Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 501 ggr
Eagle
0

Sitter i klistret...

Hej!

Är det någon begåvad person som har tips på lämpliga tillvägagångssätt när det gäller att limma sina modeller. Det händer mig alldeles för ofta, trots att jag bara använder ytterst lite lim, att jag lyckas kladda ner snyggt målade ytor och till och med får färgen att fläckvis försvinna! Sedan är det bara att måla över – oftast med pensel och då känns det som det ursprungliga airbruschandet är förgäves. Dessutom har jag ibland problem med att få vissa delar att sitta fast ordentligt…
Hur gör ni? Några bra tips?

pebben
0

då jag själv sätter mej i klistret gång på gång vet jag inte om jag är rätt person att svara på din fråga men mitt tips är att du limmar ihop modellen så mycket du kan innan du målar limmet löser ju upp färgen så det blir ofta lite knivigt. vad annvänder du för lim? med delar som inte vill sitta fast så när jag ledsnat på att limma dit dom tar jag super lim!

//pebben

StefanW
0

Jag använder många olika typer av lim, det är helt beroende på vad som skall sammanfogas eller monteras. Vad bygger du oftast för modeller? Jag kanske skall skriva en artikel om lim som alla här kan fylla på?

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Sven-Erik
0

Ja, gärna det! Som t.ex. vad man använder för lim till resin, eller till fotoetchade delar….
Trött på fastlimmade fingar av snabblim..