Klarlack
Hej svejs igen
Länge sedan mar var här inne
Men nu ska jag försöka att vara med lite oftare.
Har både flyttat och gift mig, så nästan allt är förändrat nu.
Till mitt ärende
är det någon som känner till egenskapen på denna lacktypen.
Någon som har prövat detta märket innan.
Vågar inte testa själv än. 
Nu blev det två stycken 
Stort Grattis "Tunnan"
Kul att se & höra från dig igen…

Hoppas nu bara att förändringarna är till det bättre också…
Är själv i samma fas som dig, men har inte hunnit gifta mig ännu…
Jag har inte testat det märket , men vi ska ha byggmöte i morgon här uppe i Uppsala. Så ska kolla om någon har någon erfarenhet om den. Men annars får du testa på någon skrotbit.
Välkommen tillbaks ! ! ! !
mvh / Janne W
Gift sig… Grattis är det minsta man kan säga.
Tja, och välkommen tillbaka! 
Grattis Tunnan! Välkommen tillbaka

Ett stort grattis Tunnan! Och mycket kul att du är tillbaka - du har varit saknad. 
Grattis!
Roger
tjena
Stort Grattis Tunnan
sani
www.bosnafly.n.nu

Kul att se dig tillbaka, Tunnan.
Hej, namne!
Jaså, tröttnat på att bara klappa hästar, hundar och katter? 
Glöm inte att komma på nästa bygglördag i IPMS Sydost.
Om du är snäll kan jag ta med någon kärra som du kan få prova din klarlack på. 
mvh, Janne
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

L&B är en gammal klassisk konstnärsmaterialtillverkare. Sedan många år tillbaka har konsortiet som kontrollerar dem riktat om deras sortiment o produkter mot massmarknaden. Man hittar alltså dem lite var o stans numera. Clas Ohlson, Panduro.
Jag har inte använt lacken du visar. Men gissningsvis är den åtminstone delvis kanske tänkt att kunna användas som tavelfernissa? I så fall kan jag nästan garantera att den för evigt kommer att vara lösbar med alkohol. Det är väl det enda du behöver tänka på. Gissningvis är det som vanligt nåt akryl-jox.
Generellt enda problemet med att blanda konstnärsprodukter o modellbygge brukar väl vara finishen. Modellbyggare har så stora krav på jämn finish. Det finns dock ingen anledning till att fernissan inte skulle gå på supertunt och ge en fin finish. Det kan den mycket väl göra. Enda sättet att få veta är väl att prova.
Hej & välkommen tillbaka, Tunnan!
/Stefan
PS Grattis & lyckönsningar 

hoppsan snabba ryck grattis!

Ah vad kul Tunnan, grattis! Och roligt att se dig här igen!
/Peter
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Tjena Tunnan! 
Kul att se att du är tillbaka på forumet! Välkommen!
Har använt mig av liknande fast från Panduro, funkar men jag vart inte helt övertygad…
Jag har penslat med dåligt resultat men det funkade bättre i sprutan. Späde med vanligt vatten ca 50/50. Det är svårt att få jämn blank yta med både pensel och spruta. Personligen tycker jag bättre om lösningsmedelsbaserad klarlack, ex i aerosol. Dock använder jag liknande vattenbaserad mattlack från Panduro med riktigt bra resultat!
Annars är väl LB ett gamalt konstnärsföretag. Vet att de har mycket vattenbaserade grejor i sortimentet. Jag testade att göra wash med deras akrylfärg på tub - gick åt h-vete…
Sen får väl man säga grattis!
//Marcus

#16 Ja, akrylfärg för konstnärsbruk kan ni lugnt strunta i. Alla serier som finns idag är avsiktligt gjorda för att ge struktureffekter. Rowney hade en gång i tiden en 'flow formula' men även den hade för mycket ytstruktur för modellbruk, för "kort" konsistens. Finns dessutom inte längre. Det som efterfrågas är tjock, tjockare, tjockast och väldigt kort konsistens.
Hejsan Tunnan! Kul att se dig tillbaka här!
Grattis till giftermålet!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Tack för alla fina ord mina byggvänner.
Blir lite rörd…

ja det har hänt mycke det senaste året kan man ju lugnt säga.
Tyvärr så har jag inte samma tid för bygget nu som förr men lite då och då blir det iaf.
Har byggt staket och hägn för hästarna.
Renoverat en dusch mm mm.
Jag ska själv testa klarlacken på någon skrothög som jag har liggandes här.
/Tunnan
Jag måste förstås också hänga med i Gratulations-kören! Kul att se dig här igen!
Har tyvärr ingen erfarenhet av den typen lack. Har bara använt "Ocean Lack" från Panduro.