Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettdiorama
Läst 2177 ggr
Joppo
0

Joppos överambitiösa dio!

Hej!

Jag ligger i planeringsstadiet för min nya superdio som ska utspela sig 1941 i Ryssland under Operation Barbarossa. Dock känner jag mig lite villrådigt inför hur jag skall lägga upp det hela… Jag har skapat en snabb 3D-skiss som ni kan kika på här: Dio_v01

Jag skulle vilja ha lite feedback på vad ni tycker om idé, komposition och originalitet… Och var inte rädda för att säga vad ni tycker… Jag vet att alla är väldigt snälla på detta forum, men försök att bortse från detta och bara fläska på med kritik och idéer Cool

Om jag blir nöjd med det hela har jag funderingar på att tävla med det så det vore speciellt kul att få lite kritik av er som har erfarenhet av att bedöma tävlingar… Jag tror jag läst att bla den store har gjort detta?

Hursomhelst vill jag tacka på och tacka er alla för ett mycket inspirerande forum!

Mvh Joppo

AlliN
0

ska bli kul att se

leo-
0

Ser inte så dumt ut

hur skapade du bilden???

Fisken33
0

#0 Hmm det jag vart intresserad av också är vad du har andvänt för program att göra dio upplägget i?

Ser bra ut annars, kommer nog bli en del job med den där kyrkan.

Joppo
0

Tack för feedbacken!

Jag använde 3D-programmet Maya… Ganska smidigt för att få en överblick innan man börjar bygga… Programmet är väldigt bra men ganska krångligt att lära sig…

Om någon av er är intresserad av att kunna göra nåt liknande skulle jag rekommendera programmen Vue d esprit eller Bryce 3D… De är betydligt enklare, och skulle passa utmärkt för detta ändamål… Vue användes bla till de datoranimerade effekterna i Pirates of the Carribbean…

Mvh Joppo

Azgaron
0

Bryce har jag jobbat med en del för länge sen! Rätt kul progam och relativt enkelt att göra snygga landskap i!

Det här trumsetet har jag gjort för ett par år sen!

Trumset i Bryce

Blev rätt ok med tanke på att programmet främst är avsett till landskap!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Joppo
0

Hehe… Nostalgi… Jo… Bryce är kul… Har också några såna där bilder liggande nånstans :) Tjusigt trumset btw :)

[Henke29]
0

Ja de där såg bra ut Joppo Skrattande
Man får nog testa det där programmet och leka lite me det framöver..

Henke

GeeKen
0

Det ser riktigt spännande ut. Kul att du jobbar med digitala skisser.

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Azgaron
0

#6 Tack Joppo!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

[Tunnan]
0

Det här verkar mycke lovande Joppo

Kul program att hålla på med verkar det som…måste testa nån gångGlad

johannespanzer
0

Lite kritik då! På med evil-solglasögon! Cool

Bottenplattan är för avlång. Allt ar uppställt vinkelrätt mot plattans vinklar, lite stelt.

Tryck ihop allt ytterligare och kanske kapa bort diket till vänster där. Annars tycks mig iden superfin, väldigt trevlig kyrka (eller vad det är).

Lycka till med "Assault on KV1" Skrattande

Joppo
0

Tack allihopa…

#11 Mmm… Det har du nog en poäng i… Det borde gå att "komprimera" ner scenen lite… Diket till vänster tillför ju faktsikt inte så mycket till själva historien… Jag kanske ska testa och snedställa hela scenen? Så kanske det blir lite mer spännande rent kompositionsmässigt… Får testa att bygga om det hela på Måndag… Har 3D-scenen på min jobbdator… Tack för kritiken Skrattande

Och ja det är en kyrka… Fast ingen KV-1 utan en KV-2Flört

johannespanzer
0

attans, inge bra på rysstankar! Glad

Inga problem, bara roligt.

Det finns gott om potential här, jag har alltid byggt först och monterat på platta senare, men man gör ju lite funderingar i huvudet och så. När jag har grejerna i handen är det lättare att möblera om, men antar att är man "haj" och van vid 3D verktyg kan det vara lika fint det.

Nåt som däremot är mycket bra är tankens extrema höjd, kopplat till kyrkans superhöjd. Blir ett mycket högt diorama och maffigt diorama. Jag skulle nog börja med själva kyrkan och se hur det tar sig därifrån.

ProMod
0

Dioramat ser ut att kunna bli riktigt trevligt…

Kämpa på…

Ska bli kul att se det färdigt…

pryzze
0

Ser jäkligt bra ut.

Kanske att kyrkan blir för stor i förhållande till resten av diot.

//Pryzze

johannespanzer
0

Hur går det med kyrkan? Skrattande Håller på med lite läsning i gammeltrådarna.

Detta skulle jag vilja se klart. Men jag fårstår att det är ett gigantiskt jobb!

Det ha iallafall inspirerat mig. Jag håller på med ett kyrktak eller liknande nu. Vad är det för knepigt hus egentligen? var hittade du orginalbilden Joppo?

Joppo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hehe… Vad är det för gammalt jox du drar upp till ytan?

Tyvärr måste jag göra dig besviken Johan Skäms Detta projekt är för evigt nerlagt… Jag kom ganska långt men tröttnade helt enkelt. Det var blev precis jag skrev i titeln lite överambitiöst Glad. Men det är ju kul att du blev inspirerad iaf…

Själva byggnaden är en rysk kyrka. Det finns en rysk ö som heter Kizhi Island som är som ett gigantiskt museum med massor av gamla kyrkor och andra träbyggnader. Kolla denna länk. Om du klickar på byggnaderna på kartan till höger se lite olika varianter… Bland annat står den gigantiska The Church of the Transfiguration of Our Saviour  som du kan se på bilden jag bifogat.

Mvh Jesper

Fanders
0

Hehe ja ambitiöst är ordet :D

berfrund
0

#17 intressant sida fick en del tips och idéer från den till de hus jag ska bygga eller införskaffa till mitt spel bord.

johannespanzer
0

Mycket spännande hus. Tack och bock för länken och inspirationen Joppo / Jesper!

Hulo
0

För att hoppa tillbaks lite i tråden:

Jag kan rekomendera googles 3D program sketchup.

Ett program som är förhållandevis lätt att lära sig och använda. Det finns många bra tutorial-videos på hemsidan och programmet är gratis att ladda ner.

Länk:

http://sketchup.google.com/

denstore
0

Hmmh, har missat den här tråden.

Det diskuterades domarperspektiv, så jag kan väl tillföra ett par saker, bara för att det är värt att tänka på, även om projektet är nedlagt.

Det som skiljer diorama från övriga byggen när det gäller bedömning, är ju "Idé och komposition". Det betyder alltså att man bedömer om byggaren har lyckats förmedla sin idé, och ifall han har utnyttjat och tänkt igenom komposition. Det betyder alltså inte att att man bedömer huruvida dioramat har rätt form eller inte. Det nämnes i tråden att dioramat är för långt. Det hade det inte behövt vara. Det beror ju på vad som "händer". Vill man förmedla en bild av avstånd, så görs ju detta bäst genom just avstånd. Alla dioraman måste inte vara små runda plattor ställda på pedistal, som har varit lite på modet senare år. Anledningen till deras populäritet är nog snarare att det är lättare att undvika döda och meningslösa ytor.

Så idén som bedöms ska vara enkel, eller i alla fall möjlig att förstå. Självklart kan idén vara komplex också, men då måste den vara väldigt bra förmedlad. I temaklasser handlar det kanske mest att visa att man har hållit sig till temat. Dock så är det kanske pluspoäng om man har tolkat temat på ett unikt med fungerande sätt. Om vi pratar om diorama, så är det kanske att folk som tittar på det, ska förstå vad som händer, om nu något händer. Och att det finns någon form av logik i det. Förstår man som domare ingenting, och allt ser konstigt ut, så är det risk att det betyget blir lidande. Kompositionen går ju oftast hand i hand med idén. Utspelas en handling, så handlar det ju om att figurerna eller fordonen "agerar" på ett vettigt sätt med varandra. Om man har fem figurer som smyger fram genom ett skogsparti, med låga ställningar, så blir det helt enkelt konstigt om den sjätte i ledet spelar saxofon i galauniform. Ifall det är vinter och fem figurer står och huttrar framför elden med halsdukar och vantar, så blir det märkligt om en sjätte samtidigt har t-shirt och bermudashorts. Likadant kan det vara bra att tänka på att man ska försöka ställa figurer som de kan tänkas stå i verkligheten. Oftast har man en "personlig" zon. Tätare än så bör de inte stå. Likadant så ska man kanske inte sprida ut folk och grejer med jämna avstånd, då folk oftast agerar i grupper, och det mest är i fruktodlingar träd växer i snörräta rader. Det finns ordning och kaos i våra riktiga liv, och så bör dioraman också vara. Dock så är det självklart så att man helst ska försöka rikta fokus på vissa saker, och då kanske man inte ska superdetaljera varenda liten mikrometer. Sånt kan t.o.m. dra uppmärksamheten ifrån idén. Likadant så får man inte bara ha fokus på en sak. Har man t.ex. två fordon i dioramat, så kan det se det dumt ut om det ena är superdetaljerat, och det andra är rakt ur lådan.

Det mesta sånt här handlar om rent bondförnuft. Bygg vad som känns rätt, men tipset är nog att försöka undvika för stora dioraman, där storleken inte har en funktion i sig själv.

Joppo
0

#21 Sketchup har jag aldrig provat, men det verkar soft :) För att göra enkla visualiseringar verkar det mycket smidigt.

#22 Tack Magnus för ditt utförliga svar. Du belyser en hel del viktiga saker som man bör ta i beaktning när man ska göra ett dio.Jag har börjat fundera på ett nytt dio som jag ska göra, och då är det bra att ha det du skriver i bakhuvudet.

En sak som jag skulle vilja lägga till angående storleken på diot, är ett mindre dio löper en större chans att bli färdigbyggt. Såhär i efterhand var det nog lite väl ambitiöst att som mitt andra dio bygga ett gigantiskt schabrak innehållande en kyrka, 10 figurer, en tank och massor med mark:).

Det hade säkert kunnat bli ett maffigt dio, men efter att ha timrat kyrka i en och en halv månad orkade jag helt enkelt inte mer…

/Jeppe

denstore
0

Din reflektion angående svårigheten med att färdigställa stora dioraman är nog helt korrekt. Vissa av oss blir ju inte ens färdiga med små….