etsdelen.

Joppo
0

De två färdigvikta delarna.

Joppo
0

Fäst de två etsdelarna i etsvikaren och för in en bit koppartråd mellan byglarna. Klicka en liten mängd superlim på ena sidan av gångjärnet för att fästa tråden och kapa den.

Joppo
0

Klart!

StefanW
0

Pilligt värre! Snyggt jobbat!

Stefan - Modellbyggare

Tails
0

Hur lång tid tog det? Min första toolclam tog typ 75minuter :O

Mvh Hampus

Joppo
0

#8 Hehe… Du måste ha en ängels tålamodSkrattande Du har min eviga respekt Hampus.

Jag tror det tog ungefär 5 minuter denna gång. Fast du har jag gjort det några gånger tidigare också.

Azgaron
0

Snyggt Jesper! Bra tips som kan komma till användning nån gång.

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Exelon
0

Ah dom där gångjärnen är inga problem vänta tills du ska bygga en tiger 1 och ge dej på dom där hänglåsen plus fästen bak på tornlådan. Löser du det Joppo så är du min idolCool

Har en ängels tålamod men med dom där sattygen så brast det rejält för mej. tittade inte på modellen på flera dagar.Skrattande

Joppo
0

#11 Hehe… Vi får se om jag lyckas pilla ihop den där tornlådan. Nån gång i framtiden ska jag bygga en Tiger, så jag får väl återkomma med resultatet då Glad

Du, på tal om galen PE, hur går det med ditt Trumpeterlok?

Exelon
0

#12 Ja du kommer få jävlas det är en sak som är säker.Skrattande 

Tyvärr så har dom Allierade bombat fabriken så byggande står stilla.Flört

Nja har inte återupptagit det än, håller på lite med min Puma och så är det diverse mek med 1/1 bilar, så då har inte tiden räckt till riktigt. Men det blir väl mer byggtid nu när mörka hösten kommer.Skrattande

Då ska jag ge mej i kast med Styrhytten som är i princip helt i etch och största plastbiten är pannan.Skrattande

petzon
0

Borde det inte följa med en ekonomiförpackning nervlugnande piller när man köper så små etsdetaljer?

Exelon
0

eller dubbel uppsättning med ark. Brukar alltidförsvinna små delar hur man än bär sig åt. Dom är lite som kackerlackor så fort man tittar ner så är dom borta.Skrattande