Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: pansar
Läst 2372 ggr
Hogge38
0

1/48 M4 Sherman Early Production

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har just avslutat bygget av Tamiyas M4 Sherman. Det var en riktig "shake n' bake" Inget spacklande men lite slipande för att få kanonröret snyggt. Jag målade efter beskrivningen och valde medelhavscamot. Jag maskerade med häftmassa och Maskol. Banden målades med en blandning av XF-10 brun och X-10 gunmetal sedan la jag på wash och torrborstade med Humbrol silver. När allt torkat la jag på ett lager Pledge golvpolish. Tamiyas dekaler var som vanligt besvärliga och krävde en hel del Mr Softner för att sitta snyggt. Efter ytterligare ett lager Pledge la jag på HGW färdigblandade wash. När jag va nöjd avslutade jag med att torrborsta på lite olika nyanser från Tamiyas Weathering Master Set. Som avslutning la jag på ett lager Model Master mattlack.

StefanW
0

Tummen upp för ett snyggt bygge och en bra recension och välskrivet recept!

Stefan - Modellbyggare

IKV91
0

Hej!

Riktigt snyggt bygge!  Du har fått till kamoflaget riktigt bra.

Om jag förstår det rätt så användes detta kamolaget på/inför invasionen av Sicilien. Snyggaste sätet att måla en US army Sherman enligt min åsikt.

Det finns en liten detalj med ditt bygge. Utifrån vad jag ser på bilderna så ser det ut som om vagnen har T48 band. T48 bandplattans slityta består av gummi. 

Det finns säkert någon på detta forum som kan bekräfta eller avfärda mitt påstående. Hoppas bara att du inte tar illa vid dig för det är inte min avsikt.

Om man vill läsa mer om band till Sherman så kan jag rekommendera http://web.inter.nl.net/users/spoelstra/g104/track_vvss.htm

Du får gärna lägga upp fler bilder.

Roger

Desert-Erik
0

Roger har helt rätt, vagnen har sk "Rubber chevron" band.

Öken-Erik

Hogge38
0

Aj då!Skrikandes Jag får måla slitytan svart och torrborsta lite grått istället.

Hogge38
0

Jag hittade en bra bild här, så nu är det bara att börja måla.Glad

DevianArt

Azgaron
0

Tjusigt bygge Hogge!

Bra bild!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Hogge38
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag fixat banden. Jag blandade Vallejo svart med några droppar vitt och målade slitytorna. När det torkat borstade jag på Light Sand från Tamiya's weathering set A.

IKV91
0

Det blev bra!

Roger