Tamiya weathering master
Hej! Jag har funderat pa att skaffa tamiyas weathering master och undrar hur den ar. Funkar den bra att anvanda som rok smuts som t.ex. efter ett avgasror pa ett flygplan eller efter en val anvand kulspruta pa ett flygplan. Ar den latt att applicera. Funkar den ocksa som smuts som nar man har kort snabbt pa en grusvag.
Felix
Hej Felix!
Jag har använt Tamiya Weathering Kit på några av minna byggen. Det är som du säkert vet små "puderboxar" med en liten applikator med en skummgummiplopp i ena änden och en pensel i andra. Jag använder mest skumgummibiten för att applicera vädringen med. Konsistensen är ganska fast och lite "oljig" så det är inget pigmentpulver det handlar om. Med applikatorn kan man "måla" vädringen på modellen och det fungerar väldigt bra. Jag brukar använda det till motorutblås på flygplan och till nedsmutsning på undersidan av flygplan. Man har god kontroll jämfört om man skulle göra samma sak med pensel och oljefärg t.ex, eller airbrush för den delen.
Ett tips är att försegla vädringen med klarlack, annars har man snart svarta/gråa/bruna fingrar om man hanterar modellen med händerna efter applicering.
De olika nyanserna kan användas till olika ändamål, sand-nyansen kan fungerar till tex bilar som kört på en grusväg och har grusiga däck. Möjligheterna är oändliga.
Hoppas jag har gett lite insikt i hur det fungerar.
//Marcus
Sen finns ju också "Tamiya Weathering stick" som jag inte använt, men som jag förstår är en penna som innehåller lite tjockare färg och kan ge effekter som lera, snö m.m. Kanske mest för dem som bygger pansar osv och behöver riktigt smutsiga fordon med textur på ytorna. Lär funka bra för leriga däck dock..

#1 Vad för klarlack använder du?
#3: Jag har provat några olika klarlacker i akryl. När det gäller högblank klarlack så tycker jag att Tamiyas lack fungerar bra, utspädd med X-20A så går den på fint. Jag undviker dock gärna airbrush för klarlack för det blir inte lika blankt som med pensel.
Jag har experimenterat med Johnsons golvpolish och nu verkar Johnsons ha fått rätt formel med sin Hårdglans. Den lägger jag på med en platt, mjuk pensel och den är lättflytande och jämnar ut sig perfekt över ytan, det finns inga penseldrag alls på ytan, mycket bra.
När det gäller mattlack så fungerar det mesta, förutom Model Masters som ger ett vitt pulverliknande lager ovanpå allt och ser "disigt" ut. Vallejos mattlack fungerar bra. Jag föredrar dock oftast en sidenmatt ytfinish och det finns ett par bra sätt att uppnå detta på. Det första sättet är att helt enkelt blåsa på Vallejo sidenmatt lack utspädd med X-20A thinner, fungerar mycket bra och ger en perfekt finish med airbrush. Andra alternativet är att ta lika delar Tamiya Flat Base och blanda med Tamiya Clear eller Johnsons hårdglans, fungerar fint.
Jag är inte så förtjust i Microscales klarlacker, de är tjocka och svåra att få bra flöde med, de har även en tendens att blocka i airbrushen. Jag har itne provat att pensla Microscale.
Så för att svara på din fråga så använder jag Johnsons hårdglans för högblank finish och sen en kombo av Johnsons/Tamiya flat base eller Vallejos sidenmatt lack.
#3: Just det, jag har testat Gunze Sangyo ClearCoat (högblank) på sprayburk, fungerar fint för större modeller och ger riktigt fin glans. I och med sprayburken så blåser det på bra och man får vara försiktig så att man inte lägger på för mycket.

#4: Håller inte riktigt med där MMs mattlack ger det intryck du skriver om när man lägger på den men när den har "torkat in" så blir den riktigt fin, kanske samma sak som MMs blanklack, den tar ju 2-3 dygn för att torka kanske samma sak med mattlacken. Mattlacken förefaller torr nästan direkt men behöver kanske den extra tiden för att bli bra. Tidigare har jag använt Gunzes mattlack som jag var riktigt nöjd med
Beträffande Microscale har jag bara prövat den halvblanka sidenmatta lacken som jag lagt på med pensel, den är tjock och har en tendens till klumpar så den gillar jag inte, har nu skaffat MMs sidenmatta får se hur den är.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#6: Min burk med MMs mattlack kan ha varit defekt, det har ju snackats en del om de äldre mattlackerna (de mjölkvita) som jag har för mig MM hade en del problem med. I mitt fall var det som att spruta kalk på modellen. Det är lite synd på en lövhögsmålad Viggen…

Sprutar ni på klarlacken på hela modellen eller?
#8: När det gäller mina flygplansbyggen så lägger jag högblank klarlack innan applicering av dekaler, detta för att undvika "silvring" av dekalernas genomskinliga bärarfilm. Efter dekalerna torkat förseglar jag dem med ett lager klarlack ytterligare. Ibland går jag bara över själva dekalerna och inte hela planet, det beror på hur stora och hur många dekaler planet har. Är det många så kan det vara enklare att lacka hela planet. Sen blir det vädring och sen avslutar jag med den ytfinish jag vill uppnå, vanligtvis ett lager med sidenmatt klarlack, ett eller två lager.
Det är så jag gör det. 

#8: Man är i princip tvungen att göra det, om du har en matt målad yta och brevid en yta som är målad med samma matta färg och sen blanklackad och mattlackad så har den en skiftning i kulören, så om man bara blanklackar där dekalerna skall sitta och sen mattlackar så blir det som stora fläckar på modellen, jag gjorde den missen på min Lysander. Lyckligtvis gick det att fixa genom att ge hela modellen ett lager blanklack efter att jag försökt mattlacka dekalområdena till samma kulör som dom olackade ytorna,

#7: Mysko det där, jag la på lacken med pensel och när jag kommit till andra ändan av planet så var det som om det var kalk i första ändan. Jag slutförde emellertid lackningen och undrade Skall det se ut så här? Modellen fick ligga över natten och på morgonen såg den mycket bättre ut, men inte bra. Men den blev mindre vit vartefter och nu ser den riktigt bra ut, inga spår efter "talkpudringen" direkt efter att man lackat den. MMs lackar tar tydligen tid på sig att torka ordentligt, blanklacken kändes inte riktigt klibbfri förrän efter 2-3 dygn
#11: Jag kan tänka mig att "kalk-effekten" minskar med penselmålning jämnfört med airbrush. I mitt fall kan jag ha haft för högt lufttryck som gjorde att lacken gick på torrt. Jag föredrar dock en mer förlåtande klarlack med större marginaler för fel.

Är gunze sangyo's eller microscales lack något att rekommendera?
Felix
Jag använder Microscales satinlack ibland och jag tycker den funkar utmärkt. Jag har spätt den med Tamiyas X20-thinner, vilket även det fungerat utmärkt.
/J

#13: Jag har tidigare använt Gunze mattlack och den var mycket bra, Microscale har jag bara använt satin-lacket och det gillade jag inte den var tjock med tendens till klumpbildning
#13 Jag har bara använt den i airbrush bör kanske tilläggas.
#15 Använder du airbrush eller pensel? Jag har aldrig haft några såna problem så jag blir lite nyfiken…

Jag har hittils aldrig airbrushat någon lack alls så den har gått på med pensel, det blev liksom små knoppar här och där, mycket störande
Ok… Det låter inte så roligt… Kanske funkar den bättre om man späder den lite? Tack för infon iaf.
/Jeppe