Ford Focus 2006

Mycket snyggt bygge!

Som vanligt mycket snyggt!
Ser gärna fler bilder.
Kommer mera bilder under helgen måste ladda min kamera bara…
Gismo
Snyggt bygge Gismo!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Riktigt läckert
!
Snyggt Gismo! Tack för bilderna!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Coolers… Det ser rätt pilligt ut att få dit dekalerna :) Är det svårt?
/J
Dekaler går att skriva en bok om skulle jag tro. Dessa dekaler funkade bra men helt släta går nog inte få dom om man inte delat dom innan. Den gröna dekalen var i 3 delar en på varje sida och en del på bakdelen…Studio 27 dekaler och cartograf brukar göra att dom är enkla och funderar bra med dekalvätskor. Problemen som kan uppstå är ju att det är så många konturer på en bilsida både vid skärmar osv. Så helt nöjd är jag inte.
Man får lägga på dekalen sedan pensla torka bort och försiktigt trycka ner dekalen mot ytan ,sedan kan man ta en trasa liknande med varmt vatten och försiktigt trycka ner dekalen. Efter detta penslar man på dekalvätska detta gör dekalen mjuk och mera följsam var väldigt försiktig med att röra dekalen innan den torkat. Ofta glider dekalen då ner på plats om den inte gör det kan man försiktigt fortsätta med mera varmt vatten och efter det mera dekalvätska.
Gör man sedan som proffsen så skall man lägga på ett lager klarlack men ofta kan detta lösa upp dekalerna helt , även hänt mig någon gång. Mindre kul.
Så mitt svar på din fråga Joppo första gångerna är det svårt ja men med mycket övning så blir det bättre och man lär sig små knep.
Gismo
Mycket snygg bil och dekal jobbet måste du vara nöjd med, kan förstå dig när det är ytor som lutar åt alla håll samtidigt .
Thomas

Mattiew Wilson! Nåväl, har alltid viljat bygga en rallybil i nyare modell. Fint bygge!
Mycket fint bygge!
/Stefan
#12 Tack för det utförliga svaret Gismo… Det låter som det krävs en hel del hantverksskicklighet för att lyckas
En fråga: Vad använder du för klarlack som äter upp dekaler? Det kan ju vara bra att veta så man slipper råka ut för nåt missöde i framtiden.
/J. Esper
Ja det är ett hantverk och många misslyckade försök som gör att man lär sig och blir bättre och bättre för varje gång. Den klarlack jag förstört dekaler med är Tamiyas TS-13 om jag minns rätt. Kan inte svara för andra för dom har jag ej provat men har läst att Hiroboys Zero 2K lack skall vara ofarlig att lägga på alla dekaler men ej provat denna ännu. Är ju väldigt olika även där en del dekaler är väldigt känsliga andra inte.
Tack även för alla vänliga ord om min bil.
Gismo
Ett enormt fint bygge, ditt jobb med dekalerna imponerar stort, ja ett riktigt fint bygge men desvärre en Ford (rys) nä bara retas lite
!!

Som rallyfan måste jag än en gång hissa ditt bygge! Väldigt bra!