Spill inte din Microsol i onödan!
Jag har suttit ett par kvällar nu och applicerat dekaler på min Hasegawa F4 Phantom. Jag använder Micro-Sol/Set som dekalvätska. Problemet är att dessa små flaskor har en tendens att lägga sig horisontalt på bordet med all vätska flytandes över dekalarket. Inte bra.
Så här är ett tips som motverkar detta. Ta en rulle av Tamiyas 40mm maskeringstejp och tryck ner flaskan i hålet! Passar som en handske och ger bra stabilitet!
tackar,synd att denna tips är 5 månader för gammal bara…gjorde det man inte ska göra
sani
www.bosnafly.n.nu

Funkar micro sol bra till airfix dekaler och maestro models dekaler. Ska nog skaffa micro sol snart sa det kan va bra att veta.
Felix
#1: Ja och det hemska är att när man vält omkull flaskan så är man så efterklok så och man bannar sig själv hårt! 
#2: Jag har aldrig haft problem med Microsol/Set till Airfix-modeller. Det fungerar till majoriteten av dekaler på marknaden. Skulle gissa att det fungerar utmärkt tillsammans med Maestros modeller också. Det finns ett par alternativ från Humbrol och Gunze Sangyo, men Microsol/set har alltid varit min nummer ett.

#2#4 Gamla Airfix dekaler (typ 20 år sedan) skall man använda set o sol väldigt sparsamt till, eller spä med vatten. De reagerade väldigt kraftigt, som jag minns det.
Ett tips angående Microsol. Köp 24% ättika och blanda 2/3 delar ättika och 1/3 del vatten.Då har du en egen microsol .
Lennart
#6: Bra tips, det ska provas! Det är en väldigt "organisk" hobby, med vinäger och golvpolish och allt annat vi har på våra byggen 

#6: Är inte det där receptet för Microset snarare än Microsol? har alltid tyckt att Microset påminner om ättika
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#8 Denna åsikt delar jag också… Microset luktar defitinitivt ättika.
Nu blev jag lite nyfiken… Nån som vet varför just ättika gör så att våra dekaler fäster bättre? Har vi någon kemist ibland oss?
Ni kan ju testa det gamla tricket med Ägget i flaskan!
Lägg ett rått ägg i 24 % ättika några timmar,ta sen en flaska och tryck försiktigt det igenom halsen på flaskan och låt torka.
Lennart
Lennart, funkar det!? Sheisse! Då kanske man kan göra samma sak med överviktiga? "Här älskling, ta du ett bad i vinäger en timme eller så.." 
Jag använder snappsglas till olika dylika ändamål, microsol, limflskor mm. Köpte ett gäng med kraftig/tung botten på loppis;de funkar kanonbra!
//Pentti