GB 26: U.S. Navy PBR 31 Mk.II
En kort presentation av mitt bidrag till detta gruppbygge. Det är Tamiyas byggsats #35150, PBR 31 Mk.II i skala 1/35. En patrullbåt som bl a användes i Vietnam för att patrullera floder. Byggsatsen härstammar från 1991, men känns ändå helt fräsch och har en typisk "Tamiya-kvalitet" dvs hög. Efter att ha byggt Airfix "Airfield Control Tower", som inte kändes som en höjdpunkt inom plastbyggsatser, så är det en dröm att få sätta händerna i detta bygge…Fina & krispiga gjutningar, alla delar passar perfekt. Härlig kvalitet på själva styrenplasten och det "byggtekniska" upplägget är genomtänkt.
Nåväl…Patrullbåten i sig var väldigt lyckad och användes med stor framgång. Har bl a synts till i filmer som "Apocalypse Now".
Här är en bild på hur en färdigbyggd modell kan se ut. Bilden kommer från Tamiyas hemsida.
/Stefan

Det här verkar som ett trevligt bygge att följa!
Denna patrullbåt tillverkades av Modutec Marine i Seattle. Skrovet är tillverkat i glasfiber. Har två st. turboladdade V6-motorer från Detroit Diesel på vardera 205 HK. Vattenjetdrift via ett par Jacuzziaggregat. Toppfart över 25 knop. 4 mans besättning. Tre st. 0.50 Ksp samt två st. M60. Båten är även utrustad med radar.
Här följer bilder på delarna.
/Stefan

Kul bygge. Detta ska jag följa.
Hej!
Intressant bygge! Jag funderar själv på att bygga en landstigningsbåt i skala 1:35 för att bryta av mot allt pansar.
Lycka till med bygget och jag kommer att följa det med stort intresse.
MVH/Roger

Det ser bra ut. Hur har du tänkt med vädring? Skall den se rejält sliten ut?
#15 Ja, det är kul att bygga något annat än det "vanliga". Denna patrullbåt har jag varit sugen på ända se´n Taimya släppte den -91. Köpte den av en ren tillfällighet förra året. Mycket bra & rolig byggsats.
#15 Nja, vädring blir det givetvis, men knappast rejält sliten typ tysk WWII Panzer. En klar fördel med lite modernare förebilder är att det finns foto av lite bättre kvalitet och dessutom i färg. Så även på denna båt. De ser faktiskt inte överdrivet slitna ut, men vi får se hur jag gör. Personligen tycker jag att "Less is more". I och med att det är en helgrön båt (ok…med röd alt. svart bottenfärg) så blir nog tricket att få till subtila skiftningar i färgtonen på ett lagom sätt & vis. Det ska vara precis lagom så att ögat har svårt att definiera exakt grön ton.
Vädring med oljefärger är en höjdpunkt, tycker jag. Taket över styrpulpeten/kabinen är gjort av kanvas så där finns en bra förutsättning för att göra nå´t snyggt.
/Stefan
Ser ut som ett intressant bygge Stefan! Ser bra ut så långt!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Spännande byggprojekt denna "flodsmygare". Den skulle du ju nästan göra ett vattendio till -med sådär halvbrunt halvgenomskinligt flodslamsvatten och nåt mangroveträsk vid sidan…
Denna hade jag helt missat att du byggde :) Kul modell…
/J
#18 Tack för det. Tidsplanen ser ut att hålla
.
#19 Absolut skulle denna båt göra sig bra i ett diorama. Problemet är väl storleken, båten är c:a 280 x 100 mm, så dioramat skulle bli lite väl stort för min smak. Det tar för stor plats, helt enkelt. Så, något diorama blir det inte för detta bygge - inte till att börja med, åtminstone. I och med att båten har vattenjetdrift, så borde det vara möjligt att placera båten på någon form av platta/bas även efter det att bygget är klart. Men, det får isåfall bli en senare historia…
/Stefan
#22 Killen i som sitter bakom de två stålplåtarna ser rätt skraj ut :) Kanske tänker han på de 70-procentiga förlusterna som besättningarna på de här båtarna drabbades av
Siffran kommer från tidningen med referensbilderna…
/J
Ja inte undra på han är skraj så som förarn drar på… Sen måste väl dessa båtar -om än rätt snabba- varit tacksamma mål för fiender som lurade längs flodbankerna.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hittade en del klipp på YouTube. Här är ett.

Ett till

och del 2.
#24-25 Haha, jo…nog ser han skräckslagen ut. Dessa båtar hade minimalt med skydd utan förlitade sig på fart & beväpning. Plus att de hade god manöverbarhet och inte "stack" så mycket. Fullt lastad krävde den inte mer än 2 fot dvs c:a 60 cm vattendjup. Har läst lite olika uppgifter på båtens toppfart, men någonstans mellan 25 och 30 knop lär den ha gjort. Med tanke på båtens storlek så får man nog påstå att beväpningen var rätt imponerande.
Intressanta videoklipp, ElLobo. Denna patrullbåt var nog ett viktigare medel än jag först kunde tro.
/Stefan

Intressant med båtbygge! Ska bli kul att följa.
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
"Proud. Brave. Reliable" -P.B.R. Tack för videosnuttarna -där hettade det till ordentligt utmed floden!
Bara kul att kunna hjälpa till lite :) Jag tror de flesta av oss tycker det är rätt nice att ha lite pappersbilder vid byggbordet… Det sätter liksom lite guldkant på byggandet :)
/J

.
#34 Ahh, underbart med The Clash. Ett av mina absoluta favoritband någonsin…såg dem live i Köpenhamn våren -81. Om jag minns det rätt, så var Joe Strummers far brittisk diplomat. Basisten Paul Simenon var/är väldigt intresserad av vapen & diverse militaria. Har jag hört…
Nåväl, över till PBR 31; Tre nya bilder. Det mesta av bygget är färdigt, lite småplock återstår + målning. Har lagt ett första skikt av Tamiya XF58. Inte så mycket att säga, bilderna får tala för sig själv.
/Stefan
Götte! En fin liten plastskuta Stefan
Den ser kul att vädra tycker jag… Ser fram emot fortsättningen.
/J
Ser snyggt ut så långt Stefan!
Hej!
XF58 är kanske inte den roligaste färgen men det skall bli kul att se avslutningen.
Jag har funderat på att fixa tomhylsor genom att måla blytråd och klippa i lämpliga längder till flera olika bygge men det har aldrig blivit av.
På detta bygge borde det se extra snyggt ut.
Roger
Jo, Jesper…vädringen är den roligaste biten
. Färgen i sig är ju inte så kul, men det kommer att ändra sig. Tamiyas XF-färger är ju verkligen matta och ger ett väldigt "dött" intryck. Men med oljemålning blir det ett helt annat liv & stuns i ytan. Dessutom tror jag att "Canvastaket" med sina veckningar har goda förutsättningar för att se bra ut. Själva skrovet kommer också att vädras och det ska bli riktigt kul att lägga på "bottenfärgen".
Tomhylsor är ingen dum idé, Roger. Dock är jag inte så förtjust i blytråd. Dels är den mindre hälsosam dels finns risk för framtida avfällningar. Jag har sett modeller som fått någon form av korrosion/utfällningar pga blydelar.
/Stefan
Ser ut som om båtbygge flyter på rätt bra hos dig! Ser fram emot att följa målning o detaljering.
Dags för en mindre uppdatering…det var ett tag se´n 
Botten av skrovet är målat. Grundade med Vallejo Model Air 71080. Sedan följde viss "färgmodulering" med Tamiya XF9 "Hull Red"som, i olika omgångar, blandades upp med Tamiya XF55 "Deck Tan". Syns inte alls bra på fotot, men effekten är rätt svag. Det kommer att bli mer vädring och diverse målning så det är egentligen "bara" en grund.
/Stefan
Ser bra ut tycker jag!