Nybörjare letar färg?
Efter att hållit upp med modellbyggande i nästan 16 år. Fick jag en nytändning häromdagen. Har köpt mig en Lancaster modell men nu till färgerna. Jag tänkte penselmåla men undrar vilken lämplig/bra sida som jag kan beställa ifrån?
Och vad mer än färg tycker ni att jag ska inhandla klarlack etc?
MVH
Micke

Hej, och mycket välkommen till sajten!
När det gäller färger och allt annat som man kan behöva, så är det många gånger smidigast att besöka en lokal hobbyhandlare, om det nu finns någon i närheten. Annars är det väl enklast att börja beställa av handlare som har nätbutiker. Ett stort antal av dessa nätbutiker hittar du bland våra länkar.
Många tips på vad man kan behöva och andra tips hittar du i Bra-att-ha-trådar. Och kom ihåg att aktivera ditt medlemskonto.
Fyller du sedan i uppgifter som ort och annat så kan du få ännu mer hjälp med saker du undrar över.

Generellt kan man väl säga att enamelfärger är bättre om man skall penselmåla, akryl-speciellt dom ljusare kulörerna är lite besvärliga att måla
Klarlack behöver man definitivt, dekaler fungerar väldigt bra på klarlack, väldigt liten risk för "silvring". Och det leder till att man väl behöver både mattlack och halvblank "satin" lack beroende på vilken slutfinish modellen skall ha, en Lancaster skall ju ha matt finish
Någon lämplig sida att handla från har jag inte, jag köper det mesta av min färg över disk, det enda lite större köpet över nätet av färg var från White Ensign Models men deras hemsida var lite svårnavigerad
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Den traditionell gången är alltså att man efter målning med matt färg, lackar modellen med ett lager blank klarlack, så tunt som möjligt. Och lägger dekalerna ovan på. Och sen igen, återställer den matta finishen med matt klarlack.

#3: Helt riktigt! låter lite knasigt men det är den gången som funkar bäst, så om ursprungsfärgen är blank eller matt har i de flesta fall ingen betydelse. Men snåla inte på blanklacken, jag tror knappast att det är någon risk att dekalerna så att säga "flyger" ovanför modellen om man lackat flödigt, det gäller ju att få en blank slät yta. Och lacka allt, det blir en viss skiftning i kulören på en matt-målad yta och en matt-målad yta som blanklackats och mattlackats och den syns

Höll på att glömma, du kan behöva en bra dekalvätska också, en del dekaler är nästan "pansarplåt" och dom behöver definitivt mjukas upp så att dom lägger sig snällt och fint över konturerna på modellen. Men pass på också, vissa dekaler tål inte dekalvätska har jag hört. Själv har jag iofs inte stött på några dekaler som inte tål dekalvätska. Använder man dekalvätska så kan man få dekaler som även lägger sig snällt över tvättbrädorna på SR-71 Blackbirds vingar