Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpansar
Läst 5103 ggr
PAK43
0

Per bygger Elefant

I höstas kom jag över Dragons Elefant i 1/35 och började glatt med den. Sen stannade det till i januari när jag köpte ATAKs zimmerit. Sen stannade det igen till förra veckan då jag var sjuk och hemma och byggde som en tok när jag börjat komma på fötter. Resultatet så länge är som följer:

Jag fick inte zimmeriten att hänga ihop riktigt i hörnen, så fick nån idé om att vagnen skulle bakat sönder nåt och skrapat bort zimmeriten av den och andra orsaker (frostspräningar, hungrig besättning?). Jag roade mig också med att försöka göra en trasig skärm. Antennen är gjord av borsthår. Nu återstår att fixa till zimmeriten med lite spackel, hänga på allt jag glömt och BANDEN som jag inte riktigt orkat tänka ut hur jag ska bygga ihop dom, men men, det löser sig.

PonCar
0

En riktig tungviktare! Spännande bygge!!

Greenhorn
0

Spännande projekt! Glad

Friulmodel har annars mycket fina band till denna modellen om du inte vill bygga Dragons pillriga magic tracks.

starhawk
0

För tyska vagnar som oftast har ett rejält häng är det bästa att köra med Frulle-band, dom lägger sig naturligt som dom ska

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

PAK43
0

Mm, jag kanske skulle skaffa såna. Fick byggsatsen så billigt så det skulle kunna motiveras i budgeten för den :)

PAK43
0

Nu har jag skaffat frulleband. Ser väldans fina ut, men om man läser bifogade beskrivningen och tar sig igenom den något sunkiga engelska så verkar det ju inte sådär väldigt enkelt. Jag kan dock inte se något behov av at renskrapa från gjutskägg då jag inte ser varken något sånt eller något märke efter gjutstammen. Jag kan heller inte se att hålen skulle behöva borras upp…

Har någon något tips att tänka på vid hopsättningen av banden? Hur lång trådbit ska man ha t ex?

Denna kommentar har tagits bort.
denstore
0

Jag förklipper aldrig trådarna. Ibland blir det helt enkelt så att de inte går att få hela vägen in, och då är det ju bara irriterande med de där millimetrarna som sticker ut.

När du fått trådbiten dit du bill, lås den med lite superlim eller epoxi. Annars kommer de att vandra ut med jämna mellanrum….

[Orso]
0

Jag har slutat använda tråden som är med. Jag tycker att den är för mjuk. Istället rätar jag ut häftor till vanliga häftapparater.

Exelon
0

Finns styvaretråd om du tycker den är för mjuk. Du måste ha bra tålamod Orso om du ska sitta och böja dom raka.Skrattande

denstore
0

Jag har hört att insektsnålar ska funka riktigt bra. Beror ju iofs hur breda länkar man har.

PAK43
0

Tack för tipsen!

Azgaron
0

Ser bra ut så långt!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

starhawk
0

Som jag kommer ihåg så klämmer man in en änden på häftklammer sen skjuter man in den, det blir därmed ett lås så man slipper limma

Eller har jag missuppfattat det? skall kolla på tutorialen igen.

starhawk
0

Kollat! jo man klämmer in ena änden men tydligen behöver dom limmas dom också

PAK43
0

Efter mycket rensande av små små hål i små små bandlänkar och tillklippande av ståltråd har jag nu lyckats slutföra det ena bandet. Glaset halvfullt eller nåt. Det blir dock jäkligt snyggt, även om aktiviteten är något enformig :)

Möjligen borde jag ta bort nån länk och strama upp det, men vagnen ska få vinterkamo och vara en av dom som försvarade Varglyan i slutet av -44 så man kan ju dra nån vals om att underhållet pga den rådande situationen var något eftersatt.

PAK43
0

Haha, ja jävlar.. Nu upptäckte jag att det var olika sorters länkar i dom två påsarna. Vad fint att intstruktionerna sa att det var två påsar för att det var olika länkar för olika sidor av vagnen. Dock så har länkarna i den andra påsen inga styrtänder, så det måste ju vara meningen att det ska vara varannan.. Tjoho! Undrar hur man gör nu. Hur löser man upp epoxy? :P

Exelon
0

Ajdå. Då har du skaffat dej problem, varför använt epoxy till det? Använder Gator glue det räcker gott att "låsa" sprinten och enkelt att få bort om man gjort fel/för många länkar. Har du klippt av sprintarna med?  Annars får du prova med att lägga dom i något lösningsmedel. Tänkte ifall etylacetat ger sig på epoxi eller om vitmetalen blir lidande.

Joppo
0

#16 Den där fällan har jag också gått  iObestämd… Samma sak hände till min KV-1:a… Jag löste det genom att köpa en ny sats med bandlänkar Flört

Hoppas det löser sig med epoxyn… Du kanske får bandlänkarna vädrade på köpet om du använder nåt dunderlösningsmedel?

/J

PAK43
0

Jag ska testa lite olika giftiga saker. Det gick att dra ut alla för långa sprintar med pincett, så kanske kan få ihop ett band iaf, så får det andra vara plast. Nåja, då vet jag att inte lita på ungerska instruktioner i fortsättningen iaf :)

ElLobo
0

#16: Jag har för mig att det fanns något tips i en annan tråd. Jag ska leta lite och se om jag hittar den.

ElLobo
0

Jag hittar inte den tråden men värme (varmluftpistol) ska fungera. Då mjuknar epoxylimmet och du kan pilla bort det.

starhawk
0

#16: Jo det är lite lurigt det där, jag har en sats med länkar till KV-1 där är det en påse med länkar med tänder och en påse med länkar som saknar tänder men det står tydligt på framsidan att det är 90 länkar med "horn" och 90 länkar utan horn, sen får man räkna ut själv hur det skall passas ihop. Den medföljande lappen är så allmänn att den inte hjälper ett enda dugg. Och ändå köper vi dem, varför? Ja det är bara att konstatera att Frulleband är bland dom bästa på marknaden och dom ger ett naturligt häng rent automatiskt

johannespanzer
0

#16 Ajaj, det där lät mer än lovligt trist. Jag tackar för varningen och hoppas det ordnar sig.

Nät med värme verkar ju lovande? Kanske kan du ha ner banden i kokande vatten (som inte längre är på plattan) för att få någon slags differans mellan tennet(?)/epoxyn/ståltråden så epoxyn släpper? Får ju absolut inte bli så varmt att tennet skadas.

Annars höll jag nästan på att glömma att den ser superbrutal ut! Skrattande

PAK43
0

Efter nån timmes tålmodigt pillande har jag nu kommit fram till följande resultat. Tack och lov har jag nog slarvat lite med blandandet av epoxyt så det var lite gummiaktigt och gick att karva bort med kniv. En bra sak med frulleband är ju att man får många hobbytimmar för pengarna :P

Så nu är det påt igen! Det var 5 länkar jag inte fick isär, men det var några extra i paketet så nu ska jag hitta på nåt annat sätt att göra bort mig :)

starhawk
0

När jag limmar band tänker jag uteslutande använda mig av Gator Glue, då slipper man blanda små pluttar av Epoxy och om man limmar fel är det bara att ta isär. Om jag tänker använda tråden till frullebanden eller häftklammer? bra fråga, jag vet inte eftersom jag inte prövat dom båda metoderna, nån som har erfarenhet av båda metoderna och är villig att dela med sig?

Joppo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#25 Jag har använt den medföljande tråden till mina frullisar och det har fungerat utan problem.

Till nästa set av band tänkte jag dock nvända avklippta knappnålar. Jag gjorde ett snabbt test nu ikväll och detta fungerade finfint. Nålhuvudet är kanske i största laget, men borde inte vara nåt större problem att hitta några mindre.

/J

starhawk
0

#26: Om du ser till att nålhuvudet är inåt så får du ju "autentiska ryska band" dom har ju den där spiken som drivs in i banden av en påsvetsad metallbit alldeles före drivhjulet vilket leder till det där gnisslande ljudet som man kan identifiera ryska vagnar på, långt innan man ser dom

IKV91
0

Hej!

Intressant bygge! Måste bygga en sådan någongång i framöver.

Jag lider med dig kring dina problem med banden.

Jag kanske är den ända som inte har upptäckt att vagnen har drivhjul fram och bak? Måste ha varit en mindre lyckad konstruktion då ingen annan har tagit efter.

Roger

starhawk
0

#28: Nja den är lite speciell, den har förbränningsmotorer som driver generatorer sen sitter det elmotorer på drivhjulen detta verkar vid första påseende onödigt krångligt men den fanns en tanke bakom det hela. Chassit är ju ursrungligen avsett för Porsches Tiger-stridsvagn och han insåg att det skulle bli problem med att ta sig över floder, det fanns inte alltid tillräckligt starka broar så idén var att en vagn parkerade på stranden med motorerna igång sen drog man en elkabel till nästa vagn som gjordes vattentät och tog sig över via flodbotten till andra sidan. när den väl kommit upp på andra sidan startade den motorerna och dom bytte roller så att den första vagnen kunde kommma över

IKV91
0

#29 Ahh samma system som SEP och Diesellok om jag inte misstar mig.

Roger

Joppo
0

#27 Där ser man :) Det passar ju alldeles utmärkt eftersom jag ska knåpa ihop ett par JSU-152-band… Tack för infon.

/J

PAK43
0

Jo, man kan väl säga att Porsche var väldigt långt före sin tid, lite för långt, eftersom man inte hade tillverkningsprocesser som var tillräckligt bra för att göra ett tillförlitligt bensin-elektriskt system. Vagnarna gick sönder med täta mellanrum (vilket iofs gällde alla tunga tyska vagnar, så egentligen inget konstigt med det:P). Reservdelar var svåra att få tag på eftersom det var den enda vagnen med konstruktionen, samt att bara 80 chassin byggdes. Den gick inte att framföra i högre hastighet än 18km/h heller och bensinförbrukningen mättes i tiotals liter per km.

Diesel-elektriska system är ju poppis i tåg idag för att elmotorer har maximalt vrid redan från start, vilket ju inte är någon dum idé när det gäller stridsvagnar eftersom man slipper bygga en växellåda som ska tåla misshandeln.

Vagnen lär väl ha varit både älskad och hatad, älskad för att den hade enormt mycket pansar och den bästa kanonen som sattes på stridsvagnar under VV2, hatad för att den brakade ihop titt som tätt och drack bensin som ett helt öltält dricker öl på oktoberfesten.

Några vagnar överlevde t o m till slutstriderna i Berlin.

[Hayabusa]
0

#32 Nej, någon lyckad konstruktion var det sannolikt inte. Jag uppfattar det som så, att Ferdinand/Elefant var en "restprodukt" från Porsches & Henschel und Söhnes "Tigertävling". Henschel vann ju den tävlingen, men Porsche gavs en slags "2:a-chansen". Själva grundkonstruktionen på chassit fanns ju färdigt, så varför skrota det helt?

Läste en siffra på totalt 93 st. tillverkade Ferdinand/Elefant, där tre av dessa var bärgningsvagnar. Om det stämmer vet jag inte.

Systemet med att kombinera Otto-motorer med elektriska motorer känns lite luddigt beskrivet. Verkar som att det ändrades fram och tillbaka under resans gång. Åtminstone om man ska tro det som står att läsa på t ex "Achtung Panzer". Inte så konstigt, kanske…med så få tillverkade vagnar så lämnade den knappt prototypstadiet.

/Stefan

starhawk
0

#32: Det finns ju ytterligare ett skäl till att Diesel-elektriska system funkar bra, dieseln fungerar bäst och ger lägst bränsleförbrukning om den får veva på med samma belastning och varvtal och det passar ju generatorn bra ockå!

Exelon
0

Dieselmotorer ger maximalt vrid vid låga varv och som bensinmotorer måste varva mer för att få =låg bränsleförbrukning. Att den mår bäst av samma varv är inte helt sant då den går lika bra från 100 varv till 3000 varv (brukar vara maxvarvet) utan det är att den har få slitage delar(gäller ej dagens modernabilar) och då kan dom stå och tuffa i samma varv. En bensinmotor mår däremot bra av varierande varv. Och håller motorn tempen så mår dom bäst av att stå och gå(alla gamla 190mb´ar). Våra truckar går ca 42tusen timmar då dom blir utbytta och under den tiden så byter vi kanske en turbo, och det är 0 till max varv dagarna i ända.

PAK43
0

Now featuring band! Efter missen och omgörningen har jag nu (eller för några dagar sen) orkat göra om och göra rätt. Tur att man är utrustad med tålamod.

Nu väntar jag på en laddning mörkgult eftersom min mörkgula dumt nog torkat ihop och jag dumt nog inte köpte på Open och det dumt nog verkar ha tagit slut för alla handlare som var på Open. Tajming!

TommiN
0

det var ju…dumt…Flört,snygg Elefant.

PAK43
0

Till slut; det mörkgula anlände med posten häromveckan. Jag har sedan dess lagt ner tanken på vintercamo, hårspraysmetoden kändes lite för övermäktig än så länge. Hursomhelst, jag var på Stellan Englunds airbrush-intro-kurs i Uppsala för några veckor sen och Blev Upplyst, eller fick i alla fall en hel del tips och inspiration och grejs och som tur var hittade jag en gammal avdankad byggare som sålde en nästan ny airbrush till mig dessutom, så jag kan numera skryta med att jag minsann också har en Evolution. Gudars vilken skillnad mot biltemas badger-kopia måste jag också få inflika.

Efter att ha sprayat säkert en hel burk tamiya-färg på hushållspapper, kartong, skrotmodeller och annat fick jag lägga ner tanken på ajax som lösningsmedel, det torkar för fort för att vara hela pålitligt om man inte ska blåsa på hela tiden. Efter ett mycket kort och misslyckat försök med kranvatten så blev det T-Röd som lösningsmedel och det funkar riktigt bra om man är noggrann med blandandet (har jag också lärt mig efter viss frustration).

Hursomhelst, ett par bilder: (Rödsticket orkade jag inte korrigera, jag har precis skaffat en ny kamera ocskå, men är lite för lat ikväll för att orka fippla.)

Exelon
0

Ser riktigt bra ut!

På med ett par vändor med filter så jämnas färgerna ut och även det mörkare bruna . Rekommenderar Mig´s filterset till tyskpansar. Perfekt till akrylfärg. Skrattande

[Henke29]
0

Ser mycket bra ut Skrattande

Joppo
0

Snyggt!

[Hayabusa]
0

Ser väldigt bra ut. Tamiya har en egen förtunning till sina akrylfärger som funkar bra. Består till stora delar av Isopropanol (alkhol), skulle jag tro. Fungerar även till Gunzes akryfärger (och vice versa).

Ajax fungerar jättebra till både Tamiya och Gunzes akrylfärger - som rengöring. Ajax får dessa akrylfärger att formligen explodera (nåja…) och vill man ta bort gammal färg, så är det inget problem. Som förtunning skulle jag nog akta mig. Varför chansa?

När vi ändå är inne på Ajax…många av oss har de färdiga modellerna i vitrinskåp eller liknande. Putsa INTE glasen med Ajax! Risken för stänk = fördärvad målning är överhängande.

Nu pratar jag enbart airbrushing, vid penselmålning med akrylfärger finns andra trix att ta till. Sorry, det blev en lätt trådkapning men ville spinna vidare på temat med färg etc.

/Stefan

GeeKen
0

Förbaskat snyggt!

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

IKV91
0

Instämmer med övriga! Mycket snyggt!

Roger

BjarneS
0

Instämmer också. Ta gärna med den på nästa byggmöte så vi får titta närmare på den.

Bjarne

PAK43
0

När jag surfade för ett annat bygge stötte jag på nåt som kallas Blacken-it som är en massa gosiga ihopblandade vätskor som används för att få metall att se gammal ut. Jag beställde för att testa och det gick väl sådär, resultatet kan beskådas här:

Det ser bättre ut än i verkligheten, men det är ju trevligt. Fördelar är att det går väldigt fort, själva processen tar ca 5 minuter. Men man måste förbereda med ättiksbad och vätskan är tämligen giftig (mest pga metanol misstänker jag) så en massa tvättande och diskande och grejsande krävs. Man behöver dessutom två omgångar för att få det att bli svart, första vändan blir det brunt. Det stora problemet är priset som är 140kr/flaska och en flaska räcker knappast till mer än två band i skala 1/35. Vätskan är förbrukad efter användningen. Det är knappast värt det. Det finns ett litet företag i USA som har nåt liknande som går att återanvända (Black4Track heter deras vätska). Jag ska försöka lägga vantarna på en flaska sånt och prova med det istället.

PAK43
0

Klar!

Efter en total ommålning av allt då jag dabbade mig med klarlackerandet och massakrerade allt med vädringen. Gör om gör rätt, denna gång applicerade jag klarlacken med pensel för att den verkligen skulle täcka. Gubben gjorde jag på ca 45 min för att det ska ju finnas åtminstone en gubbe, men inget direkt jättekonstverk. Gräsmattan köpte jag från ministuff som säljer färdiga gräsmattor och jag är rätt nöjd med den, förutom appliceringen på blomfatet… eh, basplattan, då det blir rätt synliga kanter runt om, får fundera på hur man löser det.

Joppo
0

Tjusigt!

IKV91
0

Snyggt bygge

Roger

[Timtso]
0

schyst!

WilcoX
0

Vilken skönhet !

sponny
0

"appliceringen på blomfatet… eh, basplattan,"

Skrattande Kasta inget, allt kan användas vid ett modellbygge.

Hur som helst ett riktigt snyggt bygge!