Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 1884 ggr
starhawk
0

Spackelmetoden

Hur var det nu med den här spackelmetoden, först tejpar man av området och applicerar spacklet, så långt är jag med och har gjort massor av gånger. Men sen kommer vi till det här med Topz som jag inte gjort förr. Man doppar alltså topzen i ex vis Remover (Gripens hushållserie) och jämnar ut spacklet? Skall man göra det direkt eller skall man låta spacklet torka lite först? skall man göra det före eller efter man tagit bort maskeringstejpen? En hel del frågor runt detta, kan nån som är van beskriva metoden utförligt?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Roca
0

Hej!

Jag brukar göra som du beskriver ovan, maskera runt området som ska spacklas, t.ex. en vingrot på ett flygplan, om jag känner mig duktig nog, annars maskerar jag inte och får stå ut med att spacklet sprids ut lite. Troligen så är det bättre om man maskerar.

Sen så brukar jag applicera spacklet, i mitt fall Tamiya putty, med en tandpetare. Sen doppa topz i remover, jag har någon slags nagellacks-remover. Det gör jag på direkten, om puttyn hinner torka funkar det inte nåt vidare för mig. Därför så brukar jag göra ett ställe i taget och inte spackla flera på en gång. Om det är en djup/bred skarv kan det hända att man får göra om proceduren igen.

Efter denna behandling är det viktigt med grundfärg över alltihop, särskilt om det rör sig om en "metallren" finish, annrs kan det synas skillnader i nyans mellan den omålade plasten och det spacklade området.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

starhawk
0

Vill gärna ha kläm på den här metoden inför Valkyrien, där kan man knappast spackla "normalt" eftersom skarvarna är nere i en kanal, och sen är det en hel del spacklande också, en annan byggare höll visst på i 8 timmar och slipade

StefanW
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om du t.ex. går till en butik som säljer konstnärsverktyg och tillbehör så har de något som kallas för "Whipe out tools", "Color sharper", "Clay sharper" som används av de som håller på med porslinsmålning m.fl. Det är som en pensel med en topp av gummi i olika former och hårdheter. Mycket användbara verktyg i olika sammanhang där man vill använda ett mjukt redskap för att applicera spackel och jämna till ytan. Om du använder samma teknik som du själv beskrev ovan, så kommer du att få mycket glädje av verktygen. Använder de själv både vid öppna och knepiga vinklar, det spar mycket tid att hamna "sanningen närmast" än att behöva slipa ner till rätt form. Se exempel på bilden nedan.

Stefan - Modellbyggare

starhawk
0

#3: Perfekt! det blir en tur till Kreatima, behöver ett skalpellskaft också, bör finnas där med, vilket förstås inte hindrar att jag duttar lite med topzmetoden också. Tackar så mycket för tipset Glad

Texxas
0

Roca lärde mig tidigare att använda spackel och nagellacksborttagare och jag är väldigt tacksam för det. Fungerar mycket bra och minskar eller eliminerar slipandet.

Dock har jag saknat något bra att applicera spackel med.

#3 Stefan, tack för tipset. Ska skaffa sådana där gummipenslar.

starhawk
0

#5: Jo dom där gummipenslarna borde fungera att anbringa flytspackel med också, har hittills använt en pensel men den blir ganska skitig

sponny
0

Jag vet att Lidl sålde sådana och vanliga penslar för ett litet tag sedan. Lyckades få tag på mina där, även om jag inte räknat ut vad jag ska ha dem till än.

starhawk
0

#7: Tja i mitt fall är inte problemet vad jag skall ha dom till, problemet har snarare varit om dom finns och var dom finns. Nu vet jag var dom finns och skall dit efter jobbet och förse mig dels med dom dels med lite annat smått och gott som jag hittade på deras hemsida

Roca
0

#3: Bra tips Stefan!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

starhawk
0

En träff av tre möjliga! var på Kreatima och letade gummipenslar letade som en galning efter storlek 1 som jag kom fram till var lagom, 2 och 0 fanns det gott om, vid fråga fick jag reda på att dom bara fanns i 0, 2, 4 osv. så jag försåg mig med två "snedavskurna" och en mejselformad "liten spackelspade", så över till punkt två på programmet, skalpellskaftet. Det visade sig (förstås) att nr 3 som var den jag skulle ha var tillfälligt slut Rynkar på näsan så där kammade jag noll. så vidare till punkt tre. Super Primer låter ju intressant, men vad innehöll den? Stod en massa om att den var i princip jättefarlig ytterst brandfarlig och iriterande, vad som iriterade mig var istället det faktum att det fanns ingen som helst innehållsförteckning eller något angivande av vilket lösningsmedel det var i den, och så fanns den bara i vit och grå, inte den eftertraktade svarta kulören. Får väl försöka övertala Wentzels att ta in Tamiyas svarta primer

peliasson7
0

Ursäkta en kanske dum fråga…

Eftersom jag har hållit uppe i 25 år och missat denna metod helt så låter detta väldigt intressant att begränsa spacklet och samtidigt forma det så nära målet som möjligt medans det är mjukt.

MEN jag förstår inte maskeringen riktigt, kan någon utveckla?

Maskerar man med tejp exakt vid fogen eller en bit utanför?

Om man maskerar med tejp, får man då inte en ful kant på spacklet mot tejpen, som blir svår att får bort?

Gummipenslar skall definitivt införskaffas!!!!

Tack för tipsen

Peter

---------------------------------------------------------------------------

Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid...

Mina bilder: http://eliasson.selfip.com/images/index.php?cat=9

Nuvarande projekt Scharnhorst 1:350

starhawk
0

#11: Man tejpar så nära som möjligt typ 2 mm från fogen, om det är möjligt. Anledningen är ju att begränsa spacklet på modellen, då blir det mindre att slipa sen. En ful kant? tja där kommer slipandet in man slipar tills man får en osynlig övergång när man sedan målar, så det är bara att slipa på. Men kan man undvika det mesta av slipandet så är det ju bra, det är där Topzen kommer in och även gummipenslarna

peliasson7
0

Ok, tack för svaret.

Jag var mer inne på att det är lättare att få en fin övergång från spackel till plast utan tejp, men tejpen skyddar ju andra detaljer från slipningen också, kom jag på sen.

Intressant…

Tack för svaret.

Peter

---------------------------------------------------------------------------

Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid...

Mina bilder: http://eliasson.selfip.com/images/index.php?cat=9

Nuvarande projekt Scharnhorst 1:350

starhawk
0

#13: Nja inte riktigt, tejpen tas bort före slipningen. Syftet är ju snarast att inte få spackel över hela modellen, med hjälp av tejpningen begränsar man den yta som skall spacklas och har samtidigt en yta där man kan "skuffa undan" överblivet spackel under spacklingens gång. Sedan när den gjort sitt jobb tar man bort den direkt efter spacklingen

starhawk
0

Nu har jag testat att spackla med gummipensel, det är ju så man vill gråta Gråter

Varför har jag inte gjort det här förut? varför? det här är ju hur lätt som helst! förvandlar det tråkiga, krångliga spacklandet till en lätt standardåtgärd, och att rengöra penseln sen! Man låter spacklet hårdna lite grann sen petar man bara till lite på det och det ramlar av penseln. Det är ju en stor sorg att man inte fått reda på det här förr

StefanW
0

….bättre sent än aldrig! Flört Det var roligt att höra att tipset blev till belåtenhet.

Stefan - Modellbyggare

bosnafly
0

gummi pensel  måste jag köpa,kanonbra tråd

sani

www.bosnafly.n.nu

starhawk
0

#17: Blir nog flera för mig, jag ska ju ändå dit och köpa skalpellskaft när rätt storlek kommer in

Texxas
0

Har varit i två hobbyaffärer men inte hittat några gummipenslar.

Får fortsätta letandet, måste ha till nästa modell ska spacklas.

starhawk
0

#19: Dom finns inte i hobbybutikerna, gå till en affär som säljer konstnärsprodukter, hittar du ingen butik i närheten kan du handla på nätet, pröva med ex.vis Kreatima eller Matton, dom har

StefanW
0

Hmm, bor man i Houston, USA så borde det finnas där i någon affär som säljer material till porslinsmålning och krukmakare/konstnärer som modelerar med lera bl.a.

Stefan - Modellbyggare

starhawk
0

#21: Hoppsan! tänkte inte på att Texxas de facto bodde i Texas Kreatima och Matton är ju svenska företag (om dom inte är internationella) så det är väl inte första valet hoppas du hittar nån bra konstnärsbutik Texxas!

widen76
0

De där gummipenslarna har man sett ett flertal gånger och funderat på om de kan användas till något lämpligt. Kul att se att de fungerar för spackling. Tack för tipset Stefan, ska inhandlas genast!

Modellfreak
0

Hörde om någon som använde tip-ex, är det värt att testa tro?

starhawk
0

#24: Hörde att det var den gamla lösningsmedelbaserade Tipp-Ex det gällde, den nya miljövänliga var visst inget vidare

ElLobo
0

#24 och #25: Fungerar till mindre skavanker. Och som sagt, inte den miljövänliga typen (precis som med allt annat miljövänligt).

linusorn
0

Har precis använt milli-put för första gången. Det var verkligen en fröjd att jobba med! Forma med vatten och inget slipa. Kan inte bli bättre!

starhawk
0

#26: (precis som med allt annat miljövänligt)

Så sant så sant!

widen76
0

#27: Milliput är riktigt trevligt! Dock får man vara noga med att få "ner" fogen ordentligt för spacklet härdar till betong och är jobbigt att slipa då. Men vattenbehandlingen är underbar!