Humbrol sprayfärger
Sökte och letade och hittade inget. Hoppas mycket att jag inte skapar ämne som finns.
Det är angående "Humbrol sprayburkar" Som ser ut såhär:http://www.spelmedposten.se/015-midnattsbla-2.html
jag söker information. Fråga
1. Behöver man använda en primer som grundfärg (annan grundfärg)?
2. Är den bra och ger ett toppresultat på en modell, utan apelsinskal.
3 Tips & trix.

Såg att det fanns ett ämne om Tamiyas, men det skiljer så mycket från företag till företag, så jag valde att skapa ämne.
Anledningen att jag tänkte köpa några är att jag inte blir riktigt nöjd med resultatet med min airbrush. Inte alltid, men ofta.
Är det enklare, och blir det snyggare?

Rent generellt så skulla jag vilja säga att det blir bättre med airbrush. Dock så använder jag gärna primer och en del basfärger från sprayburk och även lack, fast det är mest för att slippa göra rent sprutan… Nackdelen med sprayburk är att det inte går att kontrollera sprutbilden på samma sätt som med en airbrush.
Stefan - Modellbyggare

Dessutom är ju sprayfärgerna mycket dyrare än att airbrusha.

Hm… Jag som tänkte att man skulle kunna vinna tid på sprayburkarna. Inget rengörande, ingen tid till att tunna ut färgen.

Jag har använt humbrols spray färg till min spitfire och den funkade bra tycker jag. Men det gäller att inte spruta på för mycket färg eller för nära. Men det funkar nog på större modeller än 1:72. Och det är dyrare än airbrush men kräver inte lika mycket omskötsel.
Felix

Och som svar på dina frågor:
1. Jag använde ingen primer men resultatet blir nog bättre om man använder primer.
2. Eftersom jag sprayade på färgen både för nära och för mycket så blev det apelsinskal, men med klarlack kan man få en bra yta.
3. Spraya inte för nära
Klicka här för att komma till min spitfire.
Felix

Jag använde Humbrol spray tidigare när jag målade miniatyrer, som grundfärg då, det var dels direkt på Pewtern dels på primer målade Pewter (nån röd färg som liknade mönja i kulören) resultatet blev mycket bra tyckte jag. Just det där med rengöringen är väl främsta skälet till att jag inte kommit igång med min Evolution spruta, den har legat oanvänd sen jag köpte den för ett par år sen. Tidigare sprayade jag med min Badger 250 som ju är praktiskt taget självrengörande
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Priset är väl inte problemet, utan jag betalar gärna för resultat. Låter väl ändå som att det blir samma grej med airbrush, så man vinner inget och man förlorar inget på Humbrol Sprayfärger kanske.
Och så angående Primer, så har jag en fråga om Hagmans grundfärg. Den smälter inte plasten eller åstadkommer annan åverkan eller?
Fråga : blir det inte mycket färg som går till spillo när man använder sprayfärg? Med en airbrush kan man ju få en liten sprutbild..
Kanske ni andra tycker jag är lite "knäpp" men,, jag tycker de är lite småmysigt att pyssla med rengöring av färgsprutan.. så jag ser det inte som något problem med detta
!
Att blanda till färgen och få till rätt kosistens tycker jag fortfarande är lite svårt dock.
//Pentti

Man vinner mycket med airbrush. Kontrollen är oändligt mycket större.

#9, Ohja! Ha lacknafta på fingrarna som man tuggar på, underbart.
Svårigheten med konsistensen är alltid ett problem.
#10, Stämmer, ja. Men jag har aldrig reglerat mynningen på airbrushen någon gång hitils, så jag kör och har alltid kört på störst spridning.
Och sen, iom att Humbrols spray är anpassade för modeller speciellt är säkert spridningen mindre än en burk du köper på Mekonomen, vad vet jag. Jag gissar i alla fall.

Jag har testat både enamel och lackfärgen från Humbrol, den förra spottade i princip alltid och den senare är ganska "het" så en primer är mer eller mindre ett måste för att inte etsa plasten.
Annars är den nya helt ok med fin yta och relativt kort torktid. Blåste en modell direkt utan primer och det gick toppenbra för att nästan förstöra fyra fälgar på en annan modell så det verkar vara skillnad på olika styrenplast/tillverkare.
Niclas