slip o sånt
Så här gör jag.
Klipper ut lagom stora bitar slippapper med önskad kornstorlek o klistrar på plant underlägg med kontaktlim i hörnen.
Slipklotsar gör jag också med kontaktlim o träbitar.
1. slipklots med slipduk på båda sidorna för att komma bra åt i hörn både till vänster o höger.
2 o 3, för större eller mindre ytor.
4, 5 o 6. Slipduk limmade på den plana ytan.

Det var ett bra tips! Snyggt beskrivet! Nr 7 skall vi gissa vad den kan vara bra till? Surra fast ungar som kommer för nära! 
Stefan - Modellbyggare

Jag hittade en batteridriven tandborste för 40,- på loppis som jag klippte ev stråna på och sedan tog jag dubbelhäftande tejp (tjock, monterings tejp) som jag sätter på en bit våtslip papper på. Sedan har jag en pipett med lite vatten i, så får man bra koll på slipningen. Att ha ett plant underlag med slippapper är väldigt bra!
//Stefan

Stefan - Modellbyggare
Smart.
Tack för tipset. Ska genast bygga en. Jag har tur, har en borste liggande som jag inte använder.
Nr 7 på bilden bara hamnade på plattan. Den handlar om träböjning så det får bli ett nytt inlägg på ämnet.
tandborsten är rakad o provad.
Toppen.
Permitterar ett par slipare i morgon

En annan är väl lite av en "verktygs fetischist". Jag har en fundering på om man skulle ha en liten avdelning med verktygs tips och dylikt. För jag tror det finns en del som sitter inne med genialiska lösningar på problem som man kan stöta på. Kan man sedan lösa det för en billig penning, så blir det ju mer kvar på "modellkontot" att handla för!

Stefan - Modellbyggare
Ja, det är ju en bra idé.
När jag la däcksplank och skulle ha rätt avstånd mellan plankorna fick jag idén om en tolk som bilden visar. Som bonus fick jag en fungerande limrest- skrapa för mellanrummen. Ingen genial idé kanske men hursomhelst blev det inte en fyrtiokronors tur till Biltema o köpa bladmått.

Glömde skriva att jag slipade bort eggen på båda två och att rakbladet är limmat mellan två träklotsar. Industribladet knackade jag hållaren i sidled för att det underlättade vid läggning av korta plankor.